– Baser, ressurser og gigantiske hærer

Command & Conquer: Generals 2 har også nytt fokus på historien.

Ikke alle ble like begeistret over å høre at BioWares mystiske nye prosjekt er en oppfølger til Command & Conquer: Generals. Mange mener at det kanadiske rollespillselskapet kun klistrer navnet sitt på produktet for salgets del, andre er svært skeptiske til den retningen strategispillserien har tatt de siste årene.

Et av de første skjermbildene.

Kanadierne selv har selvsagt all verdens tro på produktet sitt. Ray Muzyka, medstifter av BioWare, og Jon Van Caneghem, veteranprodusenten bak det kommende spillet, har benyttet anledningen til å forklare Generals 2 nærmere overfor Gamespot.

Tilbake til røttene

– Generals 2 vender tilbake til C&C-seriens røtter, og balanserer hurtig action med strategiske avgjørelser. De beste Command & Conquer-spillene er kjent for å være tilgjengelige men samtidig utfordrende å mestre, og vi omfavner det. Samtidig har vi lyttet til tilhengerne, og hentet tilbake elementene de elsker: baser, ressurser og gigantiske hærer, sier Van Caneghem, som også har stått bak den legendariske Heroes of Might & Magic-serien med strategispill.

Bruken av Frostbite 2-motoren skal gi et detaljnivå og en fysikkhåndtering man aldri har sett maken til i sjangeren, og den skal visst være veldig godt egnet til å lage gode, spillgenererte mellomsekvenser. Vi har allerede sett den brukt i et av årets peneste spill, Battlefield 3.

Samtidig mener Ray Muzyka også at historien er et veldig viktig moment ved spillet:

– Jeg synes at historien alltid har vært viktig i C&C-serien, men mest i Tiberium- og Red Alert-universene med mellomsekvensene enn i Generals, som har en mer moderne og seriøs kontekst. Vi bevarer definitivt den tonen i oppfølgeren, men fletter også inn en mer intens og skitten historie. Vår tanke er at historien skal bidra til spillet, snarere enn å erstatte hva tilhengerne elsket med eneren.

BioWare-toppen kan samtidig forklare litt om hvorfor EA-eide Victory Games plutselig endret navn til BioWare Victory.

– Da BioWare ble en egen merkevare innad i EA var en av de største mulighetene våre evnen til å utvide porteføljen. Vi har alltid vært store tilhengere av strategisjangere, og da jeg møtte Jon og utviklerne hans så oppdaget jeg at vi deler mange av de samme kjerneverdiene og den samme kvalitetsoppfatningen, sier Muzyka til spillnettstedet, avslutter Muzyka.

Les også: Vår anmeldelse av Command & Conquer 4: Tiberian Twilight
Les også: BioWare leker med nye settinger.

Command & Conquer: Generals 2 eksklusivt til PC mot slutten av neste år.

Siste fra forsiden