Sniktitt

Battlefield 2042

Battlefield inn i fremtiden, men er alt lysere i 2042?

Når historiske slag og samtidens restriksjoner svinner, klarer Battlefield å finne opp hjulet på nytt?

Pakk sakene folkens, krig pån igjen!
EA/DICE

Det er blitt en stund siden Battlefield-serien fant sted i moderne tid. Sist gang var Battlefield 4, et spill som kom ut helt tilbake i 2013. Nå tar vi steget vekk fra andreverdenskrig og 1940-tallet – faktisk hele 100 år frem i tid – og lander i 2042, en tid med droner, kjappe jagerfly og 128 spillere. Spørsmålet er om tyngden og realismen forblir når fremtiden banker på døren.

Svære greier

Orbital-banen var litt kjedelig tross de kule hendelsene.
EA/DICE

Battlefield-spillene har aldri vært redde for å tilby store områder vi kan leke oss i, og Battlefield 2042 er definitivt ikke spillet som avslutter trenden. Kartet vi fikk løpe rundt i, Orbital, er dekket med store grønne sletter, langstrakte tuneller og et enormt rakettanlegg med, du gjettet det kanskje, en svær rakett som, også ja, faktisk kan forlate bakken og ende opp med å bli sprengt i filler. Om du savner flere enorme skuer er du kanskje glad for å høre om den altoppslukende tornadoen som har en sjanse for å innta kartet, og som du virkelig ikke ønsker å befinne deg i nærheten av.

Med svære kart risikerer man samtidig at spillere møter på dødtid. I Battlefield 1 og V demmet man gjerne opp for dette ved å dele opp de svære brettene inn i sektorer man kjempet om bit for bit, eller rett og slett ved å ha nok av interessepunkter rundt omkring. Selv om mye forblir i 2042 slapp jeg likevel ikke unna tanken om at Orbital-kartet var noe uinteressant sammenlignet med de imponerende og ikke minst fargerike områdene vi har blitt servert de siste fem årene. Det var veldig kult med de store øyeblikkene, som når raketten i enden av banen endelig tar av, eller når tornadoen danser innover et område med fallskjermhoppere og helikopter som rett og slett blir tatt av vinden. Likevel håper jeg at det fulle spillet kan by på enda mer interessante omgivelser, for Orbital-banen var nokså tam. Det hjelper ikke at 2042 ser nærmere identisk ut med Battlefield V. Dette er kanskje en konsekvens av at spillet også havner på forrige generasjon konsoller, som definitivt ser ut til å holde spillet tilbake når vi snakker visuelle triks.

Skyting er viktigst

Ingen stor oppgradering fra forrige gang rent visuelt sett.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Å løpe rundt og komme seg fra A til B enten det er til fots, i tanks eller i fly er én ting, men det viktigste aspektet i Battlefield-spill er og forblir hvor digg det føles å trekke i avtrekkeren. Battlefield 2042 gjør mye ut av at vi ikke lenger befinner oss i fortiden, og naturligvis gjenspeiles dette faktumet også i våpnene. Jeg har brukt enormt mye tid i Battlefield 4, 1 og V, og mener DICE har skapt skytefølelser som ingen andre helt klarer å gjenspeile.

Derfor er det skuffende at 2042 ikke helt lever opp til forgjengerne på dette punktet. Etter bare noen timer med de nye fremtidsvåpnene er det vanskelig å forklare nøyaktig hvorfor, men jeg tror vi kan koke det ned til en blanding av rekyl, respons når man kvitter seg med motstandere, og tiden det tar for å uskadeliggjøre fienden. Alle disse kjemper på lag eller mot spilleren avhengig av om ting er blitt gjort riktig, men inntrykket fra Battlefield 2042-testen viser at ikke alt er på det rene enda. TTK-tiden (Time To Kill) føles oppjustert siden Battlefield V, og våpnene føles ikke helt så balanserte som de burde være. Samtidig er det noe veldig uferdig over hele brukergrensesnittet, som blant annet ikke gir meg noen spesiell god visuell respons når jeg skyter eller setter en velplassert kule, og som viser det meste av informasjon i neon-bokser uten form for egen personlighet.

Der sprang raketten, gitt.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Det skal nevnes at spillversjonen vi testet er en gammel versjon og definitivt ikke en verdig representasjon av det endelige spillet, men jeg tviler nokså sterkt på at selve skytefølelsen og at brukergrensesnittet kommer til å bli endret nevneverdig. Det gjenstår likevel å se.

Hvem er hvem?

Spesialistene er ikke annet enn glorifiserte klasser, men heldigvis er det mer egentilpasning denne gangen.
EA/DICE

Battlefield 2042s store nyvinning på egentilpasningssiden kommer i form av «spesialister», egentlig bare et annet ord for «klasser» som gir deg tilgang til forskjellige dingser. Assault-spesialisten Mackay (ja, de har navn) kan bruke en morsom gripepistol som muliggjør kjappe bevegelser fra ett sted til et annet, og han løper raskere enn andre mens han sikter. Falck er en støttespesialist utstyrt med en sprøytepistol som lar henne lege venner på avstand, og hun kan også bringe alle lagkamerater tilbake i live, som gjør henne til spillets lege-klasse. I tillegg fikk vi spille som Boris og Casper, henholdsvis Battlefields ingeniør- og snikskytterspesialister. Dette er fire av hele ti spesialister vi får se i spillet. Den virkelige endringen her er ikke spesialist-navnet selv, men heller at alle klassene nå får lov til å bruke alle typer våpen, og at man kan legge til opplåste "attachments" midt i kampens hete. Det som gjør dem unike blir dermed spesialevnene som følger med klassen, og det virker som et kult steg i en mer egentilpasset Battlefield-opplevelse.

Les også
Anmeldelse: Battlefield 2042
Det er kult å kunne bytte vedlegg på måfå.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Samtidig er det noe merkelig ved at de unike spesialistene, i det minste i betaen, alltid ser like ut. Dette betyr at amerikanske og russiske soldater er prikk like, og det var til tider vanskelig å skille mellom vennlige og fiendtlige soldater i kampens hete når brukergrensesnittet av en eller annen grunn ikke alltid viste hvem som var hvem (dette kan man kanskje skylde på den tidlige versjonen vi spilte). Jeg håper inderlig vi får egentilpasse soldatene våre i 2042 på samme måte som i Battlefield 1 og V, for det er enn så lenge ganske rart å stirre på klonearmeene som nå kjemper mot hverandre.

Konklusjon

Battlefield 2042 kommer kanskje til å bli det moderne skytespillet folk flokker til nå som det er Call of Dutys tur til å reise tilbake til 40-tallet, men det betyr ikke at 2042 blir det nye Battlefield 3 eller 4. For der de to veteranene skiltet med nydelig grafikk og realistisk og tung skyting, føler jeg 2042 prøver på noe helt annet, og det med et forstyrrende lite attraktivt brukergrensesnitt.

Etter noen timer med testing er jeg av den oppfatning av at Battlefield nå går for en blanding av tradisjonelle formler og noe litt mer utålmodig og fartsfylt, men som til sammen skaper en opplevelse med en diffus personlighet som ikke helt vet hva det ønsker å være. For selv om Battlefield er så mangt, er det realismen og tyngden som har veid tungt for meg, og selv om man får nye evner eller dingser å leke seg med, betyr ikke det at disse aspektene trenger å vike. Det håper jeg det ferdige spillet kommer til å vise - og kanskje blir Battlefield Portal, modusen hvor man kan legge til og kombinere aspekter fra de gamle spillene, redningen.

NB: Battlefield 2042 slippes 19. november til PC, PlayStation 5/4 og Xbox-konsollene.

Siste fra forsiden