Xbox et springbrett for Capcom

Brukt for å nå nye markeder

Japansk utvikler satset alt på én hest.

I dag er Capcom en skikkelig multiplattformutvikler, men for noen år siden var det oppsiktsvekkende nok Xbox 360 som gjaldt for japanerne.

Lost Planet og Dead Rising var eksklusive til Microsofts konsoll, og det var langt i fra tilfeldig at det ble satset slik. Det avslører Capcom-ikon Keiji Inafune i et intervju.

– Jeg tror jeg så vidt kan slippe unna med å si dette nå, men jeg trodde virkelig at Xbox-en var den eneste måten å komme seg inn på andre markeder for oss. Jeg tok den hypotesen helt ut, og nå er jeg veldig glad for at jeg gjorde nettopp det, forteller Inafune ifølge Kotaku.

Både Lost Planet og Dead Rising solgte over én million kopier på 360, og ble dermed en suksess - de første av sin type som var rettet mot et ikke-japansk marked. Oppfølgere til begge spillene er under utvikling nå, og Dead Rising er allerede bekreftet som en multiplattformtittel.

Diskutér artikkelen på forumet

Siste fra forsiden