Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Jeg er forelsket. Min utkårede er ekkel, spennende, mørk og intens. La meg presentere deg for Fru Call of Cthulhu.

Hvis jeg sier Bethesda tenker du antageligvis rollespill og The Elder Scrolls. Undertegnede får derimot kaldsvette, panikk og en herlig sitrende spenning i kroppen. Call of Cthulhu demonstrerer at den amerikanske utgiveren kan mer enn å skape enorme og endeløse spill i Tamriel-universet. Det er lenge siden sist jeg ble så oppslukt og ikke minst fascinert av et spillkonsept. Call of Cthulhu er en herlig miks av eventyr, detektivarbeide, vold og kampen om å overleve. Hvis du ikke er mørkeredd bør du dra bankkortet ditt på nærmeste spillbutikk snarest. Hvem vet? Kanskje forelskelsen også rammer deg?

Selvdestruktiv
Du spiller en karakter med det oppfinnsomme spillnavnet Jack. Året er 1922: Spillet åpner med at du henger deg selv på Arkham Asylum (før Batmans tid) i ren galskap, dermed er sceneteppet dratt opp. Spillet farer tilbake seks og et halvt år: Bakgrunnshistorien for Jacks selvmord skal skrives, og det er du som sitter med pennen. Den godeste Jack er privatdetektiv, med en uklar og mystisk fortid. Han plages av apatiske tendenser og svake mentale forstyrrelser. Telefonen ringer på kontoret; endelig får han et oppdrag. En ung butikksjef har forsvunnet fra sjappa si i den lille byen Innsmouth, på vestkysten av USA. Noe nølende tar du oppdraget med å finne ut hva som har skjedd med jyplingen, pengene kan jo komme godt med. Konsekvensene blir ... nei, vent litt. Du får ikke mer ut av meg angående historien, den bør du oppleve selv for å kunne nyte dens epos fullt ut.

Call of Cthulhu er først og fremst et førstepersons eventyrspill. Du utforsker ulike spennende miljøer for å finne løsninger på gåter som kan bringe deg videre i spillet. Du får skralt med hint om hvilke objekter som er viktig og hvor du finner disse rent visuelt, så her må det letes høyt og lavt. Du bruker ganske enkelt A-knappen til å orientere deg i miljøet rundt deg, og den markeringsfrie løsningen for objektinteraksjon gjør at du blir slukt ytterlige inn i spillet. Dessuten stimuleres du til å bruke de små grå for å sette objekters rolle i sammenheng med situasjonen du til en hver tid befinner deg i. Videre er det også gåter som krever at du setter i sammen biter av et ”puslespill”, slik som koder til safer og nøkler til hemmelige dører.

Hjelpende hånd
Forstyrrende flashback er en del av Jacks tilværelse. I starten er disse nervepirrende, det virker som du blir forfulgt. Etter hvert glir det inn at disse glimtene av ulike områder faktisk er en hjelpende hånd. Du får tips og vink om fremtidige gåter, om så på en svært subtil måte. Call of Cthulhu er nemlig ikke overtydelig og banalt, heldigvis. Jack er svært følsom for omgivelser og hendelser som rammer ham, kanskje ikke så rart når man tenker på alt det grufulle han får se. Vår hovedperson blir påvirket mentalt av alt som skjer i spillet. Blir du forfulgt vil pulsen gå til himmels og synet ditt blir dårligere. Jack kan også fullstendig miste vettet, og skyte seg selv, om presset eller grusomhetene blir for påtrengende. Du har derfor et ansvar for at han ikke konstant blir utsatt for det verst mulige scenarioet, vær omtenksom! Blir det for ille kan det delvis motvirkes av morfin. Hvis du setter et skudd blir situasjonen noe lettere for Jack. Men husk at effekten forsvinner etter kort tid, så det er ikke noe superdop vi snakker om.

De fleste spill som innebærer at karakteren din kan blir skadet, har en helsesøyle klistret over skjermen. Denne forteller deg når du bør slikke dine sår for å kunne gå trygt rundt neste sving. I Call of Cthulhu har man droppet dette, både for psykisk og fysisk helse. Du må isteden se an effektene på Jack selv for å kunne avgjøre når du bør ta frem medisinskrinet. Har han et brukket bein, så hinker og bærer han seg. Mister han blod vil fargene sakte men sikkert forsvinne fra skjermen. Inne på inventaret kan du også se et bilde av deg selv, med tilhørende skade og puls. Sjekk her regelmessig for skadeomfang og eventuelle behandlingsmetoder. Pass på at du benytter førstehjelp på ”rolige” steder i spillet. Jack trenger nemlig litt tid for å bandasjere seg selv.

Inventarskjermen er viktig i et godt eventyrspill. Her ligger ofte nøkkelen til fremtidig suksess i detektivarbeidet ditt. Jack får etter hvert en enorm mengde skriftlige bevis i form av dokumenter, dagbøker og notater. Disse er det svært viktig at du leser for å få et helhetsinntrykk av historien. Dessuten ligger det skjulte gåter i enkelte av disse papirene. Inventaret viser også hvor mye ammunisjon du har igjen, og hva slags utstyr du har i førstehjelpsskrinet. Slikt utstyr finner du spredt rundt omkring på brettene.