CSGO Lotto-eierne slipper unna bot – får streng beskjed om å merke innhold
(Bilde: Skjermbilde av video, TmarTn (t.v) og ProSyndicate.)

CSGO Lotto-eierne slipper unna bot – får streng beskjed om å merke innhold

De to YouTube-erne førte millioner bak lyset med skjult reklame.

Det amerikanske konkurransetilsynet, Federal Trade Commission, har bestemt seg for å ikke straffe YouTube-erne Trevor «TmarTn» Martin og Thomas «Syndicate» Cassell med bøter. De to ble sommeren 2016 avslørt som eiere av skin-gambling-nettstedet CSGO Lotto – et nettsted der man kan gamble med kosmetiske gjenstander fra Counter-Strike: Global Offensive.  

LES OGSÅ: Slik førte YouTube-stjernene alle bak lyset – lurte millioner av seere med skjult reklame »

Slik fungerer skin-gamblingsidene

CSGO Lotto, og andre lignende nettsider, lar brukerne ta kosmetiske gjenstander – kalt skins – og bruke disse som en bettingvaluta. Forskjellige skins er verdt forskjellige beløp basert på sjeldenhet.

De som bruker nettsidene legger sine egne skins i en pot, og deltar i et lotteri der man kan vinne skins fra de andre som er med i potten. Det er så mulig å konvertere skins til penger.

I flere videoer brukte de to populære YouTube-erne sitt eget nettsted til å gamble med skins, uten å gjøre rede for at de faktisk eier nettsiden. De brukte med andre ord sin innflytelse til å selge inn CSGO Lotto-nettsiden til sine seere, blant annet i videoer der de tilsynelatende vinner kosmetiske gjenstander verdt nærmere 100 000 kroner.

I tillegg betalte de andre såkalte «influencers» mellom 20 000 og 45 000 kroner for å lage videoer av at de brukte nettsiden med beskjed om å ikke si noe negativt om nettstedet. 

FTC sier seg dermed fornøyd med at TmarTn og Syndicate lover å markere fremtidig innhold tydelig når det er snakk om promotering av egne tjenester. Dersom de blir tatt for å gjøre lignende stunt igjen vil det koste dem 40 000 dollar, eller om lag 300 000 norske kroner, for hvert tilfelle.  

Thomas «Syndicate» Cassell bruker nettstedet.
Thomas «Syndicate» Cassell bruker nettstedet. Foto: Skjermbilde av video, Syndicate

– Målet med FTC er ikke å være et straffende eller drakonisk instans Vi er her for å opplyse forbrukerne om nye markeder, forteller FTC i en uttalelse til Gixel

Tilsynet har gjort stadige endringer på retningslinjer de siste årene, nettopp for å hole tritt med den digitale utviklingen. 

I Norge har sponset innhold også fått en del oppmerksomhet – kanskje størst høsten 2015 da VG nøstet opp i bokbransjen, som har betalt bloggere for omtale av bøker, som igjen ble brukt uten merking i markedsføringen av bøkene. 

Sponsede videoer er helt vanlig blant YouTube-ere, og er kan være lukrativt for de som får muligheten – men det må gjøres riktig. Microsoft havnet for eksempel i hardt vær for en avtale med Machinima for noen år siden, men hevdet da å ha alt på det rene »

Kommentarer (23)

Black Week

onsdag

Følg salget på Gamer.no

Vi har oversikten over alle de beste gaming-tilbudene under hele Black Week og Black Friday.

Se alle tilbudene

Forsiden akkurat nå

Til toppen