Denne BioShock-hemmeligheten ble ikke avslørt før nå

Utvikler avslører gjemt beskjed i ti år gammelt spill.

Jan2011, Twitter

Av og til blusser det opp små og store hemmeligheter som har ligget begravd i spillkode i mange år. Det nyeste eksemplet stammer fra skytespillet BioShock, og er en småsnodig kuriositet som egentlig ble avduket på en rimelig sær måte. Dette melder blant andre PCGamesN.

På nettforumet 4chan diskuterte flere av medlemmene bruk av substanser og narkotika i forbindelse med spillutvikling. Et av medlemmene skøyt inn at han hadde sett slike ting selv. Siden det er lett å være anonym på forumet, var det et par brukere som trodde vedkommende bløffet eller bare fant på historiene. For å bevise at vedkommende var i bransjen, svarte medlemmet med å trekke sløret av BioShock-hemmeligheten.

«Jan2011» la også ut et annet bilde. (Bilde: «Jan2011», Twitter)

– I BioShock 1, gå til den andre halvdelen av Hephaestus der du først møter Ryan personlig. Bruk Incinerate for å få ned HP-en din til 1, og bruk så ferdigheten igjen på området hvor mellomsekvensen skal begynne, og gå sånn inn i omrdet. Du kommer til å dø med en gang mellomsekvensen spilles av, men våkner i et Vita Chamber like utenfor kartet. Skru på Art Captions, og så ser du en utviklerbeskjed om at Paul Hellquist ikke har gjort jobben sin. Ingen har funnet denne feilen offentlig ennå, og den er i alle versjonene, skriver utvikleren for å sannsynliggjøre bransjetilknytning.

Den tidligere frilansjournalisten Nick Monroe tok så opp tråden på Twitter, og ba om bekreftelse på historien. Kort tid etterpå leverte Twitter-bruker «Jan2011» et skjermbilde av hendelsen, som bekreftet at hemmeligheten er tilstede i spillet. Han fortalte også at hemmeligheten er tilgjengelig i den oppussede utgaven av BioShock som ble lansert i 2016. Paul Hellquist jobbet for øvrig på BioShock, og senere Borderlands 2.

Tradisjon for Easter eggs

Dette er ikke første gang vi har hørt om skjult innhold av denne typen – såkalte «easter eggs» har vært en del av spillkulturen lenge. På 70-tallet gjemte Adventure-designeren Warren Robinett navnet sitt i Atari 2600-spillet, siden Atari på den tiden ikke ville kreditere spillskaperne.

Mer kjent er nok likevel Hot Coffee-innholdet i Grand Theft Auto: San Andreas fra 2004. Utvikleren Rockstar hadde kodet inn et minispill der spilleren hadde sex, men fjernet muligheten til å spille dette ved lansering. Filene var fremdeles gjemt i koden, og en modder fant kjappt ut hva som skulle til for å få på plass minispillet. Det hele resulterte i en ny aldersmerking, samt flere søksmål mot Rockstar.

LES OGSÅ: Et «absurd antall» peniser lå gjemt i et spill.
Først da State of Decay skulle pusses opp fant utvikleren alt »

Siste fra forsiden