– Derfor lager vi ikke et Elder Scrolls-MMO

Seriens produsent foretrekker å føle seg som den eneste helten.

Bethesda har gjort suksess og god butikk på sine digre, dype rollespill under The Elder Scrolls-paraplyen. Evenyret startet med Arena i 1994, og får sitt femte bidrag til kjernehistorien i høst. 11. november slippes etterlengtede Skyrim, og gjennom omfattendeøkter med spillet har vi blitt overbevist om at dette kan bli en av årets mektigste opplevelser.

Det rike og omfattende spilluniverset skulle kunne passe utmerket til et massivt onlinespill, hvis styrke gjerne ligger i størrelse og mengden kvalitetsinnhold. Det har likevel aldri vært offisielle planer om et The Elder Scrolls-MMO, og seriens produsent, Todd Howard, har forklart Joystiq hvorfor.

Dovahkiin, lalala.

– Jeg liker denne typen spill bedre. Det er dette flesteparten av oss foretrekker. Jeg er egentlig ikke en MMO-type. Jeg respekterer og følger med dem, men jeg spiller dem ikke. Det føles mer ekte for meg om jeg er helten og spillet legger til rette for det. Jeg forstår at mange vil ha et samfunnsaspekt i et spill som dette, men det forandrer smaken for min del, sier han til spillbloggen.

Bitre stridigheter

Det ser altså ut til at personlig preferanse ligger til grunn. En stund tilbake valgte Bethesda å saksøke Interplay fordi de hadde startet utviklingen av et MMO basert på Fallout-lisensen, som nå er i The Elder Scrolls-studioets hender. Den bitre rettsstriden er fortsatt ikke konkludert. Uansett om ledelsen i selskapet skulle ha et horn i siden til Interplay og deres MMO-planer, har de i det minste ikke presset Howard.

Tamtamtam, Dovahkiin.

– Vi har et stort nok publikum for vår greie til at vi ikke trenger å tone det ned. Vi kan bare fortsette med det vi holder på, og det har vokst med hvert spill. Det var aldri noe press ovenfra om at jeg måtte forandre på noe, betrygger Howard.

The Elder Scrolls V: Skyrim utgis altså den 11. november i år, til PC, PlayStation 3 og Xbox 360.

Siste fra forsiden