– Det er ikke spillmotoren som er problemet i Skyrim

Bethesda benekter påstandene fra tidligere Fallout-utvikler.

Skyrim har blitt møtt av stormende jubel verden over, men dessverre har ikke spillingen gått knirkefritt for seg for en del nye dragefødte. Spesielt har PS3-spillere støtt på problemer når de har kommet et stykke ut i spillet.

Tidligere denne uka påsto prosjektlederen for Fallout: New Vegas at problemene lå i selve spillmotoren Bethesda hadde brukt, både til Fallout: New Vegas og til Skyrim.

Ifølge Joshua Sawyer var det nemlig måten spillmotoren håndterte dataene som ble lagret som skapte trøbbel med lav bildefrekvens utover i spillet. Han hevdet også at en omstrukturering av denne lagringsformen ville være en enormt stor oppgave.

Hjelpen kommer

Nå avkrefter Bethesda Sawyers teorier via Twitter (via OPM). De skriver at Sawyer ikke har jobbet med spillmotoren i Skyrim, og at den tidligere Fallout: New Vegas-prosjektlederen heller ikke har oversikt over hvordan dagens spillmotor fungerer. Problemet med datalagring som Sawyer peker på, hevder Bethesda å ha løst for lenge siden.

Bethesda har selv et par tips til PS3-spillere, i påvente av en fiks som løser problemene: Spillere bør skru av autolagringsfunksjonen. Dette vil spesielt hjelpe i situasjoner der man entrer nye områder eller må forflytte seg raskt. En del spillere har etter sigende også opplevd bedring i ytelsen i spillet når de har tatt en opprydningsrunde på harddisken.

Les også: Anmeldelse av The Elder Scrolls V: Skyrim

Siste fra forsiden