En ekte persisk prins?

Nå har Iran fått sitt første storspill, og det ser ikke aller verst ut.

Forholdet mellom USA og Iran er som kjent passe anstrengt, og friksjonen har etter hvert utviklet seg til en såkalt handelsembargo som gjør at det er ulovlig for amerikanere å gjøre forretninger med Iran. Resultatet av det er blant annet at miljøet for spillutvikling i Iran er sterkt amputert, ettersom de ikke får lovlig tilgang til mange av de nødvendige verktøyene.

Man kan få til mye med lite.
Man kan få til mye med lite.

Det har likevel ikke hindret Amir Fassihi og hans Fanafzar Game Studios fra å satse tungt på actioneventyret Garshasp - angivelig det første virkelig store spillet fra midtøstlandet noensinne. Spillet var under utvikling i nesten tre år, og ble sluppet 25. oktober i år i hjemlandet. Det skal også utgis på internasjonal basis med tiden, men utviklerne er fortsatt i dialog med potensielle utgivere.

Selve navnet kommer fra en gammel mytologisk monsterjeger i persisk mytologi, og vi loves en rik kombinasjon av plattformelementer, gåteløsing og kombinasjonsorienterte kamper med en rekke våpen.

På grunn av handelsbegrensningene nevnt innledningsvis har spillet blitt utviklet ved hjelp av en rekke gratis verktøy, blant annet spillmotoren Ogre3D. Resultatet ser ikke ut til å ha tatt skade av det, noe du kan dømme selv etter videoen på bunnen av denne siden. Ifølge spillbloggen Kotaku ble de nødt til å utgi spillet utelukkende til PC av samme grunn, ettersom de ikke fikk lov til å anskaffe utviklingsutstyret som kreves for PlayStation 3 og Xbox 360.

Dette er ikke den første gangen vi ser et actioneventyr satt i oldtidens Persia, som blant annet omfattet det vi i dag kaller Iran. Kun tiden vil vise om Garshasp kan vippe den opprinnelige prinsen av Persia av tronen, utviklerne har i hvert fall planer om å lage opptil flere oppfølgere.

Innhold fra spillet.

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen