NETTMØTE: Er det kuult å jobbe med spill?
Nettmøte

Er det kuult å jobbe med spill?

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

I februar sveivet vi igang konkurransen der du kan vinne et studieår ved Idefagskolen.no. Bidragene har strømmet inn og nå venter vi spent på resultatet av del to av konkurransen – konsepttegningene.

Deadline for innlevering av konsepttegninger nærmer seg nemlig med stormskritt. Enten du trenger noen siste tips, eller om du bare er nysgjerrig på hvordan det er å faktisk kunne jobbe med hobbyen sin – her er nettmøtet for deg.

Les også: Har du en spilldesigner i magen?

Den som skal til pers denne gangen, er Øyvind Berget, som har jobbet med blant annet Age of Conan og Rise of the Godslayer for Funcom.

Øyvind Berget. Foto: privat
Øyvind Berget. Foto: privat

Hva Øyvind gjorde og hvorfor han valgte å jobbe med nettopp spill, overlater vi til dere å spørre om i nettmøtet i morgen klokka 13.00.

NB! Frist for innlevering av konsepttegninger er 27. mars, så dere har ikke mange dagene på dere.

Kunne du ikke delta i konkurransen om ett år på Idefagskolen? Husk også ekstrarunden.

Nettmøtet er avsluttet. Takk til dere som sendte inn spørsmål!

  1. Hvilke programmer bruker dere?

    Spørsmål fra Jørgen:

    Hvilke programmer bruker dere?

    Svar:
    For min del som er grafiker jobber jeg med 3d studio max, Adobe Photoshop og Zbrush.
    Besvart: 24. mars 2010 12:57
  2. Kunstnerisk anlagt

    Spørsmål fra George:

    Hei, jeg lurer på hvor "flink" man må være til å bruke visuelle verktøy for å ha en sjanse i bransjen?
    Må man være kunstnerisk anlagt, ha en DaVinci i magen?
    Hvilken bakgrunn trenger man, og hva er det som skal til for å bli en spill-designer/utvikler?

    Svar:
    Man må ha en god kunnskap til programmet man bruker og burde vell helst ha drevet med det en stund. Eventuellt ta en utdanning innen det visuelle verktøyet.

    Vill du jobbe med å lage karakterer burde du studere anatomi, vill du lære deg å lage miljø så burde man studere det eller du kan bli animatør og studere det.

    Mesteparten av grafikere jeg møter studerer gjerne mye anatomi, lys og objecter for å kunne replicere det i et 3d program.

    Vill du ikke jobbe med det visuelle er det gjerne andre ting man kan gjøre, som for.eks studere programering, scripting, leveldesign på for.eks NITH.

    Personlig har jeg alltid følt meg kreativ, men aldri følt at jeg er en kunstner som davinci på noen måter. :)
    Besvart: 24. mars 2010 13:07
  3. Ansettelse og Økonomi

    Spørsmål fra Kristinn Thor Johannsson:

    Hei! Jeg lurte på hvor vanskelig det er å bli ansatt etter å utdanne seg som spill utvikler med bachelor grad? Eller som 3D spill designer, om det er noe stor forskjell. Og hvordan økonomien er til spill utviklere? Årslønn osv.

    Svar:
    Jeg vill si at det er ganske hardt å bli ansatt her i Norge. Viss du er villig til å flytte utenlands etter å ha tatt en bachelor grad finner jeg det høyst sannsynlig at du klarer å finne deg en jobb. England har for.eks mange spill selskaper i motsetning til Norge.

    Når det kommer til årslønn kan jeg ikke gi deg noe spesefik nummer, men går du inn i spillbransjen blir du ikke rik med unntak noen få.

    Man klarer å leve greit, det viktigste er at man elsker det man driver med. :)
    Besvart: 24. mars 2010 13:11
  4. demotiverende?!?

    Spørsmål fra Meg:

    Er det ikke noen ganger irriterende når "åpenbart" altvitende fjortiser kritiserer arbeidet ditt kun fordi det ikke har super grafikk eller er helt likt favorittspillet deres? det må da være demotiverende?? skjønner ikke at folk ikke kan sette pris på at du har gjort ditt beste og heller støtte deg videre så du kan lære av det på en produktiv måte og komme tilbake med et mer finpolert spill neste gang :) er det så vanskelig !

    Svar:
    Hehe.

    Er ikke noe jeg tenker over i det hele tatt.

    Er derfor man legger ut arbeidet sitt på forumer med andre artister for å få mer seriøs kritikk. :)
    Besvart: 24. mars 2010 13:13
  5. Vanskelig?

    Spørsmål fra Magnus:

    Er dette vanskelig. Blir jeg god når øver på enkle programmer?

    Svar:
    Hei
    Øvelse gjør mester. Jeg hadde veldig liten erfaring med tegning eller skulpturering. Etter mange år med øvelse blir jeg bare bedre og bedre.

    Ønsker du å bli flink i noe, så bare øv masse.
    Besvart: 24. mars 2010 13:15
  6. Kvaliteter

    Spørsmål fra Fredrik:

    Hei!

    Hvilke kvaliteter burde man ha dersom man ønsker å begynne med spillutvikling?

    Er det like moro som man tror?

    Hvordan er det å få jobb etter endt utdanning (eks. ved NTNU). Er det veldig hard konkurranse for jobbene?


    Svar:
    En stor lidenskap for spill. Masse tålmodighet tror jeg er veldig viktig viss du vill jobbe med spill.

    Om det er morro å jobbe med spill, så vill jeg si jah absolutt, men det går opp og ned. Jeg skal tørre å si at mesteparten av tiden har man det veldig morro. Mest pga du jobber med mennesker som har akkurat samme interessene som deg selv.
    Besvart: 24. mars 2010 13:20
  7. Utdanning, jobberfaring, lønn og fremtid?

    Spørsmål fra Audun:

    Hei!
    Jeg tenker på å ta en utdanning innen data, og datateknikk ved NTNU er et av alternativene jeg vurderer. Har da tenkt litt på om jeg kanskje vil spesialisere meg i spillteknologi når den tid kommer, men i den anledning lurer jeg på noen ting:

    1) Hvilken utdanning tok du selv, og i ettertid, ville du heller valgt en annen? Hvilken utdanning (da på master/SivIng-nivå) ville du anbefalt om jeg evt. skulle valgt en karriere innen spillutvikling?

    2) Hvor lenge har du jobbet for Funcom, og hvor/med hva har du jobbet tidligere (datarelaterte jobber)? Hva gjør du og har du gjort hos Funcom (litt mer konkret enn å "være med å utvikle AoC")?

    3) Ca hvor mye tjente du da du først fikk jobb etter endt utdanning, ca hvor mye tjener du nå, og hvor mye venter du å kunne tjene med den utdanningen du har?

    4) Ser du for deg at spillutvikling er noe du kan tenke deg å jobbe med til du pensjoneres?

    Beklager lange spørsmål :P

    Svar:
    1.Jeg tok først å lærte meg 3d programmet 3d studio max på egen hånd, mest pga å finne ut om dette var det jeg virkelig ville drive med. Så gikk jeg på skole og studerte 3d på Idefagskolen. Jeg ville ikke valgt en annen utdanning enn den jeg tok pga de menneske jeg ble kjent med var fantastiske og det ledet meg også til jobb innen spillbransjen.

    Det jeg angrer på derimot er at jeg ikke begynte tidligere med 3d som i for.eks 16 års alderen, og at jeg ikke har studert mer tegning. Skulle også ønske jeg hadde gått tegn form og farge på videregående. Jeg passer ikke helt til almenn :)

    2. Jeg gikk rett fra skole inn på Funcom. Jobbet der 3 år. Andre jobber jeg har gjort er å holde foredrag i Zbrush (skulpturering), vært lærer på NITH i 3d modellering. Freelanca en del.

    Jeg jobbet med GFX. Dungeons, Armors, Quest items, etc. Det visuelle altså. Det burde egentlig bli sagt hva jeg drev med på siden, syntest det var litt dårlig at de ikke tok det med. Fordi det er så mangt man kan drive med innen spill bransjen og jeg kan ikke svare på ting for annet enn min erfaring som GFX artist.

    3. Lønn går veldig opp og ned utifra hvor man jobber og hva man jobber som. Jeg kan si så mye som at jeg fikk ikke betalt mye i start lønn, men etterhvert ble det bedre. Jeg har kikka litt på lønn i England og der er det mye bedre enn her hjemme. Noe spesefikke tall vill jeg ikke tørre å gi. Jeg vill bare si "gjør det fordi du elsker det, ikke gjør det pga pengene"

    4. Absolutt, så lenge hånda mi klarer å bruker Wacom plata mi. Kanskje jobbe litt mer med å styre et team med grafikere isteden for å faktisk være grafiker :) hehe.
    Besvart: 24. mars 2010 13:38
  8. Prøvde

    Spørsmål fra Spillfuglen:

    Jeg prøvde og bruke Blender og veldig bra program... for andre folk når du skal lære program hvordan lærer du deg det og er de programmene du bruker nå veldig bra?

    Svar:
    De to programmene jeg har mest erfaring med er Maya og 3dsmax.

    Hører også masse positivt om Blender og XSI. Alle programmene klarer stort sett det samme, de ser anderledes ut og har anderledes meny system.

    Personlig begynte jeg med 3d studio max og syntest det var helt ok å lære meg.

    De som har lyst å begynne med 3d nå er i en veldig heldig posisjon. Det første er at 3d har blitt lettere, det andre er at det florerer med tutorials på nettet.

    Når jeg hadde lyst å begynne for første gang var jeg veldig ung og hadde et 14.4 bps modem. Det fantest nesten ingen tutorials på nettet og jeg ga rett å slett opp :P

    Men slik lærte jeg meg 3d, tutorials på nettet. Det er også bra å være på forumer som for.eks 3dhue.no eller storedyret.com eller cgtalk.com. For å få kritikk eller hjelp.
    Besvart: 24. mars 2010 13:43
  9. Jobbsikkerhet

    Spørsmål fra Wilhelm:

    Hvordan er det å jobbe i FunCom når man ser at de flytter stadig flere jobber ut av landet? Føler du deg trygg i jobben din, eller er du litt usikker på om den forsvinner?

    Svar:
    I spill bransjen kan man aldri føle seg trygg! (true story)
    Besvart: 24. mars 2010 13:44
  10. Vanskelig?

    Spørsmål fra Magnus :

    Hvordan er det? Er det gøy blir man lei av det enkelt?
    Jeg er 10 år blir jeg god når jeg er voksen hvis jeg øver på enkle programmer?

    Svar:
    Av og til kan man bli lei av dette, men man finner som oftest tilbake lidenskapen etter en liten kreativ pause. =)
    Besvart: 24. mars 2010 13:45
  11. tidsbruk

    Spørsmål fra Howii:

    Hej!
    The tripplets ble fet, hvor lang tid ca brukte du på hele sculpten?

    Svar:
    Hei. Takk skal du ha.
    Jeg brukte ikke så veldig lang tid på den. Tror det var rundtom 10 timer i skulpturering. 5 timer på texturering et sted. Satt med den ikke mer enn 3 - 4 dager tror jeg. :) Er nok en av mine mer raske arbeid. hehe.
    Besvart: 24. mars 2010 13:47
  12. Hvorfor?

    Spørsmål fra Magnus:

    Hvorfor valgte du spill som yrke?

    Svar:
    Fordi jeg har en lidenskap for spill og en lidenskap for 3d. Det ble rett å slett en kombinasjon av de to.
    Besvart: 24. mars 2010 13:48
  13. Nytt spillselskap i Norge?

    Spørsmål fra Stridsvogn:

    Hei

    Nå som hele Funcom så og si er flytta til Canada. Tror du det etter hvert vil komme et nytt stort spillfirma i Norge?
    Eller det rett og slett for lite marked her til å lykkes?

    Svar:
    Jeg tror det vill dukke opp flere små-selskaper. Iphone spill. Xbox arcade spill. Altså mer innenfor casual gaming.

    Tviler på at det kommer til å bygge seg opp store selskaper her i Norge.

    Jeg tror ikke det har noe med markede å gjøre, jeg tror det har med at det er veldig dyrt å produsere spill i Norge.

    Når man lager et stort spill må det bli planlagt veldig bra så man ikke kaster bort år med utvikling på ting som ikke funker. Det er en veldig risikabel bransje, derfor tror jeg det er tryggere å satse på casual games.
    Besvart: 24. mars 2010 13:57
  14. Økonomiutdannelse

    Spørsmål fra Thomas :

    Hei!

    Finnes det jobber innen spillbransjen for folk med interesse for spill, men ingen teknisk utdannelse? Er selv midt i økonomiutdannelse, og synes spillbransjen kan virke spennende, men har null utdanning innen verken programmering eller design.

    Svar:
    Jeg har sett mennesker som har kommet inn uten noen teknisk utdannelse. Nå tørr ikke jeg å si noe for sikkert, men jeg tror QA er en typisk sånn posisjon. Det du temmelig mye gjør er å finner feil i spillet, altså en game tester.
    Besvart: 24. mars 2010 14:00
  15. Skulptur

    Spørsmål fra Magnus:

    The Crow er så kul!
    Hvordan kommer du opp med idene dine?

    Svar:
    Takk.
    Plutselig får jeg for meg inni hodet mitt at jeg vill lage en mutant med 3 hoder.

    Jeg googler så rundt for å finne inspirasjon.

    Mesteparten av ideene vill jeg ikke si er mine. De er nok alltid inspirert fra noe annet.
    Besvart: 24. mars 2010 14:04
  16. Oppfølgingsspørsmål Økonomiutdannelse

    Spørsmål fra Thomas:

    Jeg tenker typisk folk som sitter i ledelsen, med økonomi og generell drift av selskapet. Jeg er en veldig kreativ person som kunne elsket og være med i utvikling av spill, bare ikke designet og programmeringen liksom.

    Svar:
    Det finnes selvsagt høyere stillinger som driver med driften av selskapet og markedsføring. Åssen du får en slik jobb og hva du må gjøre er jeg derimot veldig usikker på.
    Besvart: 24. mars 2010 14:10
  17. Ondt?

    Spørsmål fra Benjas:

    Får du noen ganger hodepine av å sitte mye foran PCen?

    Svar:
    Nei? Gjør du?
    Jeg får sabla vondt i handa viss jeg skulpturer i 10 timer på rad :P
    Ta ofte pauser og drikk mye vann :)
    Besvart: 24. mars 2010 14:18
  18. Designkonsepter

    Spørsmål fra Bjørn Magne Slinde:

    Heisann.

    Lurte litt på dette med design og konsepttegninger.

    Hvor mye jobber man utifra konsepttegninger og hva slags kvalitet forventer man egentlig av en konsepttegning?

    Hvor lang tid har man normalt sett på seg til å utvikle konsepttegninger og sånt?

    Jeg spør, siden jeg finner meg nødt til å tegne på ark, ta bilde med kamera og så sende inn til konkuransen, hehe.

    Svar:
    Der jeg jobbet hadde vi et egent team med konsept tegnere som lagde konsept til oss før vi lagde det i 3d.

    Konsept skal vise designet og ideen av noe du ønsker å lage.

    Jobb med det til du føler at noen andre enn deg selv kan forstå ideen og designet uten at du må forklare for mye hva det er.
    Besvart: 24. mars 2010 14:38
  19. Et par spørsmål :)

    Spørsmål fra Lill:

    1) Hva bruker dere i funcom:
    Maya eller 3DSmax?

    2) Så du var extremt flink! *sikle på draperiene og detaljene i figurene* Har du tegnet en del på forhånd, eller har det gått mest i 3D?

    3) Vet 3D kan være tidkrevende, hadde du korte frister i Funcom?

    4) Er det lettere å få jobb om man kan tegne (lage concept art) og 3D samtidig?, eller er det to forskjellige posisjoner/jobb stillinger?

    Takk for svar :D

    Svar:
    1.De bruker 3dsMax. 2. Det har gått med i 3d/digital skulpturering. Bruker et program som heter Zbrush mye sammen med tegnebrett til dataen. 3. Noen ganger har man korte frister, og man må ta noen snarveier. 4. Ja, det er forsåvidt det. Det viktigste er at du viser fram en god portofolio til det du vill jobbe som. Viss du kan tegne så er det et ekstra pluss. I spillbransjen er det to seperate jobber, men det artistiske går igjen i begge.
    Besvart: 24. mars 2010 15:21

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen