Ex-Blizzard-sjef: – World of Warcraft ble mindre sosialt for å bli mer tilgjengelig
(Foto: Blizzard)

World of Warcraft

Ex-Blizzard-sjef: – World of Warcraft ble mindre sosialt for å bli mer tilgjengelig

Den tidligere toppsjefen tror tilgjengeligheten kan ha støtt bort spillere.

Den tidligere Blizzard-sjefen, Mike Morhaime, tror at noen av grepene World of Warcraft har tatt siden for å bli mer tilgjengelig kan ha gått på bekostning av det sosiale. Det forteller han under GamesBeat Summit 2020, melder Gamesindustry.biz

Da den tidligere Blizzard-sjefen ble spurt om hvorfor nettrollespill har blitt mindre populære nå, trakk Morhaime frem at tilgjengelighet og tidsinvestering er nøkkelpoenger, og pekte samtidig på at andre spill har truffet bedre med sosiale opplevelser.

– Jeg vil også si at mens World of Warcraft utviklet seg med årene, ble det faktisk på en måte mindre sosialt, fordi vi – i et forsøk på å bli mer tilgjengelige – fjernet noen av grunnene til at du trengte å spille med de samme gruppene igjen og igjen. Jeg tror det fjerner noen av grunnene til å spille for noen spillere, og hvorfor de skulle ønske å fortsette å spille, sier Morhaime.

Trodde ikke World of Warcraft skulle slå an

World of Warcraft-klassene skal by på større valgfrihet i Shadowlands. Foto: Blizzard

Nettopp de sosiale elementene er noe Morhaime nevnte som svært viktige for World of Warcraft ved lansering. Han svarte på spørsmål om hva han hadde lært om spilleroppførsel og «game loops» i sin tid hos Blizzard, og svinget da innom hvor viktig de sosiale elementene i spillene er. Særlig pekte han på World of Warcraft. Morhaime selv så for seg at det uhyre populære nettrollespillet skulle treffe hos et begrenset publikum og gradvis bli større, og spillets eventyrlige lanseringsperiode tok ham derfor på senga. 

– Det jeg lærte fra det var at World of Warcraft faktisk var det mest sosiale av alle spillene vi hadde laget opp til det tidpunktet, fordi du hadde grupper av spillere som opplevde det sammen. Spesielt i begynnelsen, da du måtte bli med i et laug for å oppleve noe av innholdet. Alt dette gjorde at spillet ble en mer treffende opplevelse for et større marked enn en del av våre tidligere spill, sier han. 

Ned for WoW - opp for WoW Classic

Nefarian leder banden med kjeltringer i Blackwing Lair i WoW Classic. Foto: Blizzard

World of Warcraft har sett synkende spillertall siden glansperioden i 2010. På det tidspunktet hadde nettrollespillet rundt 12 millioner aktive abonnenter, mens det har sunket betraktelig med årene. Blizzard selv har sluttet å gi ut abonnementstallene, men var i 2015 nede på 5,6 millioner. Spillet får stadig utvidelsespakker. Den neste heter Shadowlands, og kommer i år.

Fjorårets World of Warcraft Classic – en versjon som tar sikte på å by på mye av den samme opplevelsen som spillet hadde ved lansering – har likevel bøtet en god del på nedgangen. I sin nyeste kvartalsrapport fortalte Blizzard at hele World of Warcraft endte med en dobling av spillerbasen sammenlignet med tallene like før lanseringen av Classic. 

LES OGSÅ: World of Warcraft beholder doblingen av erfaringspoeng frem til Shadowlands »

World of Warcraft: Shadowlands

Windows
Slippdato: 2020
Sjanger: Eventyr, Massivt online, Rollespill
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Blizzard Entertainment

World of Warcraft Classic

Windows
Slippdato: 27. august 2019
Sjanger: Online
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Blizzard Entertainment

World of Warcraft

Windows
Slippdato: 11. februar 2005
Sjanger: Massivt online, Rollespill
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen