Fantastic Four

Noen ganger er jeg glad jeg har andre fritidssysler enn spill, ting som husarbeid, oppvask og hagearbeid. Ikke akkurat morsomme ting, men når de måles opp mot spillet Fantastic Four er de noe av de heftigste du kan ta deg til.

Grunnlaget for Fantastic Four-spillet er filmen med samme navn. I tråd med det som har blitt vanlig standard for filmer basert på kjente tegneserier, kommer det gjerne et spill med på kjøpet. De fantastiske fire viste seg for første gang i tegneserieform så tidlig som i 1961. Siden den gang har de vist seg både i bladform og på tegnefilm i flere omganger. I sin iver etter lettjente penger har filmselskapene i Hollywood kjøpt opp rettigheter til tegneserier i stor skala. Som med spillene har filmene vært av varierende kvalitet, heldigvis var Fantastic Four en av de bedre.

Dermed skulle man tro at grunnlaget var der for å lage et spennende spill også. Bare tenk på mulighetene man har med persongalleriet tegneserien og filmen gir oss. En middelaldrende litt kjedelig forsker, en tilsvarende gammel, men røff romskipspilot, en ung jypling som søker fare og spenning og sist men ikke minst en feiende flott ung kvinnelig forsker som etter hvert får muligheten til å bli usynlig. I tillegg har man naturligvis alle skurkene å ta av, og de har det blitt en del av etter over 40 år.

Starten på Fantastic Four er ganske lik åpningen i filmen, men ettersom filmer sjelden tar nevneverdig av før etter en halvtimestid har man spritet opp opplevelsen en smule i spillet. Selv om historien er den samme har spillet atskillig mye mer action å by på. Det hele begynner i det de fire hovedpersonene, samt den styrtrike Victor von Doom, er på et forskningsoppdrag på sistnevntes private romstasjon. De skal undersøke en kosmisk sky som er på vei mot jorda, for å se om den kan gi svar på en rekke spørsmål om evolusjon og DNA. Beregninger tilsier at de skal ha god tid før skyen feier over romstasjonen, men som alltid må ting gå galt. Skyen kommer flere timer for tidlig og treffer stasjonen lenge før gjengen om bord er klare.

Mutanter fra det ytre rom
Resultatet er at alle sammen ender opp med muterte gener. Heldigvis muterer de for det meste til det bedre. De unngår altså gendefekter og annen faenskap som gjerne følger med store doser stråling. Det er ikke alle som er like heldige med kreftene. Mens lederen i gjengen; forskeren Reid Richards ender opp med en kropp som er ekstremt elastisk og som kan komme seg under dørsprekker og gjennom små åpninger, ender kompisen, piloten Ben Grimm opp som en gigantisk steinmann. Omtrent som hulken, bare i stein. Sue Storm ender som sagt opp med å kunne gjøre seg usynlig, hvem har vel ikke drømt om det? Hun kan også mane frem kraftskjold for å beskytte seg selv og andre. Broren Johnny Storm kan fort få problemer med klesbudsjettet sitt, han kan nemlig forandre seg til en menneskelig fakkel, derav navnet ”the Human Torch”.

Etter et kort introduksjonsbrett i rommet fortsetter handlingen tilbake på jorden. Det viser seg nemlig at rikmannen Victor også ble påvirket av strålingen i rommet. Problemet er bare at han, i motsetning til de fantastiske fire, velger å bruke sine krefter til egen vinning. I tillegg til at han etter hvert utvikler en del skrudde trekk og en liten dose galskap. Der har du handlingen, noe særlig mer komplisert blir det ikke i løpet av spillet. Du møter naturlig nok på en del flere fiender enn Victor og hans håndlangere. Hvis ikke kunne spillet fort blitt svært kort. Disse er skurker tatt fra de 40 årene serien har gått. Skurker som tegneserielesere, i alle fall de som leser Marvel-serier, sannsynligvis har god kjennskap til.

Spillet er lagt opp som de fleste andre spill i sin sjanger. Det er plagsomt lineært og det er relativt ensformig når det gjelder actionscenene. Utvikleren, Studio 7, har ikke akkurat funnet opp kruttet på nytt med dette spillet. Du løper i ganger, møter fiender og bruker en av et lite knippe slåssekomboer du har tilgang til. I løpet av spillet tjener du opp poeng du kan bruke til å låse opp nye komboer de forskjellige heltene kan bruke. Skulle du av en eller annen grunn ikke komme noen vei med en av figurene kan du i de fleste tilfeller velge en av de andre. Ved å trykke de forskjellige retningene på D-pad skifter du mellom de fire hovedpersonene. Noen ganger trenger du en som kan snike seg under dører, andre ganger trenger du en som kan knuse seg frem. Da er det greit at du har både Reid og Ben å benytte deg av.