Feature

Kommende indiespill

De beste indiespillene fra årets Gamescom

Her er ti spill du bør se opp for i tiden framover.

Gamer.no/Jens Erik Vaaler
1: Side 1
2: Side 2

Sheltered

Sjanger: Roguelite, overlevelse, taktisk
Slippdato: Ute i Early Access-versjon
System: Windows, Linux, Mac, Xbox One
Utvikler: Unicube

Postapokalypsen er absolutt ikke ukjent for spillbransjen. Det er heller ikke overlevelsesspill der du må sanke ressurser og gjøre krevende valg som vil påvirke hvilken retning spillet tar. Sheltered er definitivt et slikt spill.

Pass på så far ikke blir strålingsforgiftet (Bilde: Team 17)

Du styrer en familie som snubler over et gammel tilfluktssom og bestemmer seg for å bo der. Dermed må du gjøre det som gjøres må for at de skal få en så levedyktig eksistens som overhodet mulig. Alle i familien har behov som må bli møtt som du må passe på. Dette innebærer å gi dem dusjer, soveplasser, mat, vann, og andre nødvendigheter.

Innimellom må du også sende folk ut i ødemarken for å sanke inn nye ressurser, som du kan slå sammen på ulike måter for å bygge nytt og bedre verktøy og fasiliteter. Underveis i spillet vil også nye mennesker oppdage tilfluktsrommet. Hvorvidt de skal slippes inn eller ikke er opp til deg, og spillet fortsetter så lenge det er overlevende igjen.

Sheltered har nylig blitt lansert på Steam i en Early Access-utgave, men en ferdig lanseringsdato har ennå ikke blitt avslørt. Spillet virker i det minste veldig lovende og den The Sims-aktige behovsmekanikken kan være det som må til for å skille Sheltered fra andre overlevelsesspill.

Hard West

Sjanger: Turbasert strategispill
Slippdato: Høsten 2015
System: Windows, OSX, Linux
Utvikler: CreativeForge Games S.A.

Rikosjettering i aksjon (Bilde: CreativeForge Games S.A.)

Hard West tar de turbaserte taktiske kampene fra XCOM-spillene og ikler dem en herlig og stilfull western-drakt. Polske CreativeForge Games fikk i fjor finansiert spillet via en Kickstarter-kampanje og ligger an til å fullføre kreasjonen sin i løpet av høsten 2015.

Historien fortelles fra flere perspektiv og kombinerer klassiske western-troper vi alle kjenner til med litt merkeligere elementer fra fantasy-sjangeren. Under et oppdrag vi ble vist under Gamescom måtte et lag med pistolslyngere bekjempe en åndemaner som forsøkte å påkaller demoner fra helvete. Dette gjorde de ved å gjøre det de gjør best: sende bly veggimellom helt til alle rundt dem hadde falt om.

Figurene har alle sine egne evner og egenskaper som gjør dem egnet til spesielle situasjoner. Noen kan rikosjettere kuler rundt hindringer, mens andre er skarpskyttere som kan treffe et mål på lang avstand. Hvilke figurer du har til din disposisjon avhenger av hvor i spillet du befinner deg, men alt skal knyttes sammen av en sammenhengende historie som blant annet skal handle om sekter og Satan-dyrkelse.

Enter the Gungeon

Les også
Anmeldelse: Enter the Gungeon

Sjanger: Roguelite, action-eventyr
Slippdato: 2016
System: Windows, OSX, Linux, PlayStation 4
Utvikler: Dodgeroll Games

En patron som sitter i en stor jernrustning og skyter rundt seg med flere patroner. Dette blir kult. (Bilde: Devolver Digital)

Enter the Gungeon er enda et spill innenfor roguelite-sjangeren der du skal utforske et tilfeldig generert område og bekjempe drotter for å nå fram til et bestemt mål. På veien dit skal du selvsagt slåss mot en hel drøss med motstandere, finne nytt utstyr, oppgradere våpnene dine og sakte, men sikkert, lære deg hvordan spillets systemer passer inn i hverandre. Formelen er strengt tatt den samme som i The Binding of Isaac: Rebirth og Nuclear Throne.

Selv om det følger en velkjent formel er det ikke nødvendigvis negativt. Enter the Gungeon er nemlig utrolig sjarmerende, for ikke å snakke om veldig moro å spille. Som navnet tilsier handler spillet om skytevåpen av alle ymse slag, men utviklerne i Dodgeroll Games tar det til sin ytterste konsekvens. ALT dreier seg rundt skytevåpen.

Motstanderne dine er patroner som skyter med pistoler, hagler, rifler og maskingevær. Det aller meste som kan skyte et prosjekt kan brukes som våpen, fra spikerpistoler til lasergevær og forbi. Det er alltid noe nytt å oppdage og låse opp, men spillet virker likevel lettfattelig nok til at det ikke skremmer vekk de som ikke kjenner til sjangeren. Grafikken er attpåtil kjempesøt, som definitivt er en bonus.

Eitr

Sjanger: Action-eventyr
Slippdato: 2016
System: PC, PlayStation 4
Utvikler: Eneme Entertainment

Vakkert, stemningsfullt og veldig, veldig spennende å spille. (Bilde: Eneme Entertainment)

Etter at Souls-spillene lærte oss at høy vanskelighetsgrad er helt OK så lenge det føles rettferdig begynte etterligningene å dukke opp. Eitr er én av disse, men burde ikke avfeies som en kopi av From Softwares unike spillserie av den grunn. Den høye vanskelighetsgraden er definitivt på plass, men utover det fremstår spillet som en kombinasjon av Diablo-seriens isometriske perspektiv og fri låning fra norrøn mytologi.

I en verden løst inspirert av vikingtiden har luringen Loke sølt eter over skjebnens vev. Dette har ført til at Yggrasil har blitt innhyllet av mørket, og en ung skjoldmøy må reise til de ni rikene for å finne sin skjebne og samtidig redde hele skapelsen. På veien dit blir det mange sammenstøt med ulike typer troll, vetter og andre monstre, for ikke å snakke om mange dødsfall.

Kampsystemet er typisk Dark Souls. Du må forplikte deg til hvert angrep, og alle feiltrinn straffes med et knusende motangrep fra selv de svakeste motstandere. Men det jeg liker best med Eitr er grafikken. Eneme Entertainment har gått for en tettpakket pikselgrafikk som får spillverdenen til å virke veldig kompakt og fysisk tilstedeværende. Det er et utrolig vakkert spill som jeg håper vil trollbinde de fleste når det slippes i 2016.

Mother Russia Bleeds

Sjanger: Hugg-og-slå-action
Slippdato: 2016
System: PC, PlayStation 4
Utvikler: Le Cartel Studio

Opptil fire spillere kan spille sammen. (Bilde: Devolver Digital)

Mother Russia Bleeds ga meg øyeblikkelig assosiasjoner til Hotline Miami, et spill jeg personlig syntes var kjempetøft. Og jada, det er mange paralleller mellom dem. Begge spill bruker en skitten og grumsete pikselgrafikk som både forsterker og stiliserer den grusomme volden du utøver mot hundrevis av anonyme motstandere. Mother Russia Bleeds ser også ut til å være inspirert av en ganske tung narkorus, men velter seg samtidig i de kjipe konsekvensene noe sånt kan ha.

Selve mekanikken er typisk todimensjonal «beat-em-up» ala klassikere som Final Fight og Streets of Rage. Du går fra venstre til høyre og stopper kun for å gi litt god gammeldags grisebank til alle som står i veien for deg. Det funker helt greit, men jeg savner litt mer dybde i slåssingen. Spark og slag kan flettes sammen til grunnleggende kombinasjoner, og hvis du føler for det kan du knuse skallen til en motstander som ligger og rykker på gulvet. Dessverre flyter spillet litt for tregt til at det føles som alt sitter skikkelig.

Heldigvis er det en stund til Mother Russia Bleeds skal lanseres. Forhåpentligvis vil spillflyten finjusteres litt de kommende månedene, for jeg tror Le Cartel Studio sitter på en liten perle. Om ikke annet vil den grumsete pikselgrafikken både fascinere og vemme de aller fleste. Dette kan definitivt bli en kult-hit.

Er du fremdeles på jakt etter flere godbiter?
Her er fem anbefalte indie-spill »

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden