Feature En hyllest til «glitchen»

Fenomenet som har formet spillmediet

Hva hadde vel spill vært uten «glitcher»?

Videospill er akkurat som svært komplekse maskiner, slike messingblanke konstruksjoner som du kanskje har sett i filmer. Tannhjul surrer inn og ut av hverandre i komplekse mønstre. Kjettinger trekker hjul rundt og rundt. Stempler skyves frem og tilbake. Og akkurat som med videospill vil det at maskinen er så kompleks sørge for at noe før eller siden går skeis.

Et tannhjul kiler seg fast, eller stempelet går i lås. Akkurat hva som er årsaken er egentlig ikke så viktig – det morsomme er resultatet. Maskinen kan plutselig øke tannhjulsfarten, ting kan begynne å knirke og knake, eller doningen kan til og med gå i lufta og slå en spektakulær kollbøtte. Hvem vet?

Med videospill er dog disse kollbøttene betydelig mer spektakulære, men på en helt annen måte. Spillfiguren faller for eksempel plutselig gjennom verdenen, eller flyr milevis opp i luften etter et sammenstøt med en fortauskant. Tusenvis av linjer med kode som hele tiden jobber med og mot hverandre sørger for nettopp dette, at spillene kan være uforutsigbare til de grader, og noen ganger resulterer det i slike merkelige abnorme krumspring. Det er dette som er såkalte «glitcher» – små eller store utilsiktede hendelser i spill som programmererne ikke helt har kontroll over.

Skate 3 er notorisk for sine glitcher.

Fenomenet «glitch»

Opp gjennom spillhistorien har glitcher alltid vært en del av det som har gjort mediet unikt. Der litteratur, film og musikk kan inneholde små feilskjær her og der, er det ytterst sjelden at en trykkfeil, hakk i LP-platen eller litt båndskurr på VHS-tapen er mer enn et forbipasserende irritasjonsmoment.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Allerede medlem?

Les kommentarene (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen