FIFA 13

Mer realistisk enn noensinne

Deilig og realistisk fotballmoro.

Fotball er verdens største idrett. Det finnes over 250 millioner aktive spillere spredt over hele verden. Ganger du det tallet med tre, begynner du å nærme deg antall TV-seere som så VM-finalen mellom Spania og Nederland for to år siden.

Det er mange som mener mye om sporten, også i spillform. I mange år var det en kamp om tronen mellom Pro Evolution Soccer-serien fra Konami, og FIFA-spillene til EA Sports.

De siste årene har det vært liten tvil om at FIFA har vunnet denne kampen. Det har vært det beste og mest innholdsrike fotballspillet på markedet.

På vei mot målet.

I årets versjon har EA Canada hatt mye fokus på å bringe det uforutsigbare ved fotballen inn i spillet.

Ballen er rund

Tidligere har mottak av pasninger vært limt til foten. Alle som har sett fotball på TV vet at en perfekt demping dessverre ikke skjer hver eneste gang.

Nå gjelder dette også i spillet. I FIFA 13 får vi et system kalt «First Touch Control», som betyr at farten og skruen på ballen, spillerens bevegelse og ferdighetsnivå avgjør hvor god førsteberøringen blir. Møter du en hard pasning i høy fart og prøver på en rask vending, er muligheten for feil større. Det tar litt tid å bli vant til dette, men etter en liten stund med spillet kjennes det veldig naturlig.

Jeg skal ærlig innrømme at det er lite som er mer irriterende i spillet enn å gå glipp av en stor målsjanse fordi mottaket ikke blir akkurat slik jeg hadde tenkt. Dette er derimot fotball, og denne funksjonen er med og skaper en veldig virkelighetsnær følelse i spillet. Likevel virker det som om de virkelig gode, tekniske spillerne gjør i overkant mange svake dempinger.

Messi, Iniesta, Ronaldo og Schweinsteiger bommer sjelden på dempinger i upressede situasjoner. Det er til tider vilkårlig når og hvor et dårlig mottak skjer. Uansett er det et element i spillet jeg virkelig liker, og som er med å skape en liten følelse av uforutsigbarhet i spillet jeg ikke var klar over at jeg savnet før nå.

Du kan feire scoringer som denne fyren.

Økt realisme

I tillegg til dette har EA Canada videreutviklet og forbedret fysikkmotoren i spillet. I FIFA 12 skjedde det ofte litt rare, uforutsette ting når to spillere braket sammen. Nå kjennes fysikken mer riktig ut, og det merkes ofte i duellspillet.

En liten, rask spiss har lite å hente på å gå i kroppen på en midtstopperkjempe. Styrke, tyngde og fart kan brukes til fordel for både forsvarer og angriper. I stedet for å gå i kroppen, er det muligens mer fornuftig å løpe rundt og unngå en styrkeduell. Frode Kippe blir neppe dyttet bort av Tarik Elyonussi, men Tarik vinner løpsdueller ni av ti ganger.

På gressmatta utgjør disse endringene en stor forskjell, og du vil raskt merke at FIFA 13 må tilnærmes på en helt ny måte. Ta for eksempel mitt favorittlag i England, Leeds United. Jeg kan ikke lenger spille disse på Barcelona-måten, med mange pasninger i trange rom. Det stemmer heller ikke overens med ferdighetsnivå at dette laget behersker denne spillestilen. Til det er teknikk og pasningskvalitet altfor lav. Du må hele tiden veie pasninger du slår, ta høyde for en dårlig demping, og spille fotball mer likt en ordentlig kamp. Jeg må spille på de egenskaper laget og spillerne er gode på, ikke hvordan jeg nødvendigvis vil spille selv. I årets versjon vil jeg si at det i mange tilfeller kan lønne seg å ha spilt, eller ha en god kunnskap om fotball fra før av. Spilleforståelse og evnen til å lese spillets gang spiller inn på en helt ny måte nå.

Ferdighetsspill er farlig avhengighetsskapende.

Dette viser seg også i hvordan dine datastyrte lagkamerater oppfører seg. Den kunstige intelligensen er videreutviklet i år, med et større fokus på angrep. Du vil kunne oppleve en ving som går på et buet løp for å forhindre offside, eller en spiss på diagonalløp frenetisk viftende med armene i håp om å få ballen. Spillet leser ledig rom tidligere enn før, og løpebaner og valg som tas er mer riktig enn i de tidligere spillene.

Intelligensen er dårligst når det kommer til forsvar. Det er her man oftest ser valg og løp som skiller seg mest fra det som hadde vært logisk å gjøre. Det har ved noen tilfeller skjedd meg at jeg har løpt i en bane upresset, tilsynelatende fordi den ikke tilhørte hverken back eller midtstopper. Heldigvis er det relativt sjelden store feil skjer.

Utømmelig kilde

Den økte realismen kan du ta med deg i et hav av ulike spillmodi, de fleste kjente for gjengangere av serien. Du finner blant annet Ultimate Team, karrieremodus, turnering på klubb og internasjonalt nivå og selvfølgelig enkeltkamper. Du kan spille alene, sammen med kamerater eller over nett. En artig nyhet i år er ferdighetsbaserte utfordringer, kalt «Skill Games». Her kan du sanke poeng på å gjøre ulike utfordringer, ofte basert på tid. Dette er alt fra straffespark til manøvrering gjennom kjegler. I tillegg til å gi deg trening på mange alle de ulike aspektene av en fotballkamp, er det også veldig avhengighetsskapende å hele tiden jakte på den høyeste poengsummen.

«Be a Pro» er fortsatt til stede, og er like altoppslukende som alltid. Her styrer du en spiller eller manager fra den spede begynnelse, helt opp til verdensberømmelse og pokalsanking. Det er noe eget ved å se sitt eget navn på ryggen, ikledd favorittlagets drakt, feire den avgjørende scoringen i cupfinalen. FIFA 13 er en skattekiste overfylt av spillmodi du kan bruke ubegrenset med timer i, og det burde helt klart finnes noe for enhver smak. Alt blir presentert i gjennomført EA-stil, med enkle menyer og så få tastevalg som mulig hele veien. Presentasjonen er upåklagelig både her og underveis i kampene.

Messi er coverboy i FIFA 13

Kommentatorene er fortsatt veldig bra, og gir en ekstra følelse av realisme. Det at de forteller mer rundt lagene, spillere og andre kamper underveis er akkurat som på TV. Det er også med å gjøre kampene enda mer spennende, da man kan få høre underveis hvordan resultat i andre kamper endrer seg som kampen går.

Grafikken i spillet er relativt uforandret fra fjoråret. Animasjoner og bevegelser holder høy kvalitet, og det er lett å kjenne igjen mange av spillerne, i det minste i de store ligaene. Zlatan ser ut som og spiller som Zlatan. Jeg savner en forbedring på tilskuerne i spillet, som fortsatt ser flate og veldig kunstige ut. De trekker totalinntrykket av grafikk ned, og selv om det er en liten detalj håper jeg de gjør noe med dette i neste versjon av spillet.

EA Canada har sagt at deres største mål for årets spill er å bringe det uforutsigbare i fotballen inn i spillet. Endringen rundt førsteberøring har mye å si her, og spillfølelsen har helt klart forandret seg ganske mye sammenlignet med FIFA 12. Selv om det til tider kan kjennes litt vel tilfeldig ut, er det en nyvinning jeg håper EA bygger videre på.

Forbedret kunstig intelligens, spesielt i angrep, gjør spillet mer realistisk enn noen sinne. Smartere valg og mer riktige løpebaner gir fotballkamper som er både spennende og uforutsigbare. De endringene som er gjort bidrar til å gjøre kampene mer likt virkeligheten. Kan du fotball vil du helt klart ha en fordel i årets spill. Har du evnen til å lese ballbaner, forutse pasninger og være litt i forkant, vil du nok etter hvert også vinne mange kamper.

Hun fikk Zlatan. (I feil drakt for anledningen)

FIFA-serien har blitt enorm siden den spede begynnelse i 1993. Her finnes det en spillmodus for alle, enten det er over nett med og mot andre, i sofaen med venner eller mann mot maskin. Du kan gjøre alt fra å detaljstyre en klubb til å kontrollere en enkelt spiller fra amatør til superstjerne.

FIFA 13 er et spill for fotballspillere og de som elsker sporten. Om det ikke er en fullverdig erstatter for virkeligheten, kommer det i hvert fall veldig nære.

FIFA 13 kommer i salg torsdag 27. september, for det meste som finnes av spillplattformer. Vi har vurdert Xbox 360-utgaven.