FIFA Football 2005

Vi er nå midt inni Electronic Arts’ spillsesong hvor de årlige sportsspillene pumpes ut. Selvfølgelig nøyer de seg ikke med de stasjonære konsollene, de vil la deg spille mens du er på farten. Lommefotball er koselige greier, og årets utgave er intet unntak.

Mennesker er tydeligvis fascinert av sportsspill. Kanskje fordi det dreier seg om konkurranse, kanskje fordi du enkelt kan trekke paralleller til virkeligheten, eller kanskje fordi du kan se elektroniske figurer slite seg ut ved hjelp av dine fingerbevegelser mens du selv kan nyte sofatilværelsen? Det må i hvert fall ligge noe i det, for hvert år kjøper gamere over hele verden spill med minimale forandringer fra fjorårets versjon, muligens bare for å få et nytt årstall bak spillnavnet. På de stasjonære konsollene dreier det seg vel også mye om grafikken. Årets polygoner er lekrere enn fjorårets, så for noen er oppgradering en nødvendighet. En Game Boy Advance har lite den skulle ha sagt når det er snakk om grafikkmessige oppgraderinger, så ved utvikling av spill til denne konsollen dreier det seg mer om funksjoner og features. Begge deler er i Game Boy Advance-versjonen av FIFA Football 2005 ganske tilfredsstillende.

Karrierejeger med mange valg
Spillet presenterer flere ulike spillmoduser, men sannsynligvis er det "karriere"-modusen de fleste vil gå løs på i første omgang. Det dreier seg, selvfølgelig, om din karriere som fotballspiller. Strengt tatt kontrollerer du ikke bare én spiller, det er heller karrieren til fotballaget, hvis man kan formulere seg slik. Foruten den norske Tippeligaen, som jeg av etniske grunner selvfølgelig bega meg ut på, finner du blant annet Bundesliga i Tyskland og Premier League i England. I følge Electronic Arts besitter 2005-versjonene over 350 autentiske fotballag, noe som er en imponerende mengde informasjon plassert i et Game Boy Advance-spill. Ingen av de nåværende lagene i Tippeligaen står mitt hjerte stedsbestemt nær, så jeg valgte et lag hvis navn besitter en enorm kampånd, og som minner litt om meg; Viking Fotballklubb.

Spillmekanikken kan deles inn i to deler, angrep og forsvar. Kontrolleren har altså to inndelinger: hvis du angriper – med andre ord har ballen – er knappene inndelt ulikt fra om du spiller i forsvar. I begynnelsen vil dette være litt frustrerende siden spillerne utfører kommandoer du mener du ikke har gitt dem. Heldigvis vises kontrollene før hver eneste kamp, så det burde ikke ta lange tiden før du er like dreven som fotballspillerne selv.

Spillet har en overraskende god flyt når man først har innøvd de kronglete kontrollene. FIFA Football 2005 går fra å forsvare foran mål med harde sklitaklinger til finurlige pasninger som ender med et dundrende skudd rett i kassa. Det er merkelig tilfredsstillende å gjennomføre et elegant veggspill, sende ballen ut til spilleren på sida, få et perfekt innlegg og klaske ballen i mål. Når man da har fått kost seg med disse begivenhetene implentert i en velfungerende spillmekanisme, hva er bedre enn å oppleve det hele igjen?

Replay - kodeordet for alle selvopptatte fotballgeeker rundt om i landet. Folk på bussen vil se rart på deg når du utbryter et "ja!" når du scorer, og verre blir det når du smiler bredt og klukkler for deg selv da du nyter det hele i reprise. Som du kanskje har skjønt; FIFA Football 2005 har en meget tilfredsstillende replay-funksjon. Denne modusen går du automatisk inn i etter å plassert ballen i mål. Her kan du velge mellom to forskjellige kameravinkler, kjøre det hele i sakte film og spole frem og tilbake. Det høres kanskje ikke ut som det største utvalget av muligheter, men det er akkurat passe. Hadde man puttet inn mange flere funksjoner ville sekvensen bare blitt langtrukken og repetiv.