Formula One 04

Har du drømt om å ratte en bil som får Petter Solbergs Subaru til å minne om en avdanket gressklippertraktor fra mellomkrigsårene? Selvsagt har du det. Årets versjon av Formula One lar deg krype ned i et høyteknologisk fartsvidunder anno 2004.

Solide biler
Fysikk og veiegenskaper har blitt tydelig forbedret siden fjorårets versjon, men man sitter fortsatt igjen med en følelse av at bilen sladder litt for mye gjennom svingene. Det som ødelegger mest for opplevelsen er likevel at bilene rett og slett tåler alt for mye juling. Nærkontakt i Formel 1 ender som regel med at flisene fyker og at i beste fall minst en bil må ta en tur i depotet. I Formula One 04 er det lite som hindrer deg i å presse motstandere av banen, og selv frontvingen tåler en real støyt før den detter av. Flaggregler finnes, men du må gå fullstendig bananas for å pådra deg et sort flagg.

Vanskelighetsgraden står heller ikke i stil med resten av spillet. Spesielt karrieremodusen er så vanskelig at du må jobbe hardt for i det hele tatt å få lov til å kjøre løp. Her kunne det med fordel vært tilrettelagt slik at det trengtes store ferdigheter for å vinne, men at folk flest kunne få delta i en av de mindre teamene uten store problemer. Formel 1 dreier seg om marginer og perfeksjonisme, og i en simulator er det ikke mer enn rett og rimelig at dette kreves av spilleren også. Det er litt merkelig hvordan Formula One 04 har valg vanskelighetsgrad som en simulator, men arkadepreget fysikk. Prøver de å overbevise alle på en gang? Slikt lykkes sjelden.

Ser det spenstig ut da? Nei, det gjør i grunn ikke det. Formula One 04 er ikke stygt, men det briljerer heller ikke. Bilene er relativt godt gjengitt, og gjenkjennelsesfaktoren på banene er høy, men teksturene er heller kjedelige. Alt er imidlertid funksjonelt, og den lille, sorte konsollen klarer hele tiden å levere rikelig med bilder per sekund. Lydeffektene er også helt ok, men heller ikke her noe fantastisk. Martin Brundle og James Allen står for gode kommentatorstemmer, når de for en gangs skyld åpner kjeften. Det mangler likevel ikke på gode detaljer. Depotstoppene foregår med godt animerte mekanikere, og når visiret blir skittent drar føreren av en av beskyttelsesfilmene på visiret.

Svak flerspiller over Internett
Fremsiden av coveret er dekorert med symbolet for nettverksstøtte. Ved første øyekast skulle en kanskje tro at det var mulig å spille mot andre over Internett, men nei. Du kan sette opp server eller koble deg opp mot andres spill, men det eneste det konkurreres om er rundetider. Du spiller alene, mot andre, over Internett. Ganske stusselige greier egentlig. Den lokale flerspillervarianten er imidlertid bedre. To til fire spillere kan konkurrere i både simulator- og arkademodus. Blant mulighetene finner du "hot seat" og vanlig delt skjerm. Førstnevnte kan spilles av flere samtidig uten nok kontrollere. Mens en spiller kjører styres den andres bil av konsollen, og motsatt.

Dersom du har forstuet begge tomlene og skulle kjede deg noe helt ekstremt en dag byr Formula One 04 på en spesialmodus for deg. TV-modusen lar deg starte et fiktivt løp hvor du er degradert til tilskuer. Sett i gang løpet, len deg tilbake i sofaen og sov godt. Ikke engang den mest iherdige Formel 1-tilhenger i abstinens før sesongstart vil finne glede der.

Ok, dette spillet var ikke helt topp, var det vel? Nei, men det er på ingen måte dårlig heller. Hvert enkelt element er godt gjennomført, men det som ødelegger mest for helhetsinntrykket er at spillet prøver å være både simulator og arkadespill på én og samme gang. Resultatet er at det ikke når toppen på noen av områdene. Fysikken har blitt et hakk bedre siden i fjor, men har du Formula One 2003 er det neppe verdt å oppgradere. To nye baner og oppgraderte teamdetaljer er selvsagt også flott, men ellers byr spillet på lite nytt. Vi sitter igjen med et Formel 1-basert arkadespill for iherdige spillere, eventuelt et partyspill for inntil fire deltagere.