FØRSTEINNTRYKK: Apex Legends blir bare bedre og bedre
Førsteinntrykk
(Foto: Respawn Entertainment)

Apex Legends – sesong fem

Apex Legends blir bare bedre og bedre

Loba er en spennende ny figur, men det er alle de små endringene som tar kaka i sesong fem.

En ny sesong betyr nye muligheter i Apex Legends, og når vi nå vender tilbake til spillets opprinnelige kart for den femte sesongen, er det viktigere enn noensinne at utviklerne viser at det er liv laga også når vi ikke får nye kart og enorme endringer hver sesong.

Som vanlig får vi selvfølgelig en splitter ny helt – denne i gangen i form av den korsettkledde kjeltringen Loba – men det er de mange små endringene som er det friske pustet spillet trenger denne gangen. Etter en uke bak spakene i sesong fem, inkludert et par utflukter i spillets nye «quest»-system, er vi klare til å gi våre førsteinntrykk.

Loba er enda et friskt pust i Apex Legends. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Loba ser lilla

Men la oss nå begynne med Loba. Loba ble, i likhet med mange av spillets tidligere helter, vist fram lenge før hennes offisielle avsløring. Hun er ingen ringere enn den lille jenta som mister begge foreldrene sine i møtet med spillets forrige helt, Revenant, i hans avsløringstrailer

Dette er koblinger det er utrolig spennende å oppdage i ettertid, og det viser i tillegg at utviklerne har en klar visjon for spillet og at de mest sannsynlig har planer for mange sesonger framover. Det er godt mulig vi allerede har sett spillets neste helt allerede.

Drapet på Lobas foreldre forekom visstnok for 25 år siden, og nå har hun vokst opp til å bli en tyvaktig femme fatale med store ambisjoner om hevn. Altså Catwoman. Loba er Catwoman. Catwoman er Loba. Det er en noe forslitt karaktertype, men Respawn Entertainment får det likevel til å fungere ved å gi henne tonnevis med karisma, et spennende design og ikke minst en håndfull meget tiltalende egenskaper.

Hennes passive evne lar deg se «loot» som er lilla eller bedre gjennom vegger, noe som kommer godt med når man løper rundt på kartet på jakt etter utstyr. Dette er riktignok litt dårlig balansert, all den tid lilla utstyr også inkluderer alle mulige våpenmodifikasjoner, deriblant «hop-ups» til pistoler og sikter man kan bruke på langdistansevåpen.

Lilla «body armor», ja takk! Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Disse gjenstandene har for all del sin nytte, men jeg er som regel mer opptatt av å finne bedre «armor», «shield batteries», «medkits» og ammunisjon til det aktuelle våpenet jeg bruker – alle ting som ikke nødvendigvis dekkes av denne egenskapen. En bedre løsning hadde antagelig vært om Loba kunne velge hvilke gjenstander hun ville ha til enhver tid og så få dette markert idet hun var i nærheten.

Hva skal det være?

Hennes aktive egenskap, evnen til å kaste et armbånd langt av gårde for så å teleportere til der det lander, er også en litt blandet opplevelse. Helt fram til jeg fikk prøve meg som figuren selv, var jeg bombesikker på at dette var et verktøy man kunne legge fra seg hvor som helst og så hoppe tilbake til det på et senere tidspunkt (såfremt man var innenfor rekkevidde). Mer eller mindre likt Sombra fra Overwatch, altså.

Slik fungerer det imidlertid ikke. I stedet er dette er noe Loba kaster ut og så må stå og se på fly av gårde, før hun der og da teleporterer idet det lander på bakken. Det er for all del fortsatt nyttig, og det faktum at man kan påskynde landingen ved å trykke på R2 mens prosjektilet er i luften er kjekt, men det er likevel begrenset når man kan benytte seg av det. 

Lobas «pulse drive» har sine bruksområder. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Fram til nå har det for det meste blitt brukt som et «disengage»-verktøy, altså for å komme seg unna kamper som allerede har gått skeis eller for å bytte posisjon midt i en skuddveksling som er i ferd med å gå skeis. Her fungerer det egentlig ganske bra, og jeg har flere ganger klart nærmest umulige unnamanøvere takket være armbåndet. Loba bør imidlertid trene kastearmen sin litt mer, for evnens vertikale rekkevidde er ganske begrenset. 

Rekkevidden på hennes ultimate egenskap er derimot akkurat passe. Denne egenskapen, «Black Market Boutique», lar deg aktivere et slags totem som lar spillere se hvilke gjenstander som befinner seg i nærheten for så å hente det til seg selv på stedet. Dette er et flott hjelpemiddel som lar hele laget sortere ut og finne fram til det de trenger aller mest der og da. 

«Jeg skal bare en kjapp tur på butikken!». Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Verktøyet fungerer særs godt tidlig i kampen, når laget fortsatt ikke har all verden av «loot», men kan også være redningen når man desperat trenger ammunisjon, helse eller et nytt «body armor» midt i kampens hete.

Det at det kun er to gjenstander per spiller og det faktum at butikken også kan brukes av fiender – hvis ikke Loba pakker sammen eller noen ødelegger totemet før laget stikker videre – er også med på å balansere egenskapen. Det eneste aberet er at ukyndige lagmedlemmer fort kan stå og lete etter noe å ta med seg i lang tid – på ingen måte en «dealbreaker», men jeg skulle helst sett at det var en slags tidsramme på hvor lenge butikken var åpen.

Mirage friskmeldes

Loba er altså et spennende tilskudd på det stadig voksende treet av figurer å velge mellom i Apex Legends. Dette betyr ikke at de andre figurene ikke har fått oppmerksomhet fra utviklerne, tvert imot, og det er kanskje disse endringene, de mange små justeringene, som virkelig drar sesong fem i land så langt. 

Her er det en Mirage og en Pathfinder, jeg lover. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Endringer som for eksempel har nedjustert hvor lenge Gibraltars boble er aktiv, hvor lang tid det tar før Octane får ultimate og hvor ofte Pathfinder kan fyre av gripekroken sin er blant disse.

Mirage har også fått en komplett overhaling, og det er en glede å melde at den tidligere diskutable helten nå faktisk har verktøy som faktisk gir mening. Klonene hans kan nå kontrolleres manuelt og hans oppgraderte ultimate sørger for at man som regel alltid har en sjanse til å komme seg unna.

Det er likevel hans nye passive ferdigheter som virkelig tar kaka: Takket være disse er han nå usynlig når han gjenoppliver lagmedlemmer og bruker «respawn beacons». Lagmedlemmene han gjenoppliver er også helt usynlige, og det er bare skikkelig, skikkelig kjekt.

Kings Canyon i solnedgang

Det har skjedd ting på Kings Canyon. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Som tidligere nevnt er hovedfokuset tilbake på Kings Canyon denne gangen. Spillets opprinnelige kart hadde allerede gjennomgått store endringer siden lanseringen i februar i fjor, og nå er endringene enda mer omfattende. For det første er Skull Town fullstendig jevnet med jorden – det som tidligere var et av de mest populære stedene å lande (også for undertegnede) er nå erstattet av et digert krater, en heisekran og en enorm hodeskalle man kan søke tilflukt i.

På motsatt side av kartet har det dukket opp en slags oljerigg som forsyner resten av kartet med energi. Denne riggen har så blitt knyttet til den delen av kartet som tidligere var knyttet til Wraith-området Singh Labs, og det er ekstra spennende å se hvordan utviklerne fortsetter å bygge videre på ideer og endringer de har iverksatt for lenge verden siden. 

Dette gjenspeiles også i det faktum at kartet stadig blir mer frodig. Trær og vegetasjon dukker opp i øst og vest, og det er utrolig hvor mye disse små endringene har å si for opplevelsen av å rusle rundt på kartet. Bare det at lyset og himmelen er endret noe for å illudere at det ikke lenger er midt på dagen, men et stykke ut på kvelden, har enormt mye å si for spillet.

Jeg skulle kanskje helst sett at utviklerne hadde gjort enda flere mindre og større endringer på kartet – jeg savner litt av vertikaliteten fra World's Edge – men det er mye som tyder på at det kommer til å skje litt av hvert også utover i sesongen. Det er naturlig å tro at det er en grunn til at det plutselig befinner seg en rekke digre luker rundt omkring på kartet.

En litt kjedelig «visual novel»

Quest-systemet er ikke all verden foreløpig. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Jeg setter pengene mine på at det har noe med det nye quest-systemet å gjøre. Apropos: Som en del av sesongens fokus på skattejakt og artefakter, vil det hver uke dukke opp nye oppdrag hvor man må utforske deler av Kings Canyon alene på nattestid. Dette er et foretak som arrangeres av Loba selv, og gjennom dette får vi servert små doser av historiedreven dialog på ukentlig basis.

Manuset og måten det presenteres på, som en litt kjedelig «visual novel», er ikke all verden foreløpig, men det er likevel spennende å få innblikk i hvordan de ulike figurene tenker, agerer og samhandler med hverandre.

Rett før denne saken gikk i trykken ble også det første quest-oppdraget tilgjengelig, og det eneste vi kan si er at vi håper det blir bedre enn dette. Å løpe rundt innenfor et begrenset område av kartet og skyte banale datastyrte monstre er ikke spesielt givende i det store og det hele – det er liksom ikke derfor jeg spiller Apex Legends.

En dag, Loba, vil alt dette bli ditt. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Konklusjon

Apex Legends blir stadig bedre og bedre. Der spillet i utgangspunktet slet med å produsere nytt innhold, engasjerende arrangementer og endringer til figurer raskt nok, har Respawn Entertainment virkelig imponert det siste året. Nå preges spillet av nye «events» med relativt jevne mellomrom, og det går heller ikke lang tid mellom hver gang det dukker opp små og store ettertraktede endringer.

Og det er kanskje disse – mer enn de store kartendringene og den nye helten – som gjør at jeg stadig er like gira på å spille, også i spillets femte sesong.

Det er hvordan spillet plutselig fikk et helt nytt brukergrensesnitt for å «loote» dødsbokser; hvordan «charge towers» ut av ingenting har dukket opp og gjort enkelte områder mer attraktive å besøke; hvordan figurene nå prater direkte til hverandre avhengig av hvem som er på lag; hvordan peacekeeper-hagla var så vanskelig å balansere at den byttet plass med mastiff som «care package»-våpen.

Det er det faktum at man nå kan vende tilbake til kamper man har mistet tilkobling til; det faktum Mirage endelig er brukbar; og at det virker som om utviklerne har en klar visjon for spillets framtid. Det er dette som gjør at jeg fortsetter å spille Apex Legends, og det er forhåpentligvis også dette som gjør at spillet har mange, mange gode år foran seg.

LES OGSÅ: – Apex Legends fungerer ikke som solo-spill »

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen