Super Mario 64 - A Button Challenge

Fullførte Super Mario 64 uten å bruke hoppe-knappen

Nintendo

Super Mario 64 er et tredimensjonalt plattformeventyr der en stor del av den vanlige spillopplevelsen går med på å hoppe fra sted til sted. Det er imidlertid mulig å fullføre hele greia uten å trykke på hoppe-knappen en eneste gang, og speedrunner «Marbler» ble denne uka den første som klarte bragden.

Det store fremskrittet innen såkalte «A Button Challenges» ble muliggjort takket være Virtual Console-versjonen av spillet på Nintendo Wii. På en standard Nintendo 64 har spillere klart å komme ned i så lite som ett hopp, men VC-utgaven bruker litt annet matematikk for å kjøre spillet.

Venter man lenge nok vil plattformene i Bowser in the Fire Sea-verdenen nemlig stige høyt nok til at man kan komme seg videre i brettet uten bruk av hoppe-knappen. Som «Marbler» forklarer til Kotaku tar det svimlende 78 timer å utføre trikset.

Artikkelen fortsetter nedenfor.

– Jeg skrur på konsollen og lar den stå i seks timer, så kommer jeg tilbake og er borti lavaen, som gir Mario utrolig mye vertikal hastighet, og så lander jeg umiddelbart for å holde på den hastigheten. Deretter beveger jeg meg fremover kun ved å slå i luften, helt til Mario er ved kanten av plattformen og så lar jeg konsollen kjøre i 72 timer til.

Så er det bare å forsiktig gå over kanten på akkurat riktig måte og seile opp til neste plattform.

Rekorden krevde også et annet triks som aldri før hadde vært gjennomført i denne sammenhengen. Dette inkluderer å lure en Chuckya-fiende til akkurat rett sted slik at den slenger Mario dit han skal. Problemet er bare at man ikke kan se hva som skjer – i tillegg til at det krever en god porsjon flaks å lykkes – så det å få til trikset er uhyre vanskelig.

Nå som målet er nådd har «Marbler» tatt sikte på sitt neste mål. Det blir å samle samtlige 120 stjerner uten bruk av hoppe-knappen.

LES OGSÅ: 13-åring ble først i verden til å «fullføre» Tetris »

Siste fra forsiden