Kratos blåste seg opp i Bergen

God of War 3 på kino

To uker før butikkutgivelse forsøkte heldige lesere å blidgjøre verdens sinteste spillhelt på kino.

BERGEN (Gamer.no): Tirsdag klokken 17 hadde over 100 spillfrelste benket seg på Magnus Barfot Kino i Bergen for å banke greske guder på stort lerret. Som de første i landet fikk de prøve God of War 3, og det i formatet som kler Kratos aller best: Stort. Den aller mest gretne blant verdens spillhelter ble kanskje ikke noe blidere av å bli blåst opp, men publikum lot i hvert fall til å storkose seg styggelig.

En smørblid Roy Berge var den første som fikk forsøke seg som Kratos på kinoturneens første dag i Bergen Kino. (Foto: Thomas Owren/Gamer.no

Stø jomfruferd

Roy Berge var den heldige som fikk trykke den første tast blant norske spillere.

– Det var helt konge! Jeg er veldig glad i de to første, og glad de ikke har fjernet seg for mye fra dem, sa Berge etter å ha unnagjort spillets innledende ti minutter. Han måtte innrømme at han hadde tørrtrent litt med demoen på forhånd, og klarte seg dermed uten større problemer forbi første del av første sjef.

– Jeg fikk vel ikke helt sett hvordan bossen oppførte seg, da det var om å gjøre å komme forbi. Normalt ville jeg forsøkt å se an mønsteret og lære meg tegnene, men det var en ganske enkel boss. Det blir spennende å se hva vi får av våpen og spesialangrep utover, men dette virket i hvert fall veldig lovende, sa Roy Berge, som altså fikk æren av å være den første her til lands, visse bransjefolk unntatt, som fikk prøve seg som Kratos i den ferdige versjonen av God of War 3.

Måtte strekke våpen

Tro til sin vane har Kratos terget på seg fiender av en «godt voksen» størrelse allerede før spillet er i gang. Etter hvert som spillet skred frem begynte en og annen «You are dead»-skjerm å poppe opp fra tid til annen, noe som vakte vekselvis forståelse og humring fra salen.

En herre (når jeg tenker etter var det urovekkende få kvinner i salen) ved navn Kristian Fauskangers reaksjoner vitnet om en smule utålmodighet etter å få forsøke seg selv, og han fikk dermed bare skadefryd i retur når Poseidon viste seg å være tøffere enn først antatt.

Kristian Fauskanger hevdet han ville ha feid gulvet med selveste Poseidon – dersom han bare hadde øvd seg litt på demoen først. (Foto: Thomas Owren/Gamer.no)

– Han var mye større enn de andre. Jeg kunne tatt ham på neste forsøk, flirte Fauskanger etter å ha fått juling av havguden.

Fauskanger varmer for tiden opp med å spille igjennom de første spillene i serien, som nylig ble sluppet i HD-utgave til Playstation 3. Demoen til spill nummer tre hadde han latt ligge for å spare førsteinntrykket til kinosalen. Han ble ikke skuffet.

– Jeg forventet at det skulle være bra, men ble likevel imponert. Jeg hørte det skulle være et av de peneste spillene som er laget, noe jeg tvilte litt på, men det løftet har de holdt til de grader! Serien har et godt balansert kampsystem, som ikke er for raskt og ikke for treigt, og kampene er massive og engasjerende. I tillegg har spillene et unikt tema, hvor mytologiske skikkelser man kjenner igjen blander seg inn. Man blir helt revet med i spillene, de er vanskelige å legge fra seg, sa Fauskanger.

Kjent og kjær

Les også
Anmeldelse: God of War III

I tillegg til det som foregikk på det store lerretet, hvor man fikk forsøke seg i cirka ti minutter om gangen, hadde Sony satt opp fire spillstasjoner i kinosalen. Merkelig nok var ikke påtrykket mot disse det største, da de fleste valgte i stedet å lene seg tilbake i kinosetet og humre når andre gikk på trynet, og dermed kunne også undertegnede snike seg til en liten halvtime på spillstasjon, alene med Kratos, uten å få dårlig samvittighet.

De som har spilt demoen har allerede fått med seg at Sony klokelig har motstått fristelsen til å finne opp hjulet på nytt. Ingen krever at en forfatter finner opp en ny grammatikk hver gang hun gir ut en bok, og likeledes burde spillutviklere slippe det kravet fra spillere.

Publikum fikk se Kratos i sitt rette element. - Nei, ikke i limbo, men på kinolerretet. (Foto: Thomas Owren/Gamer.no)

Ok, det er kanskje ikke en analogi som lar seg overføre nøyaktig, men her får vi uansett se Kratos gjøre nøyaktig det vi vet Kratos kan. Den grafiske drakten er penere, fiendene flere, omgivelsene mektigere, og under panseret sviver den bunnsolide kampmotoren som Sony nå har fått perfeksjonere over tre spill. Det er ikke verdens mest sofistikerte kampsystem, men slett ikke blottet for dybde, og uovertruffen på tilgjengelighet. Ingen andre spill innen denne sjangeren klarer å kopiere følelsen av at skjermen eksploderer i en storm av blod og ild bare man rører ved knappene.

Alt vel på overflaten, med andre ord, og dermed blir det detaljene som avgjør hvor gode kort Sony har på hånden denne gang. Ved første øyekast er det ting som slår meg som både lovende og mindre lovende. Med flere fiender på slagmarken er kampene hektiske, og de flyter svært godt. God of War er ikke en eksakt vitenskap, man slipper unna med en hel del retningsløs knappemosing så lenge man husker at det finnes blokkerings- og unnamanøver-funksjoner til sjefskampene. Det nye brøytesystemet, hvor man bruker en fiende til å feie unna alle andre, virket svært populært blant de som forsøkte seg på lerretet.

Kampene mot fiender som på uhøflig vis blander seg inn i plattformseksjonene føles derimot umiddelbart statiske og utdaterte. Plattformdelen har alltid vært Kratos´ akilleshæl, og de føles unødig forlenget når man må stoppe opp for annenhvert steg for å mose trekanten for å overtale fiendene til å falle ned. Kanskje får vi mer fantasifulle variasjoner senere i spillet, men i spillets innledning er det i hvert fall som om spillet dør litt hver gang det kommer en fiende klatrende i mot deg. Muligens er ikke dette verdens mest graverende ankepunkt; muligens er det mer alvorlige ting jeg har oversett, men det er jammen ikke bare lett å bevare den såkalte «kritiske distanse» når rykende ferske God of War 3 nettopp har bombardert sansene med hurravold som kun kan måles i kvadratmeter.

Athene forsøker seg på sine vante gudetriks, men Kratos gjennomskuer henne enkelt. (Foto: Thomas Owren/Gamer.no)

En eksklusiv opplevelse

Ansvarlig for arrangementet, Birgit Berglund i Nordisk Film Interactive (Sonys partner i Norge), var godt fornøyd med den umiddelbare responsen det kommende storspillet fikk blant publikum.

– Vi hadde lyst til å gi gamere en eksklusiv opplevelse før alle andre, en heftig opplevelse med stort lerret og masse lyd. God of War er et spill vi i Sony er stolte av og som vi har stor tro på, og vi hadde lyst til å gi noe tilbake til de aller ivrigste gamerne.

Selv om Sony har hatt liknende arrangementer med andre spill gledet Berglund seg spesielt til God of War 3 sin kinodebut.

– Jeg tror God of War er det spillet som passer best til dette formatet. Det er stort, storslått og heftig. Et spill som fremkaller den store «wow-følelsen» - eller «gow-følelsen», som vi kaller det, sa Berglund.

Var du tilstede i Bergen? Del gjerne dine inntrykk med andre i forumtråden! På torsdag tar Kratos turen til Trondheim, og lørdag avslutter han turneen i Oslo.

God of War 3 kommer i salg 17. mars, kun for PlayStation 3. Anmeldelsen leser du her på Gamer.no nærmere utgivelse.

Siste fra forsiden