Grand Theft Auto: San Andreas

Året er 1992, og den amerikanske delstaten San Andreas er i ferd med å eksplodere i en orgie av vold, kaos og anarki. Du er naturligvis i sentrum for det hele.

Spilleglede i bøtter og spann
Heldigvis tar det ikke lang tid før du helt glemmer hvorfor det ligger hårtuster ved siden av stolen og hvorfor du har så vondt i hodet. Det klassiske GTA-gameplayet er fortsatt like flott som før, og de nye elementene gjør spillet mer omfattende og variert, uten å ta overhånd på noen som helst måte. Det er en klisjé, men hvis du likte GTA 3 og Vice City, kommer du til å elske San Andreas. Alt det du likte i de to tidligere GTA-spillene er her, og det får følge av mye, mye mer. Det forbedrede siktesystemet og det faktum at du nå kan svømme gjør at store deler av frustrasjonen fra tidligere spill faller bort, og rollespillelementene, snikingen, datingen, dansingen og alt det andre gjør at San Andreas har mye mer dybde enn tidligere spill i serien, uten å komplisere gameplayet.

Naturligvis er GTA: San Andreas ekstremt umoralsk. Det er egentlig ikke noe vits å dvele med dette; vi vet alle hvordan de tidligere spillene i serien arter seg, og Rockstar har ikke gjort dette spillet snillere. Stort sett er det slik at CJs handlinger kun går utover slemminger, men det er enkelte klare unntak hvor uskyldige får lide. Dessuten kan du selvfølgelig fortsatt gå amok i bygatene om du ønsker det, og i og med at politiet nå er enda farligere enn før, er det fortsatt veldig underholdende å se hvor mye kaos du kan skape før lovens lange arm til slutt får has på deg. Dette er rett og slett ikke et spill for sarte sjeler eller barn, og foreldre bør ikke nøle med å konfiskere det om de finner det hos tiåringen sin.

Imponerende presentasjon
Grafikken kommer med enkelte forbedringer siden sist, slik som busker og gress og bedre væreffekter. Ved siden av storspill til andre plattformer ser GTA: San Andreas litt primitivt ut, men med tanke på at all grafikken produseres av en relativt begrenset PlayStation 2 er det umulig å ikke la seg imponere, spesielt når en tenker på at du kan kjøre fra den ene enden av det gigantiske kartet til den andre uten noen form for innlastingspause. Animasjonene er som nevnt ypperlige, og Rockstar North har klart mesterstykket å skape en spillverden som ser ekte ut. Dette gjøres enda mer imponerende av det faktum at San Andreas er så utrolig stort og variert, og at hvert sted føles unikt. Av negative ting kan vi nevne at bildeoppdateringshastigheten ikke er perfekt, og at ting av og til ser veldig udetaljerte ut helt til du kommer svært nær dem.

Når det gjelder lydsiden er det naturligvis radiostasjonene som stjeler all oppmerksomheten. Spillet er fullstendig stappet med lisensiert musikk og sinnssyke radioverter. Låtlisten dekker alt fra syttitallsrock og country til rap og house. Det føles likevel som om spillet mangler noen litt "mainstream" poplåter, og alle er nok ikke like komfortable med musikkutvalget. Når det gjelder DJ-ene, innringerne og alle de andre skrudde personlighetene som slipper til på lufta i San Andreas, kommer spillet med den samme satiriske og samfunnskritiske humoren som tidligere, og harselerer med alt fra overvektige amerikanere til overbeskyttende mødre. Skuespillerne har dessuten gjort en fabelaktig og profesjonell jobb, både på og utenfor radioen. Når det gjelder selve lydeffektene, er disse jevnt over helt greie, med noen flotte unntak (slik som den realistiske lyden av tråsykler).

Det grunnleggende gameplayet i GTA: San Andreas er minst like gøy som tidligere, og takket være et forbedret (om ikke 100% velfungerende) kampsystem og en hovedperson som kan svømme, går gameplayet enda glattere enn tidligere. I tillegg inneholder San Andreas en hel haug nye elementer som bygger på det tradisjonelle gameplayet uten å ta bort fokus fra det vi har blitt så glad i fra tidligere GTA-spill. Dette er også et av årets mest omfattende spill, og et spill som vil fengsle deg lenger enn de fleste. Det er ikke helt perfekt, men det er det beste GTA-spillet så langt, og per definisjon blir det derfor et av de beste spillene noensinne. Løp og kjøp (med mindre du allerede har gjort det).