Greenlight-kampanje stopper Steam-lansering

For skytespillet Paranautical Activity har Greenlight blitt en hindring.

Den vesle utvikleren Code Avarice jobber med et førstepersonsspill som heter Paranautical Activity. Spillet blander mekanismene fra tradisjonelle skytespill med elementer fra «roguelike»-sjangeren. Det vil blant annet si at store deler av spillet vil være dataskapt, og annerledes hver gang du spiller.

Som de aller fleste indie-utviklere på PC-markedet håpet Code Avarice å få lansert spillet sitt på Steam, og derfor la de spillet sitt inn på Steams Greenlight-system. Dette er en tjeneste der Steams brukere kan stemme over hvilke spill de ønsker å se på tjenesten, men mange synes det er problematisk at Greenlight er den eneste muligheten tusenvis av indie-utviklere har til å få spillene sine på PC-industriens absolutt viktigste distribusjonsportal.

Ikke bare oppfattes Greenlight som en ren popularitetskonkurranse som straffer de litt mer sære prosjektene, men det krever mye fokus og konstant promotering å lykkes på systemet. For en indie-utvikler er det tid som heller kunne blitt brukt til å gjøre spillet bedre. Selv den mektige Valve-sjefen Gabe Newell har uttrykt at Greenlight ikke fungerer som det skal.

– Greenlight er et dårlig eksempel på en utvelgesprosess. Vi kom ganske tidlig til den konklusjonen at vi kunne fjerne Greenlight helt, fordi det har endt opp som en flaskehals i stedet for en måte for folk å kommunisere ønskene deres til oss, har Newell ifølge PC Gamer sagt tidligere i år.

Spillet bruker Minecraft-aktig «voxel»-grafikk.

Men spillets Greenlight-kampanje vekket interessen til utgiveren Adult Swim, som ønsker å etablere seg i PC-markedet. Da utgiveren tilbød å gi ut spillet for Code Avarice, og selv ta ansvaret for å få spillet på distribusjonsportaler som Steam, takket utviklerne derfor ja til tilbudet og forlot Greenlight-kampanjen sin.

Men Valve sier nei

Da representanter for Adult Swim fløy over til Valve for å forhandle frem en avtale for den planlagte Steam-lanseringen fikk de seg en overraskelse. Siden Paranautical Activity allerede hadde vært på Greenlight ville nemlig ikke Valve slippe det inn på Steam.

Forklaringen skal være at Valve ikke ønsker at indie-utviklere skal oppsøke utgivere for å komme unna Greenlight. Valves markedsføringssjef Doug Lombardi har ifølge PCGamesN sagt dette om saken:

– Vi analyserer Greenlight-stemmer, anmeldelser og en rekke andre faktorer i Greenlight-prosessen. Men vår melding til indie-utviklere angående utgivere er å signere av deres egne grunner, men ikke del inntektene med en utgiver og forvent et automatisk «ja» på Greenlight.

Valve setter foten ned.

Utviklerne ser imidlertid situasjonen annerledes. Valves beslutning kom som en stor overraskelse for dem, og det samme gjaldt begrunnelsen:

– Den eneste grunnen til at vi fikk nei fra Valve for 24 timer siden er at vi har den gamle Greenlight-siden. Tjenesten som egentlig skulle hjelpe oss til å komme på Steam er den eneste tingen som hindrer oss i å komme på Steam. Det er helt utrolig, sier utviklerne i et videuintervju på nettstedet deres.

De peker også på at det å få en utgiver med på laget er en bedrift i seg selv, som ikke bør hindre spill i å komme på Steam.

Les også
Anmeldelse:

– Faktum er at vi har fått grønt lys hos en utgiver. En skikkelig utgiver, Adult Swim, har plukket opp spillet vårt, men Valve sier at fordi spillet har en Greenlight-side så «vi kan ikke sende den beskjeden.» Jeg skjønner ikke hva som er problemet med den beskjeden. Hallo? Hvis noen andre også kan sikre seg en utgivelsesavtale, så kan de også potensielt hoppe over Greenlight – hva er galt med den beskjeden?

Et problematisk system

Utviklerne er heller ikke spesielt begeistret for Greenlight-systemet i seg selv. Under intervjuet trekker de frem Greenlight-siden for utviklere, og påpeker at spillet som ligger på femteplass har omtrent 60 000 ja-stemmer. Antallet stemmer man trenger for å lykkes på tjenesten virker med andre ord absurd høyt for et lite indie-team uten noe markedsføringsteam.

Dette ser vi også i utvalget spill som kommer gjennom nåløyet. I stadig større grad domineres Greenlight av spill som har eksisterende miljøer rundt seg, eller som nylig har hatt suksessrike Kickstarter-kampanjer.

– Det finnes knapt et eneste spill som har fått «ja» på Greenlight uten at Greenlight-kampanjen har vært utviklernes hovedfokus. [...] Det handler ikke om å ha et godt spill, det handler om å påvirke mange nok folk til å klikke på den lille «ja»-knappen, mener Code Avarice.

Nå har Code Avarice gjenopptatt Greenlight-kampanjen sin. De har også blitt kontaktet av Sony, som har vist interesse for spillet – men de har for øyeblikket ingen konkrete planer om å bringe det til PlayStation. En tidlig versjon er også til salgs, både direkte fra utviklerne og hos de digitale distribusjonsportalene som har takket ja til spillet så langt.

I går forsøkte vi å kontakte Valve for å få svar på noen spørsmål rundt denne saken og Greenlight generelt, men har ikke hørt noe fra dem. Om de skulle finne på å gi lyd fra seg, vil vi selvsagt videreformidle deres synspunkt.

Les også: Valve lukter på svetteteknologi
Les også: Valve må kanskje i retten

Siste fra forsiden