Gullbutikk i PC-spill skaper diskusjon

Bør Paradox opplyse om at Knights of Pen & Paper +1 har mikrotransaksjoner?

Den svenske spillutgiveren Paradox har nylig lansert en utvidet Windows-utgave av meta-rollespillet Knights of Pen & Paper, som tidligere kun var tilgjengelig på mobil. Men Windows-lanseringen har ikke gått helt uten kontroverser – på tross av at salgsprisen har økt kraftig, har det ikke kvittet seg med muligheten til å kjøpe «gull» for ekte penger.

For mange av kundene var det åpenbart en overraskelse å oppdage at et enspillerbasert PC-spill som koster 10 euro, altså cirka 75 norske kroner med dagens kurs, har en slik funksjon. Ettersom denne typen mikrotransaksjoner har en tendens til å endre måten spill designes og fungerer på, uansett om spillerne velger å bruke dem eller ikke, har flere av dem sagt de ville holdt seg unna spillet om de hadde visst at funksjonaliteten eksisterte.

Opplyser aldri om gullbutikken

Paradox opplyser ikke om funksjonaliteten, verken på spillets Steam-side, nettside eller «frequently asked questions»-dokument. Hos Paradox selv står det kun «gå opp i nivå og få hendene dine på mer gull slik at du kan kjøpe episke gjenstander og utstyr til gruppen din», så heller ikke her nevnes muligheten til å kjøpe gull for ekte penger. Dette har fått flere til å reagere, og på Steam-forumet er det for øyeblikket heftig debatt om temaet. Steam-brukeren Nirth oppsummerer sin mening slik:

Bør denne siden opplyse om muligheten til å kjøpe spillpenger for ekte penger?

– Problemet er ikke butikken i seg selv, men at utviklerne skjuler at det finnes en slik butikk. Hvis produktsiden viste klart og tydelig at det er slike «mikro»-transaksjoner i spillet så, vel, hvis folk vil betale for å kjøpe et spill og så betale mer for å hoppe forbi «grinding» innebygd for å oppfordre folk til å betale penger, så er det deres sak.

– Men å ikke informere potensielle kunder om dette er misledende og tvilsomt. Det er det som irriterer meg, og som bør irritere alle som vurderer dette spillet. Vær åpen med kundene dine, oppfordrer han.

Shams Jorjani, som er ansvarlig for utgivelsesavtaler (VP of Product Acquisition) hos Paradox Interactive, er imidlertid ikke enig i at muligheten til å bruke ekte penger for å kjøpe gull i spillet er noe som trenger å nevnes:

– Steams produktsider lister opp store spillfunksjoner. Valgfrie mikrotransaksjoner er ikke en stor spillfunksjon. Derfor lister vi det ikke spesifikt, slik heller ikke de fleste andre spill på Steam som bruker mikrotransaksjoner eller tilbyr kjøp av «penger» i spill gjør. Vi nevner det ikke i «frequently asked questions»-dokumentet, fordi det ikke er et spørsmål vi har blitt spurt særlig ofte. Vi ser vanligvis på hva folk spør om, og lager dokumentet deretter, hevder han i en kommentar til Gamer.no.

Spillets trailer.

Hvorfor kan man kjøpe gull på PC?

Mange lurer også på hvorfor PC-versjonen har slike mikrotransaksjoner i utgangspunktet, når den tross alt koster mye mer enn mobilutgaven. Dette spørsmålet kommenterer Jornani slik:

– Mange av Paradox Interactives PC-spill har mikrotransaksjoner, og slik har det vært i mange år. Spillerne ønsker og ber ofte om mikroinnhold i form av kosmetisk DLC og så videre. KoPP+1, et enspillerspill, er fullstendig spillbart uten mikrotransaksjoner. Du kan spille gjennom spillet i timevis og aldri behøve å bruke mer penger. Det å betale ekstra på mikrotransaksjoner er helt valgfritt.

Steam-brukeren Averagedog er en av dem som mener mikrotransaksjoner bør holdes utenfor PC-spillmarkedet. Han refererer til praksisen som «double dipping», og mener denne typen transaksjoner er helt annerledes enn DLC:

Les også
Sniktitt:

– Jo mer vi ser av slike alternative gjenstander i spill, jo mer vil utviklerne bli oppfordret av utgiverne til å gjøre det vanskeligere og vanskeligere å spille spillene uten å kjøpe disse såkalte valgfrie gjenstandene, for å på den måten oppfordre spillerne til å gi seg og bruke penger, skriver han.

Spill eller butikk?

Paradox-kundene stemmer med lommeboken

Shams Jorjani forklarer at Paradox er klar over hvor kontroversielle mikrotransaksjoner er:

– Dette er ikke et tema vi er ukjent med, og vi er klar over noe av den «friksjonen» som eksisterer her. Vi lager strategispill for konservative, «hardcore» PC-spillere hele dagen. Vi er dessuten PC-spillere selv, så vi liker å tro at vi skjønner noen av følelsene folk har om mikrotransaksjoner og spesielt muligheten til å betale for «penger» i spill, noe folk noen ganger føler ikke hører hjemme i PC-spill som du betaler penger for.

Han mener imidlertid at så lenge dette er et valgfritt element er det ikke noe problem:

– Kort sagt, så lenge det å bruke mer penger er valgfritt, har vi ikke noen prinsipielle problemer med å ha slike ting i våre spill. Våre kunder er smarte. De stemmer med lommeboken og forteller oss klart og tydelig hva de liker og hva de ikke liker. Og flesteparten av dem sier at de setter pris på valgfrie måter å betale penger i spillene våre – enten det er snakk om store ekspansjoner med tonnevis av innhold eller noen få kronoer for litt gull eller erfaringspoeng.

– Våre spillere vet at hvis de velger å gi oss mer penger, er det en større sjanse for at vi lager mer stoff som de liker. Vi tror det er en misoppfatning at bare fordi du har betalt en kjøpesum for et spill, bør du ikke få bruke mer penger i spillet om du ønsker det, konkluderer han.

Les også: Anmeldelse av mobilversjonen av Knights of Pen & Paper
Les også: Dead Space 3 får mikrotransaksjoner

Siste fra forsiden