– HD-grafikk er unødvendig

Final Fantasy-skaperen synes han får større frihet ved å jobbe på Wii.

Mange velger å kalle Hironobu Sakaguchi en legende, og det er vanskelig å si seg uenig i at mannen, som har vært involvert i klassiske japanske rollespill som Final Fantasy-serien, Lost Odyssey og Xenogears, har hatt stor innflytelse på spillbransjen.

En kamp i The Last Story.

For øyeblikket jobber han med The Last Story til Nintendo Wii, og konsollens mangel på høydefinisjonsgrafikk plager ham visst ikke det grann.

– Spør du meg er HD-bildene, som har blitt så populære i TV-industrien, overdrevne for videospill. Utviklere har en tendens til å la all energien sin gå til å opprettholde den høye kvaliteten på grafikken, sukker han i Nintendos Iwata Asks-spalte.

Ifølge veteranen med over 25 års fartstid i bransjen, skal utseendet til The Last Story være mer enn godt nok til å konkurrere med spill på kraftigere maskinvare som Xbox 360 og PlayStation 3. Blant annet ved å finslipe bevegelsene i spillet, og benytte skygger og teksturer på kløktig vis.

Samtidig bekrefter han at det gir studioet mer tid og ressurser å investere i et større, mer omfattende rollespill. Dermed kan det være at Sakaguchi ikke setter så stor pris på den kommende Wii U-konsollen til Nintendo, som sleper med seg japanernes HD-debut i løpet av året.

Samarbeidsmodus for seks

The Last Story utgis kun til Nintendo Wii, og handler om en bande leiesoldater som livnærer seg av frilansvirksomhet på en øy kalt Lazulis. Spillet kommer blant annet med en samarbeidsmodus for opptil seks personer, og en funksjon som lar deg spole gjennom mellomsekvenser og dialoger uten å gå glipp av innholdet.

Spillet ble utgitt i Japan allerede i januar i fjor, og fikk en strålende mottakelse der, men er ikke å finne i norske butikkhyller før 24. februar. Sakaguchis forrige stuekonsollspill var det japanske rollespillet Lost Odyssey, som fikk toppkarakter av oss.

Les også: – Ikke bedre grafikk før i 2012
Les også: – Neste Xbox får Avatar-grafikk

Siste fra forsiden