Blogg

Hjelp, jeg elsker Microsoft

Selskapet som tar kunden på alvor

Jeg kommer ut av skapet. Folk vil spytte, le og synes synd på meg. Men jeg har begynt å like Microsoft. Skikkelig godt.

Jeg spiller mine få spill på Xbox 360. Den er vel cirka tre år gammel, og har surret og gått ganske pålitelig. I det siste har jeg kost meg med Mass Effect og Grand Theft Auto IV. Boksen bråker noe jævlig, men har en del virkelig supre spill, for ikke å snakke om hvor genialt Live er.

Upåklagelig kundeservice

Her om dagen døde 360-en. Sluttet bare å funke, leste ingen DVD-er. Siden konsollen er såpass gammel, visste jeg ikke om garantien fortsatt var gyldig – men ringte til kundeservice. Etter å ha snakket med en hyggelig dame, sendte hun et bud fra DHL hjem til meg. Han hentet boksen, og tok den med på en lang reise til Tsjekkia, hvor den ble fikset og sendt tilbake - fortsatt med DHL, og levert på en indisk restaurant borti gata (jeg var ikke hjemme, og budsjåføren kjente noen som arbeidet der). Hele operasjonen tok fem dager, og jeg ble hele tiden holdt oppdatert via e-post om hva som skjedde med Xbox-en.

"Det ble ikke stilt ett spørsmål om hvem som hadde skyld for at konsollen døde. Det var ingen som prøvde å vri seg unna ansvar."

Flott.

Men aller viktigst: Det ble ikke stilt ett spørsmål om hvem som hadde skyld for at konsollen døde. Det var ingen som ville krangle med meg, eller prøve å vri seg unna ansvar. Jeg betalte ikke en eneste krone for reparasjon eller frakt. Jeg fikk til og med en måneds gratis Live-abonnement som plaster på såret. Det var nummeret før de kom hjem på dørstokken min, kledd i sine karakteristiske Microsoft-allværsjakker, og kysset rompehullet mitt for å si «sorry, kan du tilgi oss?».

Det var rett og slett helt rå kundeservice.

Jeg begynte å tenke litt på det selskapet som så mange elsker å hate. Slemme Microsoft. Ondskapens imperium. Satans eget foretak som styres av brillejesus Bill Gates og Shrek-aktige Steve Ballmer. Noen som forresten har sett videoen på Youtube hvor Ballmer går amok på et vekkelsesmøte for Microsoft-ansatte?

Det er ikke et pent syn.

Et glemt bilde av kynisme

Poenget er at dette var bildet jeg hadde av Microsoft: Et gigastort konglomerat av hjernevaskede grå dresser uten sosiale antenner, som kun er ute etter å skaffe seg så mye gryn og makt som mulig her i verden. Og som lager dritt, pakker det og selger det dyrt.

Selskapet som fant opp Powerpoint.

Men samtidig har de laget en utrolig spillkonsoll, de har klekket ut Live, de har finansiert noen av de beste spilltitlene i gamingens historie. De har i løpet av syv år gått inn i konsollbransjen uten noe som helst erfaring, og klart å gi Sony et solid spark i hekken. Microsoft har ikke bare gått inn og kopiert, de har gått inn og innovert. Og det merkeligste er jo at det virker som om de har en lidenskap for hardcore-spill. En lidenskap det føles som om for eksempel Sony er i ferd med å miste.

"I motsetning til så mange andre store selskaper virker det som om de har en viss respekt for kundene sine."
Les også
Anmeldelse: Smash Court Tennis 3

Og det kanskje aller merkeligste. I motsetning til så mange andre store selskaper (som for eksempel NSB, Get, Telenor eller Skatteetaten), virker det som om de har en viss respekt for kundene sine. Jeg tror søren meg de har hørt uttrykket «Kunden har alltid rett». Det virker som om de ikke gir faen.

Jeg tror jeg skjønner hvorfor jeg har begynt å like Microsoft. De liker også meg litt. Gjør dere ikke, Steve?

Og til alle andre selskaper som selger meg ting: Prøv å ta kunden på alvor. Det kan faktisk være god forretning.

Siste fra forsiden