Husker du Cinemaware?

Det lille selskapet med klassikere som Defender of the Crown og It Came from the Desert.

1: Cinemaware side 1
2: Cinemaware side 2

I 1985 startet Robert og Phyllis Jacob opp selskapet Cinemaware. Innspirert av klassiske Hollywood-filmer ønsket de å bringe den samme magien til spillverden som amerikanere kunne oppleve på drive in-kinoer i statene på 60-tallet. Det første spillet de gav ut var likevel ikke spesielt inspirert av Hollywood, men skulle vise seg å bli en av deres aller største suksesser.

Defender of the Crown

Spillet het Defender of the Crown og ble publisert i 1986. Som så mange av Cinemaware sine spill ble dette utgitt på Amiga, som på det tidspunktet var den kraftigste hjemmecomputeren hva gjaldt grafikk, og ble så senere portet til mange andre plattformer.

Kartet fra Defender of the Crown.

Defender of the Crown var designet av Kellyn Beck og er et strategispill satt til den engelske middelalder. Den engelske kongen er død og en rekke prinser og hertuger begynner knivingen seg imellom om hvem som skal bli den nye kongen. For å vinne spillet må du utmanøvrere alle de andre kongsemnene, ta over deres regioner og samle England til et kongerike igjen.

Du må bygge opp din hær, samtidig som du må utvide ditt territorie for å kunne finansiere din voksende armé. I tilleg til kampene på slagmarken kan du raide dine fienders borger for å tilrøve deg gull og i enkelte tilfeller redde en jomfrue i nød. Du kan også kalle inn til turnering hvor alle prinsene møtes til lansekamp på hesteryggen. Her har man mulighet til å vedde sine regioner eller bare konkurrere for æren.

Selv med mange taktiske muligheter virker denne kampen tapt.

Med grafikk som var spektakulær for 1986-publikummet ble spillet en umiddelbar suksess. Riktignok skulle det komme bedre spill til plattformen senere, men navnet Defender of the Crown var på alles lepper. Computer Gaming World kalte spillet "a showcase program to demonstrate the power of the Amiga to your friends." Spillet ble portet til en rekke plattformer, blant annet NES, Macintosh, DOS, Atari ST og ZX Spectrum. Defender of the Crown var en direkte inspirasjon til senere spill som for eksempel Joan of Arc som kom ut i 1989. Det danske bandet Press Play on Tape laget en remix av musikken til spillet.

Boxart til S.D.I.

Se også:Vi leter etter gamle skatter

Like etter Defender of the Crown så dagens lys kom S.D.I ut. S.D.I, som er en forkortelse for Strategic Defence Initiative, er et spill i action-adventure sjangeren og er satt til året 2017. I denne fremtidsverdenen har ikke Sovjetunionen gått under og den kalde krigen herjer fortsatt. Lett innspirert av James Bond og andre hemmelig agent-filmer er spillet smekkfullt med action og kjærlighetsdrama. Spillet ble ikke like godt mottat som Cinemawares første spill og i rollespillmagasinet Dragon fikk spillet tre av fem stjerner.

King of Chicago

Mot slutten av 1986 var det dags for en av mine store barndomsfavoritter, nemlig King of Chicago. Spillet er inspirert av en rekke store mafia og gangsterfilmer, og settingen er 1930-tallets Chicago. Faktisk er hele spillet lagt opp som en film hvor spilleren sitter i kinosalen og observerer hva som skjer. Det er til og med lagt inn pauser (intermissions) som var vanlig i tidligere amerikanske kinosaler slik at publikum kunne gå og kjøpe mer snacks.

Boxart til King of Chicago.
Les også
Nintendo 3DS til høsten?

Spillet i seg selv er delt opp i to svært forskjellige deler. Den første delen er et action-eventyr. Al Capone er kastet i fengsel og de forskjellige gjengene girer opp til krig for å ta kontroll over byen. Du er en ung og ambisiøs gangster kalt Pinky, som har jobbet seg nesten til toppen i en av familiene. Etter at du har foretatt noen bombinger og drive by-skytinger er du klar for å sende gamlesjefen til de evige gangstermarker og du blir overhodet for din egen kriminelle organisasjon. Denne delen av spillet styres primært med at du ser en film der du ved enkelte punkter velger hvilke handlinger du ønsker at hovedpersonen skal foreta seg. Disse valgene blir ofte presentert gjennom tankebobler.

Du bestemmer hva Pinky skal tenke.

Når du endelig har overtatt makta begynner et helt nytt gameplay. Nå blir det mer et strategispill hvor du må skvise ut de andre familiene for å overta de ulike regionene i byen. Du må drepe og kjøpe deg fremover i Chicagos rå underverden for å ta rotta på dine motstandere. Ikke nok med det, men du må også holde lovens lange arm unna, og ikke minst må du ta godt vare på kjæresten din. Som mange Cinemaware-spill har det flere avslutninger og hvordan du har overtatt byen og behandlet kjæresten din er avgjørende faktorer for hvordan spillet slutter.

Arbeidspulten til Pinnky etter at han har tatt kontroll over organisasjonen.

Spillet ble først utviklet for Mac av Doug Sharp, men fikk en grafisk overhaling og ble gitt up på Amiga og så portet til flere andre plattformer. I 1989 holdt nevnte Sharp et foredrag under Computer Game Developers Convention (en tidlig utgave av GDC) hvor han fokuserte på Interactive Fiction. I foredraget kalte han King of Chicago "an honorable failure" og mente at spilleren hadde for lite makt over historien i spillet. Uansett hva designeren selv måtte mene så var det i hvert fall nyskapende gameplay som skapte engasjement i spillverden.

Se også:Fortsatt et radarpar

Sinbad, kvinnebedåreren på de syv hav.

Sinbad og The Three Stooges

Cinemaware fortsatte å pumpe ut spill og før 1987 var omme hadde de også gitt ut Sinbad and the Throne of the Falcon, samt et spill basert på The Three Stooges. Sinbadspillet var inspirert av de gamle filmene om den arabiske seileren fra 30 og 40-tallet. Sinbad skulle redde landet fra den onde Dark Prince. Seiling, prating og action var hovedsakelig gameplayet og dialogvalg som forandret retningen på spillet var også viktig, en oppskrift hentet fra King of Chicago. Dersom man klarte å spille gjennom spillet uten å lagre ville man få en spenstigere avsluningssekvens.

Gjør du en dårlig jobb tilfaller barnehjemmet den slemme bankmannen.

Se også:Fra pjokk til mann

Spillet The Three Stooges gikk på sin side ut på å gjennomføre en rekke minispill inspirert av de klassiske Stooges-filmene. Målet var å pusse opp et barnehjem og spillet hadde flere forskjellige avslutninger basert på hvor flink du hadde vært i ditt oppussingsarbeid. Også dette spillet var relativt avansert for sin tid og spilleren kunne tidvis slippe å lese hva karakterene sa, da noe av dialogen var lagt inn som lyd. Spillet har blitt gitt ut i flere versjoner og i 2002 kom det ut til Gameboy Advance og Playstation.

1: Cinemaware side 1
2: Cinemaware side 2

Siste fra forsiden