Kommentar

Kommentar: Vi forventer mer enn dette, Nintendo

Spillkjempen viste nye stortitler, men Wii U-kontrolleren overbeviser ikke.

LOS ANGELES (Gamer.no): I år som i fjor troppet håpefulle Nintendo-fans og journalister opp i Nokia Theatre under E3. Giganten hadde på forhånd lokket med at de hadde hele 23 spill å vise under konferansen, og salen bruset formelig over av spenning, undring og glede før sirkuset begynte.

Dette skulle være konferansen der Nintendo fremla Wii U-spillene vi alle ventet på: nye og spennende opplevelser for den harde kjernen, og kanskje ett og annet koselig familiespill for å tekkes investorene og de kjøpekraftige tween-foreldrene. Og i begynnelsen så det hele faktisk ganske bra ut.

Hele greia begynte med at Mario-far Shigeru Miyamoto stampet godlynt og smilende inn på scenen for å vise frem det fargerike strategispillet Pikmin 3. Den legendariske spilldesigneren sjarmerte salens mange spillnerder i senk med vittige og lekne bemerkninger, og bygget opp en koselig og intim stemning.

Pikmin 3 – en av konferansens høydepunkter.

Spennende oppfølgere, men lite nytt

Så skred den amerikanske kosebamsen Reggie Fils-Aime inn for å snakke både høyt og lavt om selskapets kommende Wii U-konsoll. «Asymmetric gameplay» var et begrep som ble nevnt flere ganger, og det var tydelig at Nintendo ønsket å fronte hva den nye spaken betyr i spillsammenheng.

Etter hvert strømmet det på med Mario-relaterte titler, og man kan kanskje argumentere for at Nintendo prøvde å gi fansen det de ville ha med oppfølgere som New Super Mario Bros. U til Wii U og New Super Mario Bros. 2 til Nintendo 3DS. I flerspillermodusen til New Super Mario Bros. U skal en spiller kunne påvirke deler av brettet, mens de andre spiller som normalt, noe som viser litt av hva Wii U-kontrolleren kan brukes til.

For min del blir dette stort sett bare mer av det samme som vi spilte for et par år siden. Noen nye funksjoner har blitt lagt til formelen, men denne formen for asymmetrisk spilling, som Reggie kaller det, er ikke noe jeg føler endrer spillet i stor grad. Selv om det ikke nødvendigvis er noe galt med det, hadde jeg håpet Nintendo skulle bruke sine kjente og kjære maskoter for å demonstrere nye og spennende spillmekanikker, både for en- og flerspillermodus.

Jeg har alltid vært en stor tilhenger av et ideal om å produsere spill etter konsollens styrker. Spill av denne typen vil ikke kunne slenges over til en annen konsoll uten at opplevelsen endres betraktelig. Nintendo har tidligere vært flink på dette, med spill som The Legend of Zelda: Skyward Sword og Kirby: Power Paintbrush. Dessverre har få av titlene som ble presentert under Nintendos E3-konferanse greid å overbevise meg om de ikke hadde vært like gode på Xbox 360 eller PlayStation 3, kanskje særlig nå som Microsoft har vist frem SmartGlass.

New Super Mario Bros. U ser stort sett ut til å bli mer av det samme.

Nintendo 3DS fikk kun et lite vindu under selve konferansen, siden mesteparten av tiden skulle brukes på Wii U. Vi fikk likevel se litt på New Super Mario Bros. 2, Paper Mario: Sticker Star og Luigi's Mansion: Dark Moon. Litt spennende, men ikke stort mer. Resten av 3DS-presentasjonen ble vist på Internett onsdag kveld, men jeg har dessverre ikke rukket å se den.

Samarbeid med tredjepartsutviklere

Nintendos forhold til tredjepartsutviklere har vært ett hett tema etter at kun et fåtall har hatt særlig suksess på Nintendo Wii. Det virker som om selskapet har skjønt nettopp dette, og brukte en hel del tid på å vise og demonstrere spill fra andre enn seg selv. Warner Bros. Interactive Entertainments president, Martin Tremblay, ble loset inn på scenen for å vise at Wii U-utgaven av fjorårets storhit, Batman: Arkham City, vil benytte seg av konsollens unike egenskaper.

For eksempel kan man kaste ut en fjernstyrt boomerang og følge denne på Wii U-kontrollerens skjerm, mens man styrer boomerangen med kontrollerens bevegelsessensor. Interessant nok det, men det jeg fikk se overbeviste meg ikke om at jeg trenger å kjøpe Batman: Arkham City en gang til.

Les også
The Sims 4 med full kontroll over kjenslelivet
Nintendo 3DS fikk kun et lite tidsvindu å boltre seg i.

Dette er et problem som gjelder store deler av tredjepartsspillene Nintendo viste frem. Innen konsollens slippes har vi allerede spilt Mass Effect 3, Ninja Gaiden 3, Trine 2 og Tekken Tag Tournament 2, så hvorfor skal vi velge å kjøpe disse spillene på Wii U?

Warner Bros. Interactive presenterte også ett nytt innslag i Scribblenauts-serien, og det virker som om Jeremiah Slaczka og resten av gjengen i 5th Cell nå er klare for å lage et ordspill med litt mer kjøtt på beinet enn tidligere. I Scribblenauts Unlimited kan man slå sammen flere objekter til en merkelig konstruksjon. For eksempel viste traileren hvordan man kan sette sammen en pønke-hunde-doning, ved å kombinere en hund med fire hjul og en pønkersveis.

– På vegne av Ubisofts skapere: takk

Videre ble franskmannen Yves Guillemot ført inn på scenen for å snakke litt om Ubisofts engasjement for den nye konsollen. Med sin franske aksent og sin smånervøse fremtoning, fortalte Ubisoft-generalen hvordan Ubisoft som helhet ser på Wii U som en ny og spennende innovering og utfordring.

I tillegg kjørte franskmennene på med en egen trailermontasje som viste et utvalg av Ubisoft-titler. Assassin’s Creed III, Rayman Legends og ZombiU var antageligvis de tre mest interessante titlene fra denne montasjen.

ZombiU viste kreative måter å bruke håndkontrolleren på.

Sistnevnte fikk faktisk sin helt egen trailer også, der vi fikk se litt nærmere på hvordan Ubisoft tenker å bruke Wii U-spakens skjerm til å slakte zombier. For eksempel vil du kunne bruke bevegelsessensoren og skjermen til å gjøre presise hodeskudd. Du vil også kunne komme deg gjennom stengte dører ved å trykke inn koder på berøringsskjermen, og du vil kunne riste spaken for å komme deg løs fra en zombieomfavnelse.

Selv om jeg er stappmett på alle former for hjernesultne beist, virket deler av spillet å være interessant. Traileren viste en vilje til å utforske upløyd grunn, og det er forfriskende å se den nye spaken bli brukt til annet enn utstyrshåndtering og kart.

Til jul skal vi til Nintendo Land

Konferansen ble avsluttet med ett skikkelig antiklimaks i form av Nintendo Land. Lanseringsspillet skal tilsynelatende demonstrere hva man kan gjøre med Wii U, omtrent på samme måte som Wii Sports fungerte som en demonstrasjon av Nintendo Wii i 2006.

Nintendo Land er en liten virtuell fornøyelsespark, som fungerer som en sentral for flere ulike minispill. Disse minispillene er inspirert av eldre og nyere Nintendo-spill, slik som Luigi’s Ghost Mansion. Nintendo brukte noe som virket som en evighet på å demonstrere dette lille minispillet. Fire spillere spiller hver sin Luigi-figur med Wiimoter, og en heldiggris spiller ett spøkelse med Wii U-Gamepaden.

Nintendo Lands merkelige flerspillersetup: fire Wiimoter og en Wii U Gamepad.

Så var det hele brått slutt. Reggie oppsummerte hele sulamitten med å snakke poetisk om hvordan Wii U vil bringe familier, venner og verden sammen. En skuffende avslutning på en litt ujevn pressekonferanse, uten de helt store avsløringene eller spillene.

Konklusjon

Jeg har et litt ambivalent forhold til årets Nintendo-konferanse på E3. Selv om mastodonen rullet ut en del ting jeg helt klart ønsker å prøve, greide ikke Nintendo å overbevise meg om at spillfremtiden nødvendigvis blir bedre enn den er nå. Pikmin 3 ser fantastisk ut, og selv om de nye Mario-spillene stort sett synes å by på mer av det samme, er jeg spent på å redde Peach nok en gang.

Det føltes som om Nintendo forsøkte å treffe alle på en gang. I tillegg til å vise mer sosiale og familievennlige spill, pumpet de også ut trailere og demonstrasjoner for å forsikre om at tredjeparts-utviklere av kjernetypen har klatret om bord på Wii U-skuta. Derfor er det litt synd at de ikke greide å hanke i land noen større tredjeparts-avsløringer.

Med en ny konsoll forventer man noe nytt. Nintendos valg om å fokusere en del på oppfølgere og allerede utgitte spill, gjør meg skeptisk. Svært få av spillene som ble vist utnyttet konsollens unike egenskaper på noen betydelig måte, og det er vanskelig å ikke undres lit over hvorfor det er slik. Sliter Nintendo med å finne spennende måter å bruke denne nye kontrolleren?

Dersom Nintendo skulle finne det for godt å pumpe ut informasjon om nye spill som utnytter maskinens potensiale i månedene som kommer, tror jeg de kan lykkes når konsollen lanseres i høst. Hvis de i stedet fortsetter ned denne splittede veien mellom to markedsgrupper er jeg redd for at de ender opp med å ikke tilfredsstille noen.

Les også: – Trine 2 blir best på Wii U
Les også: Slik blir Pikmin 3 på Wii U
Les også: Nintendo må godkjenne alle Miiverse-postene dine

Siste fra forsiden