Anmeldelse

LEGO: Lord of the Rings

Klossete moro i Midgard.

Traveller’s Tales har etter hvert blitt riktig flinke til å bringe kjente filmer og figurer til live ved hjelp av legoklosser. I disse Hobbit-tider er det lite som er mer passende enn at den velkjente Ringenes Herre-trilogien bygges opp kloss for kloss.

My preciousss.

Tidligere har spillfirmaet med god suksess gjort det samme med Harry Potter, Star Wars, Batman og Indiana Jones. Kjennetegn har vært spill som passer for hele familien, som gir noe både for stor og liten og et spill foreldre og barn kan spille sammen. Ringenes Herre er en voksen historie, og passer definitivt ikke for mange i målgruppen for LEGO: Lord of The Rings. Heldigvis har de, i velkjent stil, tullet bort de mest voksne scenene.

Dette gjør spillet til et passende første møte med universet for mange unge.

Mindre klossete

De første LEGO-spillene Traveller’s Tales lagde var uten stemmer. De seneste spillene har hatt stemmeskuespill, men ingen med like stor suksess som nå. Jeg får enda frysninger nedover ryggen i det Cate Blanchett starter på sin åpningsmonolog. Det at alle figurene har stemmer fra filmen gir spillet en ekstra dybde, og en fin kobling til filmene.

Du starter historien i Hobsyssel, der Frodo og Sam sammen starter det som skal bli en lang og spennende reise til Mordor. De første ti minuttene brukte jeg på å løpe rundt og utforske den velkjente landsbyen til hobbitene. Denne, sammen med alle de andre kjente landemerkene fra trilogien, er nydelig gjenskapt.

Utvikleren har gått mer og mer bort fra at alt skal bestå av små klosser, og både bakgrunner og miljøene i spillet er veldig pene. Spillet er tro til materialet det er basert på, og er med god margin det peneste LEGO-spillet til dags dato.

Etter en intens flukt fra ringskrømtene samles brorskapet som kjent i Kløvendal. I alvebyen får du med alle de kjente figurene fra spillet, alle med sine egne egenskaper og spesialiteter. Legolas, Aragorn, Gimli og Boromir slår følge med de fire hobbitene og trollmannen Gandalv. Underveis er du innom alle de kjente stedene fra filmen, fra dypet i dvergebyen Moria til den hvite byen Minas Tirith i Gondor.

Sinte vetter.

Velkjent spillestil

Overalt hvor du ferdes er det gåteløsing og nedkjemping av fiender som står i sentrum av spillopplevelsen. Det er lite nytt å spore fra tidligere LEGO-spill, og selve gåtene er i mange tilfeller i overkant enkle.

Det var veldig få ganger underveis jeg måtte tenke meg om før jeg fant en løsning. De består i all hovedsak av å bruke den riktige figuren til utfordringen du står ovenfor. Gimli må kastes, buen til Legolas skytes og hobbitene må krabbe der ingen andre passer inn. Den eneste reele utfordringen du får er å finne ut hvem som gjør hva. Det er litt skuffende at man ikke får bryne seg litt mer enn dette, gåtene blir både enkle og repeterende utover i spillet.

Ryggsekken til alle figurene er nytt for dette spillet, og noe jeg håper tas med videre i de neste spillene. Alle kan ha med seg flere gjenstander, og du kan også oppgradere utstyret til dine figurer. Dette kan for eksempel være hansker som gjør deg i stand til å gjøre ulike styrkeprøver underveis.

Disse gjenstandene lager smeden til deg, mot betaling av mithril-blokker. Du finner oppskrifter gjemt rundt omkring i verden, og mithril samler du ved å greie ulike mål etter hvert nivå. Hele systemet er et veldig bra tillegg, og gir spillet en ekstra liten dybde og noe å samle på. Det vil ta lang tid å samle inn alle oppskriftene og lage alle gjenstandene.

LEGOlas i all sin prakt.

Det er en rekke andre samlegjenstander i spillet, som sammen med en lang historie sørger for mange timer med spilling. Dersom du alltid må gjennomføre et spill 100% vil du ha underholdning i lang tid fremover.

Etter at ringen er ødelagt og historien er ferdig, ligger hele Midgard åpen for dine føtter. Du står fritt til å gå akkurat dit du vil, og denne åpne strukturen er imponerende. Det tar lang tid å gå fra den ene siden av kartet til den andre, og det er mye å oppdage på veien.

Konklusjon

LEGO: Lord of the Rings er en av de bedre spillopplevelsene jeg har hatt basert på J. R. R. Tolkiens verden. Midgard er nydelig gjenskapt, og grafisk er dette spillet overlegent sammenlignet med tidligere LEGO-spill fra Traveller’s Tales. Lyden i spillet er naturlig nok også av høy standard, i og med at alt er hentet fra filmene.

Til tross for noe få, men fine nyvinninger blir spillet etter hvert både litt for enkelt og repeterende. Jeg skulle ønske utvikleren hadde turt å utfordre spillerne mer på vanskelighetsgrad og i varierte gåter.

Gollum er selvsagt med.

I disse Hobbit-tider står spillet fram som et veldig godt alternativ for de som er for små til å se filmen. Det er en fin introduksjon til universet, forenklet og snillere enn filmene. Dette er det beste LEGO-spillet utvikleren har laget, men samtidig også det mest utdaterte på noen områder. Flere av spillmekanikkene kunne med fordel fornyes, på samme måte som grafikk, lyd og formidling av historie har utviklet seg i de siste spillene.

Alt i alt er dette et av de bedre spillene basert på dette universet, og et spill som passer for hele familien.

Siste fra forsiden