Mafia

En storby i USA på 30-tallet, økonomisk depresjon, skumle typer i lange frakker som skjuler maskingeværer, korrupt politi og elegante biler. Dette er vel hovedbestanddelene i en klassisk gangsterhistorie, og i spillet Mafia finner du alle disse ingrediensene og mer til.

Råkjøring på landeveien
Mafia inneholder i tillegg til gangsteroppdragene en ren bilspilldel. Du kan nemlig kappkjøre mot andre mer eller mindre bøllete sjåfører på baner som er satt opp enten inni byen eller langs landeveier. Dette er en flott mulighet ettersom spillet inneholder 60 forskjellige biler og disse bilene faktisk har realistiske kjøreegenskaper. Det må nevnes at dette med realistiske kjøreegenskaper innebærer at (de fleste) bilenes akselerasjon er som på en tråsykkel og veigrepet kan sammenliknes med en olabil på hålkeføre. Men hvis du er litt vant til bilspill fra før burde det gå greit.

Etter hvert som du løser oppdrag eller vinner billøp låses nye biler opp, og biltypene varierer fra trauste bestemor-Duck-bil-liknende doninger til æraens typiske høye og smale racerbiler. Utviklerne har også puttet inn noen ikke helt tidsriktige hotrod-prototyper med brede dekk og topptrimmede motorer. Sikkert til glede for de som måtte bli lei av de nevnte kjøreegenskapene til 1930-talls biler. Du kan altså både kjøre biler og bevege deg til fots i spillet. Velter du bilen eller kjører den fast er det bare å gå/krabbe ut av bilen og finne en ny. Alle biler du har låst opp kan du stjele, men hvis du prøver å stjele bilene til andre gangstere hopper de ut med skyterne klare og du må regne med et oppgjør på liv og død.

Stort og innholdsrikt miljø
Spillet foregår i en fiktiv amerikansk storby på 1930-tallet kalt Lost Heaven. Byen er lagd svært detaljert og den er en opplevelse bare å bevege seg rundt i. Det vrimler av folk på fortauene, et utall biler tøffer rundt i gatene, av og til stopper biler inntil fortauet og folk går ut, trafikklysene virker, trikker kjører sine faste ruter både på og over gateplanet og så videre. Du hører støy fra trafikken, stemmene til menneskene rundt deg og i bakgrunnen spilles tidsriktig jazzmusikk. Noen oppdrag utspiller seg i regn om kvelden og da kan du høre regnet som plasker ned på blikktakene i nærheten mens du sniker deg fram i mørket. Spillet makter å skape en helt spesiell atmosfære og inntrykket av en levende by er suverent.

Arkitekturen er autentisk og det finnes mengder av unike bygninger. Her er det skyskrapere, en kirke, et galleri, bensinstasjoner, et verksted du kan kjøre inn i for å få bilen reparert, trange smug, store broer og så videre. I mange av oppdragene skal du gå inn i bygninger og det er her du finner de aller mest forseggjorte miljøene. Særlig imponerende er interiøret i et av hotellene. Her er det flotte tepper på gulvene, mahognipaneler på veggene, glassdører inn til spisesaler og korridorer, fullt møblerte hotellrom, trapper som går gjennom fire etasjer, en fungerende resepsjon samt en avslappet atmosfære med dempet musikk og konverserende gjester (før du drar fram våpnene dine i hvert fall).

Hvis du bare vil kjøre rundt og utforske byen kan du brukes spillets kjekke "Free ride"-modus hvor du velger deg en bil og kjører akkurat hvor du vil og gjør hva du vil. Skulle du bli lei av sightseeingen kan du frakte folk i drosje eller du kan kverke de andre gangsterne som ferdes rundt omkring i byen (alle er kledd i svarte frakker og kjører samme type svarte bil så de er lette å finne). For dette får du penger som du kan bruke til å reparere bilen din på verkstedet eller helbrede deg selv på byens sykehus.