MMO-abonnement er på vei ut

Mikrotransaksjoner tar en stadig større del av kaka.

Noe av det mest definerende og kontroversielle med MMO-spill har vært abonnementsavgiften. Siden sjangeren tok sine første skritt med Utima Online i 1997, har den gjerne krevd at spillerne betaler en månedsavgift for å finansiere nytt innhold, serveravgifter og lignende.

De siste årene har vi likevel sett en eksplosjon i antallet MMO-spill som benytter såkalte mikrotransaksjoner. Mange av disse er gratis å benytte seg av, men krever at spillerne betaler en liten sum hver gang de ønsker nytt innhold. Denne modellen er i ferd med å ta over for den klassiske modellen, skal vi tro CVG.

Star Wars: The Old Republic koster en månedlig sum å spille.

Spillnettstedet har vært i kontakt med Screen Digest, som har foretatt undersøkelser av akkurat dette siden 2002. I år har de sett at abonnementer daler i popularitet for første gang, samtidig som mikrotransaksjoner er i stor vekst.

– Vendepunkt for industrien

– Fjorårets nedgang i abonnementsinntekter er den første årlige nedgangen markedet opplever siden vi begynte å dekke det i 2002. Den representerer et vendepunkt for industrien, sier Piers Harding-Rolls, selskapets senioranalytiker til CVG.

Allods Online benytter mikrotransaksjoner.

Inntjeningen fra månedsavgifter gikk ned fem prosent fra fjoråret, til rundt 8,8 milliarder norske kroner årlig. Mikrotransaksjoner økte for sin del med omtrent en fjerdedel, til i 6,3 milliarder norske kroner i årlig inntjening.

Samlet sett er MMO-spillene fortsatt i vekst, og Screen Digest melder om at hele markedet økte med over fem prosent fra 2009 til i fjor.

Les også: Ragnar Tørnquist utelukker ikke mikrotransaksjoner for The Secret World
Les også: – Kampen mot spill med månedspris er vunnet

Siste fra forsiden