– Spillmatisering er like død som dinosauren

EA vil satse på egne idéer.

Stadig vekk dukker det opp spill basert på filmer, selv om slike sjelden scorer høyt hos kritikere og publikum. Nå har sjefen for EA Games, Frank Gibeau, uttalt at han ønsker å satse mer på egenproduserte konsepter.

I et intervju med Develop forteller Gibeau at det ikke er noen fremtid i å spytte ut kjappe lisensspill og at utgiveren nå har et økt fokus på å utvikle egne IP'er.

– Hvis du vil lage en hit må du gi et spill tid til å oppnå kvalitet. Lisensbaserte, middels spillkopier er døde som dinosauren, sa Gibeau.

EA droppet blant annet James Bond-lisensen som følge av den nye filosofien, et valg Gibeau begrunner med at konseptet gir for liten frihet.

– Vi ga opp den lisensen fordi vi følte vi trengte å eie flere IP'er, og vi liker ikke retningen til James Bond med alle de kreative begrensningene. Royalty-andelen du må betale for lisensen går i feil retning for utgiverne, og på toppen av det hele er filmspill-bransjen i ferd med å kollapse, sa Gibeau.

Som et eksempel på EAs nye strategi peker han på at utviklerne av James Bond-serien, Visceral Games, som for øvrig også lagde lisensserien Gudfaren, senere gikk over til å utvikle suksess-serien Dead Space.

Les også:Mass Effect 2 til PS3 ofrer ingenting
Les også:Anmeldelse: Create
Les også:Crysis-studio kunngjør nytt spill

(via 1Up)

Dead Space 2
PlayStation 3
Spillverket Bedrift

Les også

Siste fra forsiden