Nintendo videreutvikler Wii U

Konsollen får eget nettverk og ren spillkontroller.

Nå er tiden inne for årets største spillfesjå, E3-messa i Los Angeles. I en hel uke til ende skal alle verdens spill- og konsollprodusenter vise frem det nyeste av det nye.

Nintendo bestemte seg i år like gjerne for å tyvstarte, og det med en direktesendt presentasjon forrige natt.

Knappebytte

I presentasjonen, som Nintendo-sjef Satoru Iwata sto bak, fokuseres det på selve Wii U-konsollen og nyhetene rundt denne. Den store, offisielle pressekonferansen, som finner sted tirsdag kveld norsk tid, vil derimot ta for seg de kommende spillene fra den japanske spillgiganten.

Som vi skrev for kort tid tilbake har Wii Us nyvinning, brettkontrolleren, blitt redesignet. Borte er de såkalte «circle pad»-ene, nå har kontrolleren fått analoge stikker. Disse, som Iwata demonsterer, er også klikkbare.

Skjermdump fra videopresentasjonen.

Den knappelignende firkanten rett under piltastene, er en NFC-leser/skriver. Her kan man plassere kort og gjenstander, som da kobles opp til spillet på et vis. Nøyaktig hvordan dette fungerer, får vi kanskje demonstrert nærmere i morgen, under pressekonferansen?

En TV-kontrollknapp har brettet også fått. Denne kan brukes til å overføre TV-bildet til brettskjermen og omvendt, og den vil også kunne få brettet til å fungere som en helt vanlig TV-kontroll når Wii U er avskrudd.

Selve brettet har nå også fått et offisielt navn – Wii U GamePad. Navnet er inspirert av den originale NES «gamepad»-en.

Proffkontroller

En annen nyhet Iwata ivrig viste frem, er en helt ny håndkontroller, som har fått navnet Wii U Pro Controller. I utforming (se bilde) ligner den mest på Xbox 360-kontrolleren, med to analoge stikker, de klassiske ABXY-knappene og piltaster, samt skulderknapper.

Wii U Pro Controller.

Det spekuleres nå i at denne nye kontrolleren er et redskap for å gjøre det mer tiltalende for tredjepartsutviklere å inkludere Wii U på lista over konsoller de ønsker å gi ut spillet sitt på.

Wiimoten, «nunchuck»-ene og Wiis balansebrett skal alle kunne brukes sammen med Wii U.

Sosialt fokus

Det første du vil se når du skrur på Wii U, er det såkalte «Miiverse». Dette er et nettbasert, sosialt nettverk som ifølge Nintendo skal være en sentral del av Wii U.

Du kan koble deg opp mot Miiverse uten at dette forstyrrer selve spillingen, og alle Wii U-spillene vil være kompatible med tjenesten.

Med Miiverse kan du underveis i spillet kommunisere med venner, både skriftlig, i skisser og tegninger og selvsagt, med skjermbilder fra spillene. Du kan også velge ansiktsikoner som uttrykker ulike følelser.

Selve menyen til Miiverse ser ut som en folkemengde av Mii-er. Så har menyen av utviklerne også fått tilnavnet Mii Wara Wara. «Wara wara» er japansk, og beskriver en folkemengde – eller rettere sagt, lyden en slik folkemengde gjerne lager.

Mii-mylder.

Mii-ene du ser i menyen, består av din egen Mii, andre Mii-er i bruk på konsollen, dine venners Mii-er og Mii-ene til andre i ditt område som spiller det samme spillet eller snakker det samme språket som deg.

Ifølge Iwata er intensjonen med Miiverse ikke at spillerne skal kunne avsløre detaljer for hverandre (dette vil Nintendo jobbe aktivt for å unngå), men at man skal kunne dele informasjon, samt skape empati for hverandre.

Miiverse er ikke avhengig av TV-skjermen, men skal heller i utgangspunktet utnytte Wii U GamePad.

Nintendos offisielle pressekonferanse finner sted tirsdag denne uka, klokka 18.00 norsk tid. Da får vi kanskje se flere eksempler på hvordan både den nye kontrolleren og den nye sosiale tjenesten fungerer.

Gamer.no har tre nyhetstørste journalister på plass i den solfylte californiske byen, så forvent fyldige rapporter og sniktitter fra det E3s messegulv har å tilby utover uka.

Les også: Dette vises frem på E3 Les også: – For lite kreativitet i spillbransjen

Siste fra forsiden