Ny start for Police Quest-skaperens neste prosjekt

Gir opp Kickstarter og går egne veier.

Takket være folkefinansiering har flere spillutviklere fra den gamle eventyrspillutvikleren Sierra vendt tilbake med nye prosjekter. En av dem som håper på folkets støtte er Jim Walls, en politimann som ble spilldesigner etter at han havnet i en traumatisk skyteepisode. Han sto bak de første titlene i Sierras Police Quest-serie, som fikk både ros og ris for sitt knallharde fokus på ekte regler og rutiner.

I den siste måneden har Walls og teamet hans forsøkt å samle sammen penger til et nytt politieventyr ved navn Precinct. Kampanjen deres, på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter, har imidlertid ikke vært særlig vellykket, og i går valgte de å gi opp. Men det betyr ikke kroken på døra for prosjektet.

Folkefinansiering på eget nettsted

Nå har nemlig utviklerne satt opp et eget folkefinansieringsnettsted for spillet. Her byr de ikke på noen belønninger utenom spillet selv, for å sikre at alt de samler inn går til spillutvikling. Til gjengjeld kan du betale hva du vil, og så lenge det er mer enn én dollar får du tilgang på det ferdige produktet om det fullføres.

Utviklerne introduserer Precinct.

Selve finansieringen vil også fungere litt annerledes enn det vi er vant med. Hovedmålet er 400 000 dollar, altså cirka 2,3 millioner kroner. Men allerede ved 25 000 dollar, eller cirka 150 000 kroner, vil studioet ta ut penger fra siden. Disse pengene vil de bruke til å lage en kort, men spillbar, versjon av spillet. Denne skal gi støttespillerne et inntrykk av hva de forsøker å nå.

Ved neste milepæl vil studioet bygge et såkalt «vertical slice», altså en del av spillet som er så tett opp mot den ferdige versjonen som mulig. Neste hakk resulterer i en offisiell demo, mens det siste vil resultere i et fullstendig spill. Får utviklerne ytterligere midler gjennom folkefinansieringen har de også lagt planer for hva disse skal brukes til.

Precinct skal være et førstepersons eventyrspill satt til tredimensjonale miljøer, hvor vi både får tradisjonelle eventyrspillelementer som gåter, og action i form av skytesekvenser og biljakter. Handlingen foregår i den fiktive byen Fraser Canyon, og du spiller en politimann ved navn Maxwell Jones. Som i Police Quest er det viktig å følge virkelige politirutiner når du spiller, og spillet skal ha et fokus på realisme.

Om spillet blir ferdig vil det komme til Windows og OS X, og utviklerne lover å lansere det DRM-fritt.

Les også vårt tilbakeblikk på det aller første Police Quest-spillet.

Siste fra forsiden