Ny trailer viser helt andre sider av Final Fantasy XV enn vi har sett før

Sniking i en base full av svære mechs – sa noen Metal Gear?

Selv om Square Enix har spilt med betydelig mer åpne kort de siste par årene er det fremdeles veldig mye vi ikke vet om Final Fantasy XV. Den nyeste traileren gir oss nok et eksempel på dette.

Metal Gea … nei, sorry. MagiTek Armor, var det, ja.
Square Enix

Vi er ikke vant med mye sniking i denne serien før – sett bort fra noen små sekvenser slik som Lockes lusking i South Figaro i Final Fantasy VI. Final Fantasy XV tar det likevel etter alt å dømme til nye høyder.

I traileren øverst i artikkelen ser vi guttegjengen tusle rundt i en militærbase, omringet av store mechs. Hovedperson Noctis bykser på magisk vis fra vakt til vakt, og prøver å ta dem ut av ligninga uten å bli oppdaget.

Til slutt blir de svartkledde ungguttene selvfølgelig oppdaget, og vi ser kamper på nivå med det vi har sett tidligere: kjappe, akrobatiske manøvre som minner mye om spill som Kingdom Hearts.

Slippdato i horisonten

Vi har lenge visst at spillet etter planen slippes til PlayStation 4 og Xbox One i 2016, men en endelig dato har vi ikke fått. Nå vet vi at Square Enix har planer om å fortelle den endelige slippdatoen 30. mars. Skal vi tippe, ser vi for oss noe nærmere desember enn august – selv om spillet så å si er ferdigutviklet.

Vi lister oss så stilt på tå.
Square Enix

Final Fantasy XV har vært et spill med en trøblete utviklingsprosess. Før spillet ble til det det er nå, gikk det under navnet Final Fantasy Versus XIII. Det var et spill preget av en uhyrlig lang utviklingstid, og mye av innholdet fra den gang har blitt skrotet. Fra spillet ble annonsert som et PlayStation 3-spill i 2006 tok det lang tid før Square Enix begynte å vise frem scener fra spillet, og selv da virket det som om det gikk trått for prosjektet.

På E3 2013 åpnet fortalte Square Enix at spillet hadde fått et nytt liv som Final Fantasy XV, under ledelse av Hajime Tabata sammen med Tetsuya Nomura. Prosjektet ble gjort om til et PlayStation 4- og Xbox One-spill.

I 2014 var Nomura ferdig med sin rolle i prosjektet, og gikk over til å lede utviklingen av Kingdom Hearts III. Ifølge den nye videoen ble det da gjort en del vurderinger av hva som skulle være med og hva som skulle kastes ut. Det er denne prosessen som skal ha ledet til mange av endringene.

Vi tok en titt på demoen av Final Fantasy XV i fjor »

Siste fra forsiden