Xbox - Candy Crush

Phil Spencer sier det er Candy Crush som er juvelen i Activision Blizzard-imperiet

Xbox-sjefen mener oppkjøpet handler mest om satsing på mobil, ikke om Call of Duty.

King.com

Da Microsoft kunngjorde sine planer om å kjøpe opp Activision Blizzard tidligere i år, ble det mye snakk om at selskapet sikrer seg spill som Call of Duty, World of Warcraft og andre giganter. Ifølge Xbox-sjef Spencer er det riktignok mobilspillene som er mest spennende.

Call of Duty er svært, men Activision Blizzard-pengene ligger i mobilspill.
Activision

I samtaler med The Verge-podkasten Decoder fortalte Spencer at han ser på det stadig voksende mobilmarkedet som en nøkkelbrikke for Xbox fremover. Dersom selskapet ikke klarer å etablere seg der, vil ikke konsoll og PC være nok til å holde liv i spillskuta, mener Xbox-sjefen.

Ifølge The Verge tjener Candy Crush mer enn både Activision- og Blizzard-spill til sammen. Med det som bakgrunn fikk Spencer spørsmål om Activision Blizzard-kjøpet handler mer om Candy Crush – som utvikles av Activision Blizzard-studioet King – enn det handler Call of Duty.

– Absolutt. […] Tanken om at Activision bare handler om Call of Duty på konsoll er et konsept som kanskje skapes av vår konsollkonkurrent og kanskje noen andre aktører der ute, sa Spencer.

Xbox-sjefen ville ikke nevne Sony direkte, men påpekte at det ikke er Nintendo som har klaget på oppkjøpet. Sony har ved flere anledninger uttrykt bekymring over at Microsoft tar over Call of Duty, som PlayStation-makeren mener vil påvirke konsollsalg i fremtiden.

Oppkjøpet venter fremdeles på godkjenning fra flere rettslige instanser. Kjøpet ble godkjent av brasilske myndigheter i oktober, men kan fremdeles få problemer fra britiske CMA og Europakommisjonen.

LES OGSÅ: Stor nedgang i jenter som spiller dataspill »

Siste fra forsiden