Redfall

Redfall-utviklerne håpet angivelig at spillet ville bli kansellert

Fersk reportasje melder om stor misnøye hos Arkane Austin.

Bethesda

Redfall-lanseringen for en måned siden ble møtt med krass kritikk, både blant spillere og anmeldere. Xbox-sjef Phil Spencer har siden sagt at spillet gjorde det dårligere enn forventet, men ifølge en ny reportasje var ikke utviklerne hos Arkane Austin like overrasket.

Etter egen etterforsking og samtaler med utviklere har Bloomberg lagt frem en dyster rapport fra Redfall-utviklingen. Angivelig startet problemene allerede ved begynnelsen, etter press fra Arkane-eier Zenimax og studioets ledelse om å lage et såkalt «games as a service»-spill.

Redfall-utviklerne fant aldri en solid retning for prosjektet.
Bethesda

Akkurat hvordan dette skulle utarte seg fikk ansatte aldri noe klart bilde av. Ledelsen skal gjentatte ganger har skiftet fokus og retning, i det som ble en dragkamp mellom enspiller- og flerspillerelementer.

Da Microsoft kjøpte opp Zenimax i 2021 håpet utviklerteamet på en kansellering av spillet. Alternativt en omstart for å gjøre Redfall til et enspillerspill. Microsoft valgte i stedet å unngå innblanding – noe Spencer har angret på siden – og flere utviklere begynte å se seg lei.

Ansatte som ikke hadde noe ønske om å lage denne typen spill pakket sakene sine. Da Redfall omsider ble lansert, etter flere utsettelser, hadde 70 prosent av utviklerne som var med på lanseringen av Pray i 2017 forlatt Arkane Austin.

Med dalende moral lovet lederteamet at alt ville bli bedre så snart feil ble luket ut og «Arkane-magien» kom på plass. Zenimax klarte imidlertid ikke å tiltrekke nye ansatte til prosjektet, og det lille teamet som var igjen oppnådde aldri en god balanse mellom Arkanes kjente enspilleropplevelser og flerspillerelementene som ble prakket på Redfall.

Alle problemene var svært synlige i vår gjennomspilling. Det holdt bare til fire av ti poeng på karakterskalaen, og undertegnede slet med å finne mye positivt å si om Redfall.

– Mer tid i ovnen hadde helt klart hjulpet på, spesielt med tanke på ytelsesproblemer og annet rusk. Jeg tror riktignok ikke at det mangel på tid som ble spikeren i kista – med mindre vi snakker om flere år. Redfall er nemlig ikke det grann moro, og det må mer til enn litt finpuss for å gjøre dette til en opplevelse som er verdt de 12-15 timene det tar å komme seg gjennom historien.

LES OGSÅ: Xbox-sjefen om Redfall: – Vi skuffet mange folk »

Siste fra forsiden