Blogg

Reisebrev: Gamescom 2013, dag 3

Messa er åpen og verken søvnmangel eller sykdom stopper oss.

Köln (Gamer.no) Det måtte jo selvfølgelig hende meg. Av én eller annen grunn har jeg en tendens til å pådra meg den kjipeste form for uflaks i situasjoner der det passer aller dårligst. Da GDC Europa gikk mot slutten i går begynte jeg å kjenne en skummelt velkjent følelse i kroppen. Hodet dundret, kroppen kjentes øm, og kaldsvetten presset seg fram i panna. Jeg brygget på noen veldig kjipe influensasymptomer.

Heldigvis får du kjøpt ganske kraftige aspirin over disk i Tyskland, så jeg satte stø kurs mot nærmeste apotek og kjøpte en pakke med 20 tabletter. Deretter spratt mitt personlige vanninntak kraftig opp, for når man er syk må man holde seg hydrert. Likevel var det med en viss gru jeg gikk og la meg i går kveld. Til tross for aspirinen var hodepinen fortsatt til stede, og jeg kjente meg ikke særlig frisk.

Uten mat og drikke eller søvn

Ting ble ikke akkurat bedre i løpet av natten. Toget Espen nevnte i gårsdagens reisebrev vendte tilbake igjen i natt, og i min fysisk svekkede tilstand var ikke søvnen særlig tung. Dermed endte jeg opp med å veksle mellom korte høneblunder og lengre tilstander av våkenhet. Da vekkerklokka til slutt lagde lyd klokka sju i dag morges kjente jeg at jeg absolutt ikke hadde fått nok søvn.

Dette var bare begynnelsen (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no)

Ikke bare det, den massive hodepinen fra kvelden før vedvarte enda, og i magen kjente jeg en herlig kvalme som bare influensa og mangelen på mat kan føre til. Likevel bestemte jeg meg for at dette ikke skulle stoppe meg. Banna bein, jeg skulle på Gamescom. Så jeg hev innpå nok en aspirin og forsøkte å tvinge i meg litt frokost. Så ikke kom her og si at vi ikke ofrer oss for dere lesere. Eggerøre med skinkebiter kunne jeg bare glemme, men brødskiver og yoghurt gikk greit. Deretter bar det av sted til messeområdet for å starte dagen.

Vi trodde vi gav oss selv god tid da vi kom fram en halvtime før første avtale. Det var før vi så de gigantiske køene fram til presseakkrediteringen. Selv med fem skranker åpne så ikke folkemengden ut til å rikke seg av flekken. Krise. Jeg kikket stadig på klokka mens køen beveget seg framover med sneglefart. For en med både søvnmangel, hodepine og et godt lag med influensasvette under t-skjorta var ikke situasjonen den aller beste.

Heldigvis åpnet det en skranke for de som bare skulle hente halsbånd til ferdig utskrevne pressekort, hvilket både Espen og jeg hadde. Deretter bar det avgårde til første avtale. Til min store glede fant alle avtalene sted på forretningsområdet i messebygget, og ikke det høylytte underholdningsområdet, der plebeierne samlet seg for å stå i lange demokøer.

Heller dette ... (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no)

Spill, spill og mere spill!

For oss begge har det vekslet mellom store AAA-titler, og litt mindre, uavhengige spill som også vises fram på Gamescom. Hos meg begynte messedagen med en demonstrasjon av det kommende postapokalyptiske Mad Max, og deretter bar det avgårde til strategispillet Age of Wonders III. Hos Sony fikk jeg kikke på lanseringsspillet Knack, samt det steampunk-inspirerte The Order 1886.

Etter demonstrasjoner hos Sony hadde jeg heldigvis tid til litt mat, og kjøpte meg en frekk ferdigsandwich på nærmeste Shell-stasjon. Jeg trodde at gouda og salami ville være en god kombinasjon, hadde det ikke vært for den urimelig store mengden sylteagurk som var stappet mellom pålegget. Snakk om å ødelegge det som kunne blitt en god sandwich.

Lunsjpausen gav meg også et velfortjent avbrekk fra all løpingen fram og tilbake mellom avtaler. Selv om klokka bare var ett kjente jeg at beina trengte en pause. Det gjorde forsåvidt hodet også, men etter hvert som dagen gikk begynte jeg å føle meg bedre og bedre. Nå, sent på kvelden etter en lang dag, er hodepinen nesten borte og jeg begynner å føle meg ganske frisk igjen.

... enn dette bråkete kaoset. (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no)

I boden til Devolver Digital var stemningen ganske annerledes enn det jeg hadde opplevd hos Warner Bros. eller Sony. Her hadde de skvist fem spill inn på omtrent dobbelt så mange kvadratmeter, og samtlige av de som hadde spill å vise fram stod med hver sin øl i hånda. Det var litt som å ta skrittet inn i en annen verden, der holdningen var mer avslappet og «laissez-faire» enn hos andre firmaer på messen. Her fikk jeg blant annet testet Hotline Miami 2 og Foul Play, samt slått av en prat med gutta bak spillene.

Dagen ble avsluttet med en lengre demo av Wasteland 2 og en kort ordutveksling med Brian Fargo om det kommende rollespillet. Deretter bar det løs til 2K for å teste XCOM: Enemy Within og ta en prat med produsent Garth Deangelis. I og med at XCOM: Enemy Unknown var et av mine favorittspill fra 2012 var det ikke akkurat den dårligste måten å avslutte første dag på Gamescom.

I morgen er det nok en ny dag, og det fører med seg avtaler med blant annet Funcom, Bethesda, Nordic Games og Nintendo. Å si at jeg gleder meg ville være en underdrivelse.

Siste fra forsiden