Guide

Seerguide til League of Legends

Vi loser deg gjennom de mest grunnleggende elementene i konkurransespillet.

Med sluttspillet i Telenorligaen like rundt hjørnet, ønsket vi å friske opp seerguiden til League of Legends.

Det største hinderet for å se League of Legends er antageligvis at det kan være vrient å forstå seg på, om man da ikke spiller spillet selv. Derfor prøver vi nå å lage en seerguide. Målet er å gi en introduksjon til League of Legends, slik at det kan bli lettere å følge proffkampene om man ønsker å finne mer ut av moroa.

Til slutt i saken avslutter vi med en håndfull ord og uttrykk som det kan være greit å kjenne til for å få maksimalt ut av opplevelsen som publikummer.

Dette er League of Legends

I den såkalte «multiplayer online battle arena»-sjangeren, er League of Legends blant de mest populære. To lag på fem spillere prøver å ødelegge hverandres hovedbase, kalt Nexus. For å komme seg til fiendens Nexus må laget både samarbeide godt og slåss med andre laget, samt bryte seg gjennom flere forsvarsbarrierer.

Hver spiller velger én helt hver, og holder seg til sin ene helt i hele runden. Per dags dato finnes det 141 ulike helter, med unike egenskaper. På proffnivå handler det veldig mye om å finne de beste kombinasjonene av helter, som «kontrer» heltene til motstanderlaget. De aller beste lagene former egne strategier for å dra nytte av heltenes egenskaper, noe som gjør League of Legends til et dypere strategisk spill enn man kanskje skulle tro.

I tillegg til å kunne angripe med vanlige skudd eller slag, har hver figur vanligvis fire egenskaper som gjør dem unike. Noen av ferdighetene brukes for å beskytte seg selv eller sine medspillere, mens andre er særegne kraftangrep som har som mål å stagge eller skade motstanderen.

Figurene tilegner seg erfaringspoeng ved å senke motstandere, eller de automatiserte figurbølgene med «creeps» som strømmer mot hverandre på spillområdet. Erfaringspoeng leder til sterkere figurer etter hvert som de går opp i nivå. Da plasserer man også ut poeng i de fire ferdighetene, og kan selv vekte denne prosessen.

I tillegg får spillerne gullreserver, både automatisk over tid, og også av å felle motstandere og de små programmerte figurene. Ressursen kan man bruke til å kjøpe seg gjenstander i en butikk nært Nexus. Noen av gjenstandene gjør figuren sterkere, mens andre kan brukes aktivt i kamp eller skaffe midlertidige fordeler på spillområdet.

Slik er spillområdet

I League of Legends er det flere kart, men kun ett brukes i konkurransesammenheng. Det tverrdelte kartet kalles Summoner’s Rift og ser slik ut:

Som i sanntidsstrategispill er kartet mørklagt der laget ikke har bygninger eller helter.

Les også
– For selvtilliten er det en massiv kamp

De røde linjene viser tre baner som spillfigurene ofte beveger seg i. De tre banene kalles top lane, mid lane og bot lane, og har forsvarstårn på nøkkelpunkter som gjør det lettere å forsvare sitt domene i begynnelsen. Det mest ortodokse er for begge lagene å ha to spillere i bot- eller top lane og én figur i mid lane, mens den siste spilleren beveger seg i det grønne området merket jungle. I banene strømmer det grupper med «creeps», som er betydelig svakere enn spillerfigurene.

I jungle finner man slike fiender på bestemte utposter. To av disse fiendene er viktigere enn andre, siden de gir fra seg en såkalt buff, en rød eller en blå. Den første av disse er den røde buffen, som gir vanlige angrep mer skade over tid og som sakker fiendene når de blir angrepet. Den andre er den blå buffen, som gjør at det tar kortere tid mellom hver gang man kan bruke en ferdighet, samt en stor økning i hvor raskt mana regenererer, og er derfor best på ferdighetstunge helter som trenger mye mana.

Det grå området med de gule sirklene på illustrasjonsbildet er hvert lags base. Alle tre inngangene er beskyttet av tårn. I hjørnet av basen finner vi spawningområdet, der spillfigurene gjenoppstår etter å ha krepert av tyn. På samme sted finner man gjenstandsbutikken, der man kan bruke oppsamlet gull til å utruste figuren.

Like over (eller under, avhengig av hvilken side man er på) finner vi hovedbasen, Nexus, markert med en gul ring. Når et av lagene feller denne, er kampen over. De tre gule sirklene som ligger like utenfor Nexus kalles inhibitor. Disse er strategiske punkter som vanligvis felles før man går videre inn for å sette inn dødsstøtet. Dersom man får ødelagt en inhibitor, vil de «creepene» bli sterkere i den aktuelle banen.

Til slutt finnes det to superfiender på kartet. Dragon, som du finner mellom bot lane og mid lane, og Baron Nashor som du finner Nord på kartet, midt mellom top lane og mid lane. Dragon er en ekstra tøff ikke-kontrollerbar fiende som gir ekstra mye gull og erfaringspoeng til hele laget når han felles. Baron Nashor gir på sin side også ekstra gull og erfaringspoeng, men den viktigste grunnen til å felle beistet er den midlertidige buffen som gir hele laget et betydelig styrkehopp.

Lagspill og roller

Mest av alt handler League of Legends om å kunne samarbeide godt. Som i enhver lagsport har hver spiller sin rolle i laget, og spesialiserer seg på denne oppgaven. Ingen av disse rollene er helt statiske, og mye avhenger av hvilke figurer spillerne velger. Som regel er det lettest å definere rollene ut i fra hvor de befinner seg på kartet i kampens første del.

Top-rollen
Helt øverst på kartet, i top lane, finner vi top-rollen. Dette er som regel en rimelig robust helt som kan tåle en trøkk. Derfor egner de seg som oftest til å kaste seg inn mot fiendelaget for å tåle støyten mens resten av laget får gjort skade. Top-rollen har gjerne en form for crowd control, som gjør at fiendehelter hindres fra å komme seg forbi. Dette er rollen som skal gjøre livet surt for fiendene, mens den fungerer som en tung målskive.

Mid-rollen
I mid lane finner man som regel en helt som kan slå hardt fra seg kjapt. Som regel er dette en sterk magikerhelt, eller en såkalt assassin. Uansett er det viktig at dette er en helt som kan gjøre mye skade, og helst eliminere minst én fiendehelt så å si umiddelbart i de store lagslagene. Det er også en fordel om helten kan forflytte seg kjapt på kartet, for å kunne hjelpe både bot lane og top lane.

AD Carry-rollen
I lagoppsetningen er dette nøkkelhelten som skal kunne slå fra seg med kraftige fysiske angrep. Som regel er denne helten rimelig svak og forsvarsløs i begynnelsen, men har som mål å felle nok fiendebølger til å kunne kjøpe seg utstyr som hever skadepotensialet. Dette er spilleren som resten av laget bør jobbe med å beskytte, siden han vanligvis ikke tåler mye – noe motstanderen vet godt. AD Carry-rollen plasserer seg som regel i bot lane sammen med support-rollen, men de to kan noen ganger gå i top lane i stedet.

Support-rollen
Support-rollen eksisterer først og fremst for å støtte opp om og beskytte AD Carry-rollen. Senere i spillet kan support-rollen gli over i flere ulike typer, men som regel er målet å holde sitt eget lag ved like, samtidig som spilleren gjør sitt ytterste for å stikke kjepper i hjulene for motparten. Support er også hovedansvarlig for å plassere ut wards, som synliggjør en del av det mørklagte område av spillkartet slik at man kan se hva motstanderen foretar seg. Dette er veldig viktig for bot lane tidlige i spillet, siden jungleren kan komme overraskende inn fra siden.

Jungler-rollen
Denne spilleren jobber i begynnelsen adskilt fra de tre banene, og sprader i stedet rundt i det grønne området på kartet. Han går fra utpost til utpost og dreper monstre for å sanke inn erfaringspoeng og gull. I tillegg til å gå rundt i jungle-området skal jungleren gjøre sitt ytterste for å hjelpe de tre andre banene i å få overrumplet fienden. Som regel tåler junglerens helt en trøkk, og er gjerne helten som starter et slag når han øyner sjansen.

En typisk League of Legends-kamp

I motsetning til mange andre sporter kan man dele inn en League of Legends-kamp i forskjellige faser. Allerede før kampstart begynner lagene å tenke strategisk. Når man velger helter er det nemlig en god del strategi i valgene spillerne gjør. Hvert lag velger helt annenhver gang. Noen helter er sterkere mot hverandre, og det blir dermed om å gjøre å kontre motstanderens heltevalg så godt som mulig. I tillegg kan hvert lag stenge ute tre helter, noe som ofte brukes for å fjerne enkeltspilleres sterkeste helter fra kampen. På bildet oppe til høyret ser du denne prosessen, der «Banned Champions» signaliserer hvilke helter som er utestengt.

Når kampen så begynner er heltene ganske svake til å begynne med. Denne delen av kampen kalles laning-fasen, fordi heltene som regel holder seg til sine bestemte baner på kartet. Her skal spillerne fokusere på å få tjent inn så mye gull som mulig ved å drepe «creeps», samtidig som de prøver å hindre motstanderen fra å gjøre det samme. I laningfasen er det vanlig at jungleren jobber sammen med de andre heltene med å ganke motstanderen. Ettersom man da blir totalt én helt mer i kampsituasjonen, er det vanlig at ganks resulterer i at laget får drept minst én motstanderhelt. I bildet oppe til høyre ser du et bilde fra denne fasen av spillet der de to mid-lane-heltene gjør sitt beste for å sanke gull.

Etterhvert som heltene blir mer sterke, begynner hele laget å gjenge seg mer sammen. Det er i denne fasen av spillet at de store slagene som regel skjer, gjerne når ett av lagene prøver å ta «objectives», slik som Dragon, Baron Nashor eller et tårn. Klarer de det vil de få et betydelig overtak over det andre laget, og vil være sterkere i neste slag. I bildet oppe til høyre ser vi hvordan rødt lag sikrer seg Baron Nashor. Gløtter vi ned på minikartet nede til høyre, ser vi at blått lag febrilsk prøver å komme seg oppover for å forhindre at rødt lag får dette overtaket.

Som regel varer en League of Legends-kamp i minst 30 minutter, der de første 10-15 minuttene kan betegnes som laning-fasen. Det er ikke uvanlig at kamper varer lenger, dersom lagene klarer å holde seg jevne, og bytter på å ha overtaket over hverandre.

Ordliste

Ace: Å felle alle heltene på motstanderlaget.

AD: Står for «attack damage». En av to typer skade, der den andre typen kalles AP. Dette er skaden en helt gjør med sine grunnangrep, samt med enkelte ferdigheter. Desto høyere AD-poengsummen er, desto mer skade gjør fysiske angrep.

AP: Står for «ability power». En av to typer skadepoeng, der den andre typen kalles AD. Dersom en helt har mye AP, slår vedkommende kraftig fra seg med ferdigheter som har magiskade som fokus.

Assist: Når flere helter samarbeider om å drepe en motstander, enten ved å hjelpe lagkamerater med ferdigheter, eller å yte skade, får de som ikke slår det siste slaget også erfaringspoeng og gull.

Brush: Dette er buskene som gror på forskjellige steder på kartet. Står man utenfor busken kan man ikke se inn, mens helter i busken kan se ut.

Buff: En midlertidig bonus som helter får for å drepe enkelte monstre ute i jungle-området. I konkurransespill er det totalt tre slike, rød buff, blå buff og baron buff.

Build: Det totale oppsettet av gjenstander som en helt har kjøpt seg. Som regel kjøper helter gjenstander som bygger på og komplimenterer hverandre.

CC: Står for «crowd control». Dette er ferdigheter som ødelegger for motstanderlaget. Som regel går dette på å hindre heltene fra å bevege seg, gjøre så de ikke kan bruke ferdighetene sine, eller ødelegge på andre måter.

Counter jungling: Når en jungler velger å invadere jungle-området på motstanderens side av kartet. Dette er risikabelt, ettersom motstanderlaget kan gå sammen for å sette en stopper for jungleren. Om det fungerer ødelegger det for motstanderens jungler.

Creep: En automatisert fiende som kommer ut av spillerbasen i jevnlige intervall. Går som regel i grupper på 6.

CS: Står for «creep score». Dette er tallet som viser hvor mange creeps en spiller har felt. Tallet gir som regel et godt inntrykk av hvor mye gull helten har opparbeidet seg.

Facecheck: Når en helt facechecker går vedkommende inn i en busk uten å vite om en helt kan skjule seg i sivet.

Farming: Å fokusere på å drepe creeps.

First blood: Den første spilleren som dreper en motstander får «First blood». Dette drapet skiller seg fra resten, ettersom det gir ekstra mye gull.

Gank: Å gjenge seg opp for å få felt en fiendehelt. Som regel er det jungleren som ganker, men også helter fra andre deler av kartet kan gjøre dette.

Invade: Når man går inn i fiendens jungle-område i begynnelsen av en kamp for å prøve å felle monstre. Hovedmålet er som regel å få en av de to buffene.

KDA: Tall som viser forholdet mellom drap (kills), dødsfall (deaths), og assists.

Passive: Ferdigheter som alltid er i virkning.

Pentakill: Når én helt fra et lag får drept alle heltene på det andre laget. Som regel gjøres dette i samarbeid med andre helter, men helten som får pentakill står bak det siste angrepet på alle fiendene.

Push: Når et lag legger press på det andre, med mål om å avansere sin egen posisjon på kartet.

Split push: Når flere baner pushes samtidig. For eksempel kan fire helter legge press på mid lane, mens den siste legger press på top lane alene.

Tower dive: Når man angriper fiender som står under et vennlig tårn. Dette kan være vanskelig ettersom tårn gjør mye skade, og skyter på helten med en gang motstanderens helt blir skadet.

True damage: Dette er skade som ikke blir påvirket av armor eller magic resistance.

Ultimate: Som regel den kraftigste og mest toneangivende ferdigheten en helt besitter.

Ward: En gjenstand som gir et lag muligheten til å se mørklagte områder på kartet der den plasseres.

Siste fra forsiden