– Shenmue III eksisterer allerede

Vi vet ikke om kultspillene får en oppfølger, men konseptet er bankers.

Sega Dreamcast bød på mange flotte spill, selv om det ikke hjalp nevneverdig på konsollens påfallende korte levetid. Det utvikles likevel nye spill til konsollen den dag i dag, og mange gikk glipp av mye bra om de ikke rakk å kjøpe seg en splitter ny Dreamcast i fjor.

Det største spillet av dem alle var kanskje storsatsningen Shenmue, som også rakk å få en oppfølger før skuta sank.

Shenmues åpne struktur var helt unik.

Det er likevel håp, for mye tyder på at Sega har fått øynene opp for storserien sin igjen. De slapp nylig et relatert mobilspill kalt Shenmue City i Japan, og uttalte senest i forrige måned at man aldri skal si aldri i forhold til et Shenmue III.

I et nylig intervju spillnettstedet 1UP foretok med seriens skaper Yu Suzuki kom det også frem at konseptet for Shenmue III allerede er ferdigutviklet. Dermed trenger ikke utviklingen av et nytt spill nødvendigvis å ta så lang tid.

– Konseptet for Shenmue III eksisterer, og historien jobber seg innover snarere enn utover. I originalspillene stod andre personer enn hovedpersonene for kanskje 80% av dialogene, her er det omvendt. Det snakkes om dypere ting. Shenhua kan for eksempel spørre Ryo om han vil ha te eller kaffe, eller hvilket av fire dyr han hadde etterlatt på andre siden av en elv. Svarene er som en personlighetstest, og påvirker spillerens forhold til andre rollefigurer. Personen som etterlater apen er for eksempel en mann som forlater kona si, sier Suzuki til nettstedet.

Noe av det Shenmue fikk aller mest ros for i sin tid var den åpne strukturen og valgfriheten, som var temmelig unik for et eventyrspill på denne tiden. Dette har med tiden bare blitt vanligere, noe som gjør at terskelen for å utvikle et nytt spill er betraktelig lavere.

– Det verste med å lage Shenmue var at det var helt nytt. I dag er spill som Shenmue og Yakuza så vanlige at det hadde vært enkelt for meg å fortelle andre utviklere hva jeg ønsker meg. Jeg kunne bare sagt «lag en åpen verden som i de andre spillene». Tidligere måtte jeg formidle noe som kun eksisterte i hodet mitt, og det tok lang tid, sier spilldesigneren.

Det gjenstår fortsatt å se akkurat hva Sega gjør med det velkjente spillkonseptet, det er i hvert fall ingen tvil om at en hel rekke spillere der ute mer enn gjerne ser spillheltene Ryo og Shenhua gjøre et comeback.

Siste fra forsiden