The Elder Scrolls V: Skyrim - rever

Skyrim-utvikler bekrefter at revene leder spilleren til skatter – vel, på en måte

Den gamle myten har fått en forklaring.

Revene i The Elder Scrolls V: Skyrim snuser etter skatter.
Bilder fra Friendly Fox-modifikasjonen

En av de lengstlevende mytene om The Elder Scrolls V: Skyrim ble delvis bekreftet onsdag, da tidligere Bethesda-designer Joel Burgess bestemte seg for å lette litt på sløret.

Helt siden lanseringen i 2011 har spillere lurt på om revene man møter i det kalde landskapet leder spilleren mot skjulte skatter. Flere har opp gjennom årene hevdet at dette faktisk stemmer, men ingen gode kilder har egentlig bekreftet at revene oppfører seg slik – til nå.

På revejakt

I en rekke tweets forteller Burgess at, joda, til en viss grad stemmer det at revene oppfører seg slik, men at det faktisk ikke er med overlegg fra utviklernes side. I stedet handler det om en utilsiktet bieffekt av hvordan revene rømmer fra spilleren.

– Ikke lenge etter at vi lanserte spillet, så vi at flere diskuterte dette på nett, og vi begynte å grave litt. Hvem var det som sørget for at revene oppførte seg slik? De vanlige mistenkte ble spurt: meg, Jean Simonet, Jonah Lobe, Mark Teare og andre, men ingen tilsto, skriver Burgess.

The Elder Scrolls V: Skyrims rever er mer nyttige enn man skulle tro.
Bilder fra Friendly Fox-modifikasjonen

Til slutt var det Jean Simonet som fant ut hva som var på ferde. Alle skapninger med kunstig intelligens i Skyrim staker seg ut en rute basert på et usynlig lag med polygoner som forteller dem hvor de kan og ikke kan gå.

I revenes tilfelle er de programmert slik at de kun kan løpe vekk fra spilleren når de kommer i kontakt med dem. Men i stedet for å kalkulere en lengde de ønsker å flykte, prøver de å kalkulere hvor langt de skal basert på antall triangler i det usynlige polygonlaget. Og de områdene på kartene med flest triangler, er som oftest områder som har noe interessant å by på – huler med skatter, banditter som har slått leir eller lignende.

– «Emergent Gameplay» brukes ofte for å beskrive designet tilfeldighet, men i dette tilfellet handler det om faktisk spilloppførsel som INGEN designet, som dukker opp fra et sammensurium av overlappende systemer. Og det synes jeg er vakkert, konkluderer designeren.

En mer detaljert forklaring på hva som faktisk skjer under panseret kan du lese på Burgess twitterprofil.

Mens The Elder Scrolls V: Skyrim straks nyter sitt første tiårsjubileum, må vi fremdeles vente litt til på å få en oppfølger. The Elder Scrolls VI ble annonsert for noen år siden, men ifølge Bethesda er spillet bare i designfasen ennå, og er derfor antageligvis flere år unna slipp. Først skal spillstudioet fokusere på å få romeventyret Starfield ut døra neste år – et spill som etter alt å dømme bygger på mange av de samme åpen verden-tankene som Skyrim byr på.

LES OGSÅ: – Starfield er som Skyrim i verdensrommet »

Siste fra forsiden