Da HW-LAN 06 for første gang ble arrangert i oktober i fjor, var det ildsjeler i Hardware-nettverket, Battlefield.no og forumbrukere fra begge miljøer som stod bak. Hovedmålet var å lage et brukerstyrt LAN. Deltakerne fikk oppleve et annerledes LAN, med rekordstore pengepremier i spillkonkurransene, NM i overklokking, wrestlingshow og helikopterturer.
Mye kan gå galt når man for første gang arrangerer et LAN for opp mot 4000 deltakere og besøkende, men alt i alt fikk HW-LAN mye skryt fra deltakerne. Derfor er det kanskje ikke overraskende at et nytt arrangement er på trappene. Vi kan vente oss flere endringer fra fjorårets debut, deriblant nytt navn. Vi har satt oss ned med arrangementsansvarlig Espen Thomassen, for å finne ut mer om The eXperience 2007.
Hva er The eXperience og hva skjer med HW-LAN?
– Etter at vi annonserte et nytt arrangement er det mange som har spurt hva som skjer med HW-LAN. Svaret er at HW-LAN 07 blir en del av The eXperience. LAN er noe vi definitivt skal ha, men vi ønsker å utvide tilbudet – gi deltakerne noe mer enn bare et LAN. The eXperience er ikke et LAN, men LAN er en viktig del av arrangementet. De som var på HW-LAN 06 vil merke endringene ved at det blir et bredere tilbud. The eXperience vil deles opp i tre områder: "Extreme", "Gaming" og "Entertainment".
Kan du fortelle mer om disse tre områdene?
– "Extreme" er nok den delen som er minst selvforklarende for de som ikke er veldig interessert i overklokking og casemodding. Her skal vi vise frem en del av det vi jobber med i Hardware-nettverket; testing av produkter. Kanskje noen trenger tips og hjelp for å bygge den råeste spill-PC-en? Dette er et eksempel på noe vi håper skal være en del av "Extreme". Overklokking og casemodding har alltid vært et spesielt område for Hardware-nettverket. I fjor hadde vi NM i overklokking, og det skal vi ha i år også. Vi håper å få et eget område hvor overklokkere og casemoddere kan vise frem det de driver med. For mange er dette ekstremt – derav "Extreme".
– "Gaming" favner om spillkonkurransene. Nytt av året er at vi skal ha med konsoller i større grad enn i fjor. Vi hadde Guitar Hero-konkurranse fra scenen, og i år håper vi å få med konsoller i større grad, med eget område hvor dette foregår.
– "Entertainment" er beskrivelsen for alt det spesielle som skjer fra scenen, eller i noen av bodene i messeområdet. Hvis en leverandør av datautstyr, kamera, mobiltelefoner eller spill ønsker gjøre noe spesielt så er scenen rette stedet for dette.
– LAN-delen vil være en del av alle tre områdene, ettersom alt er knyttet sammen i nettverket.
Hvordan blir de ulike seksjonene fysisk/praktisk skilt fra hverandre?
– Slik skissene er i dag vil 2/3 av lokalet bli brukt til LAN-relaterte aktiviteter. De resterende 1/3 blir messe og aktivitetsområde, som for eksempel scene. Vi har et prosjekt som vi synes er veldig spennende, som vil ligge midt i skillet mellom LAN og messeområde, men dette er noe vi foreløpig ikke har spikret så jeg kan ikke gi noen detaljer enda. Det vil også bli satt opp et gjerde som skal dekke messeområdet og scene.
Hvorfor valgte dere å endre navn?
- Vi har valgt å endre navn av flere årsaker. Den største og viktigste er at Hardware-nettverket står bak arrangementet, ikke bare Hardware.no. Akam.no, Amobil.no og Gamer.no er også med, og da ville vi ha et navn som ikke bare er synonymt med ett av nettstedene. De som besøker The eXperience skal få oppleve noe mer enn bare et LAN. Vi ønsker å vise frem nye mobiltelefoner, ny teknologi på digitalkameraer eller la deltakerne prøve ut de nyeste spillene.
Når og hvor skal The eXperience 2007 arrangeres? Hvor mange deltakere trenger dere plass til?
– Arena for The eXperience blir Vallhall Arena i Oslo. Tidsrommet blir det samme som i fjor, altså høstferien (torsdag 4. oktober til søndag 7. oktober). Vi sikter oss inn på 2500 plasser for LAN-et, i tillegg til et område for scenen og messen.
Åpent én dag mindre i år altså. Hvorfor?
– I fjor var det mange deltakere som kom på formiddagen den første dagen, men det store innrykket kom utover ettermiddagen og kvelden onsdag, samt tidlig torsdag. Derfor har vi valgt å gjøre arrangementet én dag kortere. Dette er også et grep vi har gjort fordi det vil være et område i Vallhall som skal være messe- og sceneområde som krever en del mer rigging. Crewet vårt fikk erfare at det ble hektisk i fjor, da en del av det utstyret vi trengte til opprigg ble forsinket. Nå håper vi at forsinkelser kan unngås.
Kan du si litt mer om hvilket fokus konsollspillere får på The eXperience? Kan man forvente engasjerende turneringer for dette miljøet også?
– Konsollspill er en viktig del av gaming, og de fleste har en eller annen form for konsoll hjemme i dag. Eksakt hvilke spill vi sikter oss inn på er ikke avgjort enda, men det er noe vi vil ta en debatt om på diskusjonsforumet vårt, samt at vi er i dialog med andre miljøer. Det er mange som brenner for ett spesielt spill og deltar aktivt i et miljø, som for eksempel Halo, Need for Speed og så videre. Dette var noe vi hadde stor nytte av i fjor, ved at medlemmer i staben fra Battlefield.no og Hellfragger.no hjalp til under gjennomføringen av konkurransene. Dette vil vi gjøre i år også, og da er det naturlig for oss å prate med de miljøene som er dedikerte. Til slutt er det en viktig del oppi dette - spillprodusentene. Vi er avhengig av et samarbeid med dem, og derfor kan mye endres frem mot arrangementet starter.
Hvilke PC-spillkonkurranser prøver dere å få til på The eXperience 2007? Tradisjonelle skytespill og/eller alternative ting?
– Vi er ikke kommet så langt i planeggingen av hvilke konkurranser vi skal ha, så dette er noe vi må komme tilbake til senere. Det kan godt være at vi tar en spørreundersøkelse om dette.
Hvorfor gjør dere dette, og hva er målsettingen for årets arrangement?
– Hardware-nettverket består av mange datainteresserte mennesker som liker å bruke fritiden på for eksempel overklokking, casemodding eller spill. The eXperience er "lekegrinda" vår, hvor vi kan få gjøre ting litt utenom det vanlige. Målsettingen vår er å skape et arrangement som favner om flest mulig av leserne våre. En god del av det som ble gjennomført på HW-LAN 06 var et resultat av innspill leserne våre kom med på forumet.
Hvor langt har dere kommet i planleggingen?
– I år har vi fordelt rollene mer tydelig. Claes W. Halvorsen jobber med sponsorer og messeområdet. Jeg jobber med det administrative relatert til hall, crew, leverandører av utstyr etc. Det som er på plass til nå er hallen hvor vi skal være, samt at vi er kommet langt på vei når det gjelder internettforbindelsen. I løpet av kort tid vil de nye websidene være lansert, og det blir noe helt nytt i forhold til hva vi hadde i fjor. Vi har fått en egen redaktør som vil ta seg av nyheter som skal ut der, og det blir en positiv effekt i form av at sidene vil bli hyppigere oppdatert, også under selve arrangementet.
Er det slik at publikum skal kunne besøke The eXperience for å bare se de ulike delene, uavhengig av den tradisjonelle LAN-biten? Men med mulighet til å utvide billetten for å komme inn i LAN-biten om det frister?
– Vi vil ha dagsbilletter i år også, slik at man kan komme inn og se på arrangementet eller besøke kjente. Når det gjelder muligheter for å utvide billetten så er dette noe vi ser på. Billettsystemet vi hadde i fjor krevde en del justeringer, så vi må sette en maksgrense på antall deltakere. Hvis dette blir fullt før arrangementet starter, så kan vi ikke garantere at det er ledige plasser for de som stikker innom og ønsker en plass til PC.
Hva er de viktigste erfaringer og tilbakemeldinger dere tar med fra HW-LAN 06? Hva bør forbedres?
– Etter HW-LAN 06 fikk vi enormt mye tilbakemeldinger, og dette er noe vi tar med oss videre i planleggingen av The eXperience. Vi var "førstereisgutter" i fjor, og har flere områder som vi vil forbedre stort i år. For å nevne et eksempel så kan jeg si at dusj og WC neppe blir noe problem i år. Vallhall finnes det ti garderober med dusj/WC til disposisjon, i tillegg vil et rengjøringsfirma ta seg av renholdet. Et annet punkt er matservering, både til deltakerne og til crewet vårt. Det krever sitt å håndtere så mange deltakere, og vi var for dårlige i fjor. Det samme gjelder crewet. De stod på og jobbet knallhardt i flere dager, men vi kan bli bedre.
Hvilke aktiviteter skal få publikum opp av stolene sine i år? Får vi et gjensyn med helikopteret?
– Helikopteret var en sprø idè Claes fikk i fjor, og gjennomførte med stil. Det er små sjanser for at vi får til helikopter i år ettersom Oslo kommune er mye strengere med landingstillatelser enn hva Bærum var. Fornebu var veldig praktisk sånn, fordi det er lite bebyggelse av privat art der ute. Dette har Vallhall mye av, men til gjengjeld ligger Valle Hovin rett ved Vallhall. Med et så stort åpent område kan det fort skje at Claes finner på noe annet sprøtt i år. Inne i selve hallen håper vi at scenen skal kunne brukes til faste arrangement som får deltakerne opp av stolene og riste litt løs på kroppen.
Hvordan blir prisnivået i år?
– Prisene for billetter er ikke satt enda, men vi vil neppe se noen dramatiske økninger. Billettene for hele arrangementet vil nok gå opp litt. Eksakt hva prisen blir må vi komme tilbake til.
Hva slags og serveringstilbud sikter dere mot?
– Dette har vi ikke kommet i mål med. Vi er i dialog med de som styrer kafèdriften i Vallhall, men det er ikke skrevet noe avtale enda. Det eneste som er klart er at tilbudet til deltakerne vil bli bedre i år, enn i fjor.
Hvordan blir sovefasilitetene?
– Slik det er nå, så vil sovemulighetene bli slik at deltakerne sover på tribunene. Det er også mulig at vi får til et soveområde ute, gjerne store telt som er oppvarmet. Men det er også noe vi må komme tilbake til senere, da dette ligger litt lenger frem i prosjektet.
Har dere sett på muligheten for å sette opp et "chill out"-rom, for de som bare vil koble av litt - uten å nødvendigvis sove?
– Der har vi også noen ideer som vi jobber videre med, men her er det også en del usikkerhet rundt hva vi faktisk kan få til, så jeg ønsker ikke gå noe særlig i detalj om dette enda, annet enn at Claes jobber med dette som en del av messeområdet.
Dere besøkte Dreamhack i høst. Hva var bakgrunnen for det besøket, og hva fikk dere ut av det?
– Vi tok initiativet til et besøk på Dreamhack Winter 2006, og årsaken til det var at vi ønsket ta en nærmere titt på det som ble verdens største LAN. Hva kreves for å gjennomføre noe så stort, hvordan løser de alt fra innsjekking, informasjon, matservering, oppsett av boder osv. Vi hadde også et møte med de som står bak Dreamhack, og fikk verdifull informasjon om hva slags utfordringer de har hatt, og fortsatt har før de kan gjennomføre et LAN. Dette er selvfølgelig et ytterpunkt, da vi ikke har som noe mål å bli størst.
Vi takker arrangør Espen Thomassen for oppmerksomheten, og ønsker han og crewet lykke til med videre planlegging. Følg med på Gamer.no i tiden fremover for siste nytt om The eXperience 2007.