Slik fungerer The Witcher 3s ikke-lineære historie

Spilleren skal pusle sammen historiebitene på egen hånd.

Vi har allerede fått høre at The Witcher 3: Wild Hunt tar et byks vekk fra seriens vanlige fortellingsstruktur. Der The Witcher og The Witcher 2: Assassins of Kings loset spilleren gjennom historien i en kapittelstruktur, satser den kommende oppfølgeren på å la en oppleve historien i den rekkefølgen man selv ønsker i den åpne verdenen.

I et intervju med PC Gamer utbroderer forfatter Jakub Szamalek hvordan dette vil fungere i praksis.

– Om du blir lei eller kjeder deg kan du alltids gå til et nytt sted. Det som er spennende med The Witcher 3s historie er at den ikke følger den vanlige forgreningen i den lineære strukturen. I stedet er det en samling av elementer som du må finne, kombinere og pusle sammen et helhetsbilde i ditt eget hode, forteller Szamalek.

– Åpner for nye muligheter

Gidder en å nøste opp alle tråder i ett område er et altså ikke noe i veien for å traske videre til et annet sted. Når du da kommer tilbake vil du muligens inneha kunnskap og detaljer som du ikke ville ha hatt ellers.

Ingen tvil om at det blir pent, i hvert fall.

– Den rekkefølgen du gjør ting i påvirker hvordan du oppfatter begivenhetene. Om du spiller gjennom spillet for andre gang kan du prøve å ta andre valg, samt å gjøre ting i en annen rekkefølge for å få et litt annet syn på ting. For meg, som forfatter, åpner dette opp en ny mulighet til å fortelle mer komplekse historier, skryter Szamalek.

The Witcher 3: Wild Hunt er CD Projekt REDs tredje og angivelig siste spill om monsterjegeren Geralt av Rivia. Forgjengeren, The Witcher 2: Assassins of Kings, karret seg til en god anmeldelse her på Gamer.no, og ble hyllet som en av 2011s beste spillhistorier i vår årlige sluttkåring. Det nye spillet kommer til Windows, Xbox One og PlayStation 4 i 2014.

Les også: Sniktitt på The Witcher 3: Wild Hunt Les også: Vårt intervju med The Witcher 3-utvikleren

Siste fra forsiden