Quake II med «ray tracing»

Slik har du aldri sett Quake II før

Skytespillet kommer i ny versjon med heftig «ray tracing»-grafikk – og du kan spille det gratis.

En av de store nyvinningene innen spillgrafikk heter «ray tracing», eller strålesporing om man foretrekker en norsk versjon. Nvidia, som står bak teknologien, har nå kommet med et nytt fremstøt i markedsføringen av løsningen.

På sine hjemmesider kunngjør skjermkortprodusenten at Quake II skal lanseres i en grafisk overhalt versjon som byr på nettopp strålesporing.

Quake II RTX, som den renoverte versjonen heter, lanseres den 6. juni i år, altså om meget kort tid. En trailer som sammenligner spillet med og uten strålesporing ser du øverst i artikkelen.

Kan spilles gratis

Nvidia

Den beste nyheten er kanskje at nyversjonen kan spilles gratis. Nærmere bestemt kan man kjøre gjennom alle de tre første nivåene uten å betale, og dersom man allerede eier et eksemplar av Quake II får man tilgang til hele spillet i den nye grafiske drakten.

Blant de visuelle høydepunktene som Nvidia ramser opp finner vi sanntidsrefleksjoner på vann- og glassflater, dynamisk lyssetting på objekter som blinkende lys, skilt, brytere og heiser, og nye partikkeleffekter.

Ikke minst kan det nevnes at Quake II RTX også får flerspillerstøtte.

Raytracing går i korte trekk ut på å generere 3D-bilder ved å «spore» lysstrålers interaksjon med virtuelle objekter for å simulere effekten lyset har på objektene, basert på overflate, form og andre faktorer. Teknikken benyttes blant annet innen spesialeffekter i moderne spillefilmer. Nvidias bloggside inneholder tekniske detaljer.

For å utnytte teknologien må man være i besittelse av et av Nvidias skjermkort i RTX-serien, som selskapet først lanserte i fjor.

Les også: Årets Call of Duty-spill skal hete Call of Duty: Modern Warfare »

Siste fra forsiden