Slik vil Battlefield V se ut med Nvidias nye «raytracing»-teknologi

Gamescom-messen står for døren, og det var skjermkortprodusenten Nvidia som var først ut med de store avsløringene denne gangen.

Selskapet benyttet nemlig anledningen til å kunngjøre sine nye skjermkort, og disse kommer med en ny teknologi som skal gjøre spill veldig pene, i alle fall ifølge Nvidias egne demonstrasjoner.

De nye skjermkortene, som heter RTX 2070, RTX 2080 og RTX 2080 Ti er nemlig basert på en ny arkitektur som heter Turing, og denne er utviklet spesielt for å innføre den nye «raytracing»-teknologien i spillverdenen for alvor.

Battlefield V og Tomb Raider får støtte

Shadow of the Tomb Raider vil også nyte godt av raytracing-teknologien. Skjermbildet er hentet fra traileren.
Skjermdump

«Raytracing», som vi først rapporterte om tidligere i år, er en teknikk som beregner synlighet basert på hvordan lys oppfører seg i sammenheng med objekter i sanntid.

Teknologien har blitt beskrevet som den hellige gral innen datagrafikk og gir svært realistiske bilder, men har hittil krevd kraftig maskinvare for å kunne kjøres i sanntid. Med Nvidias nye skjermkort skal dette hinderet imidlertid være overkommet.

I spillsammenheng er teknologien interessant fordi Nvidia har inngått partnerskap med en rekke, store utviklere av spill og spillmotorer om å bygge raytracing-støtte inn i spill.

Med på listen over samarbeidspartnere er blant andre EA, Square Enix og EPIC Games, og blant spill som får støtte finner vi Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider og Metro Exodus – hvorav samtlige har fått sine egne trailere som viser frem raytracing-teknologien i all sin prakt.

Det teknologien gir spill er særs detaljert lyssetting og avanserte refleksjoner, og resultatet kan man altså bedømme selv i trailerne. Du finner traileren for Metro Exodus og Shadow of the Tomb Raider nederst, og Battlefield V-klippet ser du øverst.

Les også: Ny Battlefield V-trailer viser oss litt av alt »

Siste fra forsiden