Sniktitt

Cities: Skylines After Dark

Mer enn en visuell oppdatering

Den kommende utvidelsen til Cities Skylines gir deg mer frihet til å lage akkurat den byen du vil.

Colossal Order

KÖLN (Gamer.no): Bybyggerspillet Cities: Skylines ble en enorm suksess etter lanseringen i mars i år, med over én million solgte utgaver etter kun fem uker. At spillet skulle bli så vellykket var en overraskelse for utvikleren Colossal Order, et lite finsk utviklerstudio på fjorten mennesker, som tidligere kun hadde utviklet trafikksimulatorene Cities in Motion.

Nå står studioet foran sin første store utvidelsespakke til Cities: Skylines. Pakken har blitt betydelig større etter at originalspillet solgte så godt, og Colossal Order ønsker å gi en skikkelig oppgradering til spillet. I After Dark vil natten falle over byen din, mens mulighetene for hva du kan gjøre blir større.

To budsjett

Natten stanser ikke branner, dessverre.

Opprinnelig ville ikke Colossal Order implementere en natt og dag-syklus. De klarte ikke finne ut av hvordan noe slikt ville fungere optimalt, for det måtte være noe mer enn en visuell overhaling. Det ville ikke være nok at solen gikk ned og stjernehimmelen tittet fram.

Etter mange forespørsler fra spillerne, samt greit med tid til å finne ut hvordan de kunne gjøre det, ombestemte de seg og valgte å la nattemørket være fokus for sin neste utvidelse. Selve døgnsyklusen vil være gratis for alle når oppdateringen lanseres, men alle andre ekstrafunksjoner må man betale for.

Når natten senker seg over byen din forandrer aktivitetsnivået seg betraktelig. Innbyggerne dine holder seg innendørs, butikkene stenges, trafikken tynnes ut, og folk er hjemme fra jobb. Hvis de går ut er det for å suge til seg litt kultur eller treffe venner på de kuleste nattklubbene. Lysene kommer på der det er folk, men det er tydelig at ting er litt mer avslappet enn ellers.

For å kunne utnytte nattens mulm og mørke til sitt fulle har du nå to ulike budsjettyper å sjonglere: ett budsjett for natten, og ett for dagen. Dette gir deg større kontroll over hva som kan skje i byen din og når. Søppeltømming kan nå for eksempel kun skje om natten for å få utbytte av at veiene er mindre trafikkerte, og egne nattbusser kan frakte festlystne innbyggere trygt hjem. Det skaper ikke bare en by som føles mer realistisk og levende, men utvider dine egne muligheter som spiller slik at du kan skape akkurat den byen du vil.

Nye spesialiseringer

En viktig del av Cities: Skylines var at du kunne bestemme ulike spesialiseringer for industriområdene dine for å utnytte nærliggende naturressurser. I After Dark utvides disse spesialiseringsmulighetene til de kommersielle områdene, som nå kan spesialisere seg på fritidsaktiviteter og kultur. Butikkene byttes ut med nattklubber, kasinoer og restauranter slik at du enkelt kan lage deg ditt eget, personlige Las Vegas. Selv gleder jeg meg til å se sentrumsområdet av byen min sette sitt glorete preg på nattehimmelen med neonskilt og lyskastere.

Det forventes masse vakre bilder av byer i solnedgang.

Det skal også implementeres en strandspesialisering for de kommersielle områdene dine. Akkurat hvordan denne skal se ut vites ikke enda, men planen er å kunne la deg forlenge byen din helt ut til vannet. Slik gjør du kysten til en ny naturressurs, med folk som bader, kjører båt og fisker i strandkanten. Samtidig håper Colossal Order at dette vil fjerne de litt stygge klippene ved vannområdene og gjør byene litt mer estetisk penere.

Effektiviserer byen din

Det siste Colossal Order har å vise fram under Gamescom er de nye bygningene som skal innlemmes i spillet. Disse skal hjelpe spillerne med å skape langt mer effektive byer enn tidligere. Unødvendige små mellomledd skal elimineres, samtidig som alternativene til biltrafikk skal øke.

Les også
Anmeldelse: Cities: Skylines

Kameraet sveipes mot utkanten av byen, der det har blitt bygget et havneområde for import og eksport av ulike typer råvarer og gods. Her får vi se den første av de nye bygningene, et eget godsknutepunkt som kombinerer togstasjon og skipsverft. Colossal Order har observert at mange spillere skaper industriområder med godstog som kjører ut til kysten for eksportering, men at de måtte bygge en ørliten vei fra togstasjonen til havnen for å frakte varene videre. Denne veien var alltid full av lastebiler. Med det nye godsknutepunktet kan nå godstogene kjøre direkte til havna og losse av varene sine på et ventende lasteskip.

Kan dette bli et nytt Las Vegas?

Den nye internasjonale flyplassen fungerer på samme måte. I tillegg til å ta imot biltrafikk har den også en innebygget T-banestasjon, som lar deg etablere egne flytoglinjer.

For de med mange bussforbindelser i byen sin kan de nye busstasjonen være et kjærkomment tillegg. Med denne kan man slå sammen mange forskjellige busslinjer og gjøre det enklere for innbyggerne sine å komme seg dit de vil. Nå slipper man at de stadig må gå av og på bussen på holdeplassene for å komme seg hjem, samtidig som man unngår at dusinvis av busser skaper trafikkaos for de som foretrekker bil.

Ønsker du derimot å forsøke å eliminere biltrafikken i byen din fullstendig finnes det muligheter for å gjøre det også. Colossal Order implementerer nemlig sykler i Cities: Skylines After Dark. Sykling kan foregå på enten fortauet eller på veiene, du kan lage egne pendleruter kun for sykler, og nye retningslinjer for bydelene dine lar deg velge hvor mye sykkeltrafikk det skal være i byen din.

Konklusjon

Brutt ned til sine enkelte bestanddeler høres kanskje ikke After Dark-utvidelsen ut som en enorm revolusjon, men det ser ut til å bli et godt supplement til et allerede fenomenalt bybyggerspill. Det er for eksempel på tide at de kommersielle områdene også får spesialiseringmuligheter. At vi ikke får mer enn to er likevel litt synd, for jeg skulle likt å se flere.

Lastebilene utnytter den forminskede trafikken.

Med de nye bygningene kan man eliminere irriterende små mellomledd som ellers ikke ville eksistert i en vanlig by. Forhåpentligvis vil det gjøre byene både mer effektiviserte og mer estetisk pene. Disse bygningene vil også fungere som maler for moddere, slik at de kan skape enda mer innhold og dele det med spillerbasen. Colossal Order har skjønt at modifisert innhold er gull verdt for spillet deres, og legger seg ikke opp i dette.

Natt og dag-syklusen som hele utvidelsen baserer seg på synes jeg virker mest spennende. Det var virkelig noe jeg savnet i basisspillet, og hvordan det vil fungere i praksis med de to budsjettypene blir veldig spennende å se.

Selv om dette er den første av de store utvidelsespakkene til Cities: Skylines skal utviklerne også fortsette å lansere gratisutvidelser i tiden framover. Hva disse vil innholde vites ikke, men det gir definitivt inntrykk av at de er villige til å støtte spillet sitt så lenge som mulig. After Dark er bare begynnelsen.

Cities: Skylines After Dark lanseres i løpet av høsten 2015 til PC, Linux og Mac, men har foreløpig ingen satt dato eller pris. Vi var meget begeistret for originalspillet da det ble lansert i mars.

Siste fra forsiden