SNIKTITT: Just Cause 4

Sniktitt Just Cause 4

(Bilde: Square Enix)

Eksplosjoner og ekstremvær smelter sammen i herlig galskap

Just Cause 4 lokker med diger lekeplass og økt fokus på historien.

LOS ANGELES (Gamer.no): 4. desember 2018 er Rico Rodriguez tilbake på nye, spinnville eventyr i Just Cause 4. Gjennom sine tidligere innslag har serien blitt velkjent for eksplosiv og svært overdådig action, og denne gangen skal Square Enix og utvikler Avalanche Studios tøye grensene enda lenger.

På årets E3-messe fikk jeg muligheten til å se nærmere på det kommende spillet og snakket samtidig med mannen bak roret, Adam Davidson. Der fikk jeg både se og høre hvordan Just Cause 4 igjen skal gi fansen den adrenalinfylte opplevelsen de er vant til, samtidig som det satses enda tyngre på historiefortelling.

Enda er det en del arbeid som står igjen, innhold som skal legges til og innstillinger som skal justeres, men det som var å se under E3 virket svært lovende. Etter en spennende demonstrasjon var det rett og slett umulig å ikke glede seg hva vi har i vente.

Borgerkrig på Solis

Rico Rodriguez har tatt turen til Solis, der han like så greit starter en revolusjon. Bilde: Square Enix

Et uvisst antall år har gått siden Ricos strabaser i Just Cause 3, og den barske helten har nå tatt turen til øya Solis. Her møter han umiddelbar motstand fra den onde Black Hand-organisasjonen, og sammen med sine opprørsfrender – kalt Army of Chaos – tar han sikte på å befri øya fra ondskap.

Selve opprørskrigen skildres på svært spennende vis, og gir en flott pekepinn på spillerens fremdrift i verdenen. Etter hvert som du tupper ut Black Hand-styrkene fra flere områder vil frontlinjen nemlig flytte seg sakte, men sikkert, og ringvirkningene av alt du gjør synes klart og tydelig.

– I Just Cause 3 hadde vi også frigjøring av områder, hvor du kom inn, sprengte noen greier og sendte skurkene på flukt. Med det gjort fikk du se noen nye biler og annen pynt, som viste at dette området var befridd. Problemet var at det aldri føltes helt som en krig, men heller som at Rico løp rundt og gjorde absolutt alt selv, forteller Davidson.

Med det nye systemet er det både lettere og mer tilfredsstillende å se effekten av det du oppnår i Solis, og det strekker seg enda lengre enn bare forskyving av frontlinjene. Ifølge spillsjefen kan man også påvirke selve kampene, ved å for eksempel frigjøre en stridsvognfabrikk, som lar Army of Chaos-styrkene benytte seg av stridsvogner. 

Selv om du sjelden deltar ved fronten selv, kan du alltid svinge innom for å sjekke hvordan det går med troppene dine, noe som i E3-demoen var like spennende hver gang.

Ødeleggende vær og vind

Mens spilleren selv kan påvirke tingenes tilstand i verdenen til en viss grad, er det ofte naturen selv som setter spillereglene. Én av de fremste nyvinningene i Just Cause 4 er ekstremværet som stadig vekk herjer gjennom verdenens ulike områder.

– Denne gangen har vi fire tydelig adskilte naturtyper, i stedet for ett enkelt område med ulike undertyper. Væreffektene, som spiller en gigantisk rolle i spillet, tilbyr variasjon gjennom ulike værtyper, som igjen er spesifikke til hvert område, forklarer Davidson.

Nye effekter for vær og vind lar spillere sveve på kryss og tvers på øya. Bilde: Square Enix

Ute på de åpne slettene raser gigantiske tornadoer, mens tropiske stormer dekker himmelen med monsunregn og lynnedslag i regnskogen. Været skaper naturlig nok hodebry for både Rico og de øvrige innbyggerne i Solis, men spillere kan også bruke det til sin fordel.

Takket være en ny versjon av spillmotoren Apex, har Avalanche introdusert en langt mer omfattende spillfysikk enn det som var mulig i tidligere Just Cause-spill. Blant annet gjør vind det mulig å sveve på luftstrømmer, enten man bruker fallskjerm eller vingedrakt.

I rolig vær kan man navigere fra oppdrift til oppdrift for å holde seg i luften lengre, og med litt trening kan man nå steder som er et godt stykke unna. Når tornadoene rusker som verst er det mye lettere å holde seg oppe, men til gjengjeld er det å kontrollere flyturen en tøff oppgave.

Skulle man være så uheldig å bli dratt inn i en tornado eller bli truffet av lyn kan du jo tenke deg hvordan det ender.

En helt er bare så god som sitt våpen

For å takle alle utfordringene Solis har å by på, er Rico utstyrt med en rekke snedige verktøy. Det første – og kanskje viktigste – er entrehaken hans, som har fått en stor oppgradering siden protagonistens forrige utflukt.

Rico må benytte seg av et variert arsenal for å hamle opp med spillets skurker. Bilde: Square Enix

Ved siden av evnen til å hekte seg fast i og trekke Rico opp mot verdenens mange gripepunkter, byr hakken på en rekke artige funksjoner. «Air lifter»-ballongene lar spillere heise alt fra biler til mennesker opp i luften, mens «Booster»-knappen forvandler hva det skal være til rakettdrevne prosjektiler.

Med utallige tilpasningsmuligheter er det bare å prøve seg frem, og Just Cause 4 viser seg fra sin aller beste side når man kan leke seg med kombinasjoner. Jeg har sett lastecontainere med rakettmotorer rase mot intetanende soldater i 100 kilometer i timen, eller roterende kasser med brennende død seile ukontrollert gjennom lufta. Det finnes ingen dumme ideer i dette spillet – bare reinspikka moro.

Videre får Rico leke seg med et hendig utvalg våpen, og også disse har vært en tur på verksted. Antallet våpen er uforandret fra Just Cause 3, men hvert av dem har en sekundær avfyringsmodus. Noen av disse er tradisjonelle i design – som maskingevær med rakettkaster – mens andre er mer eksperimentelle – hva med et gevær med innebygd skjold eller en railgun som kan skyte ut en drone som hjelper Rico i kamp?

Absolutt hele opplevelsen er gjennomsyret av muligheter til å oppdage, være kreativ og ha det gøy. Det er ikke noen fasit for å gjøre noe som helst i dette spillet, og alle som spiller står fritt til å finne sin egen vei gjennom enhver utfordring.

Frihet og historie i skjønn parallell

Variasjon står høyt på listen over det Avalanche vil gi fansen, og Davidson forteller hvordan teamet har latt seg inspirere av å se på folk spille Just Cause 3.

– Vi så på hvordan folk spilte og innså at vi måtte tilby større variasjon, med flere knapper og brytere de kan trykke på. Vi elsker å se når spillere tenker «kan jeg gjøre dette?», og så kan de faktisk gjøre det. Alt fungerer som det skal uansett hvilken situasjon man er i, gitt at vi gjør jobben vår og programmerer alt riktig, sier spillsjefen med et lurt blikk.

Men det er ikke bare galskap og total frihet som står på programmet. Utvikleren har nemlig trappet opp satsingen på å levere en narrativ opplevelse, og med det som mål har teamet for første gang i seriens historie ansatt en sjef for fortellingen. 

Det er bare ikke Just Cause uten overdådig action og tonnevis av eksplosjoner. Bilde: Square Enix

Hva selve historien går ut på er Davidson fortsatt vag på, men han håper og tror at Just Cause 4 vil markere et stort steg fremover for serien. Om det narrative blir noen storsuksess gjenstår å se (jeg har mine tvil), men det er egentlig ikke så viktig så lenge helheten er på plass.

Og det er heldigvis ikke slik at økt fokus på historien betyr at utvikleren bruker mindre tid på noe annet. Spillsjefen vet at det er mange som ikke kommer til å bry seg det grann om fortellingen, og derfor skal det heller aldri være fastsatte krav om å utrette noe som helst i spillet.

De som ønsker å fly rundt som hodeløse høns, sprenge ting og utforske verdenen kan gjøre det fra første stund. Til og med entrehaken krever kun en kort innføring helt i begynnelsen av spillet før man får full tilgang på alt den har å by på. Samtidig kan man pløye gjennom historien uten å måtte bry seg om sideoppdrag og utforsking, dersom det skulle være ønskelig.

Konklusjon

«Valgfrihet» er et konsept som gjerne blir slengt rundt litt for ofte i spillbransjen, men i Just Cause 4 er det på ingen måte feilplassert. Her er det virkelig noe for enhver smak, i hvert fall om du liker storslagen action i et spill som ikke tar seg selv for høytidelig.

Ekstremværet introduserer en spennende vri til seriens kjente kaosformel, og med oppgradert spillmotor byr spillet på mye moro. Det er likevel entrehaken som er stjerna i dette stykket, og de mange tilpasningsmulighetene og kombinasjonene gir et løfte om enkel, men knakende god underholdning i time etter time.

Om Just Cause 4 vil levere en Oscar-verdig fortelling er jeg nok litt i tvil om, men akkurat det bryr meg egentlig ikke. For meg handler Just Cause om moro i en åpen verden, og skulle Avalanche slumpe til å snekre sammen et narrativt mesterverk er det bare glasur på den allerede svært så lovende kaka.

Davidson vil at Just Cause skal anses som det ultimate sandkassespillet. Om det jeg så på E3 var en god indikator, tror jeg søren meg at ønsket hans kan gå i oppfyllelse.

Har du enda ikke prøvd Just Cause 3 kan vi anbefale at du gjør nettopp det. Leter du etter litt nyere action er det nyeste Spider-Man kanskje det du trenger. 

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen