SNIKTITT: Resident Evil 2 Remake

Sniktitt Resident Evil 2 Remake

(Bilde: Capcom)

Kan bli nyversjonen over alle nyversjoner

Capcom slår på stortromma i sin gjenskaping av Resident Evil 2.

LOS ANGELES (Gamer.no): I 2015 kunngjorde Capcom at arbeidet var i gang med en nyversjon av Resident Evil 2. Siden den gang har prosjektet fløyet litt under radaren, men på årets E3-messe var utvikleren omsider klar til å gi oss en kikk bak gardinene.

Da den første traileren for spillet rullet over storskjermen på Sony-konferansen tok det en stund før de fremmøtte – undertegnede inkludert – innså hva de var vitne til. Idet konstabel Leon gjorde sin inntreden var det imidlertid ikke lenger noen tvil, og selv om Capcom ikke viste frem hvordan spillet fungerer i praksis fikk vi en god pekepinn på omfanget av oppussingen.

To dager senere tok jeg turen til nye Raccoon City for å se hvordan dette faktisk vil fungere. Som så ofte i E3-sammenheng ble visitten min altfor kort, men om demoen er noe å gå etter kan Resident Evil 2 fort bli en av de beste nyversjonene vi har sett.

Velkommen hjem 

Politistasjonen i Raccoon City bør se kjent ut. Bilde: Capcom

Som i den 20 år gamle originalen åpner nye Resident Evil 2 med Leon S. Kennedys første dag på jobb i Raccoon City. Velkomstfesten blir dessverre ikke så hyggelig som han hadde håpet, da zombieutbruddet har nådd politiastasjonen og så godt som alle er forvandlet til vandøde.

Naturlig nok er historien og settingen den samme som før, men omtrent der stopper likhetene også opp. Nyversjonen er nemlig bygget opp fra grunnen i RE Engine – spillmotoren som gav liv til Resident Evil 7 – og opplevelsen blir dermed vidt forskjellig fra den du husker.

Foruten spillets omfattende visuelle overhaling er nok byttet av synsvinkel den største nyvinningen her. Borte er de låste kameravinklene som tvang deg til å gå rundt hjørner uten å kunne se hva som ventet, og i stedet får vi kikke over skulderen til Leon i den mer tradisjonelle stilen til en tredjepersonsskyter.

Mens dette gjør det enklere å navigere seg gjennom verdenen, forsvinner også noe av det som gjorde de første Resident Evil-spillene så skumle. Det har også Capcom innsett, og utvikleren har derfor introdusert en haug med nye overraskelser som alle er designet for å skremme skjorta av spillere.

Vart du skræmt no?

For jeg skal hilse og si at adrenalinet pumper idet man sniker seg nedover mørklagte ganger, til lyden av skrik, banking og krafsing på veggene. Ofte er Leons lommelykt den eneste lyskilden man har til rådighet, og høyre tommel får virkelig kjørt seg i den håpløse kampen for å hele tiden rette lyset mot enhver krik og krok. 

Lommelykten er ofte Leons beste venn. Bilde: Capcom

Som i alle gode skrekkspill, -filmer og -bøker er det alltid stille før stormen, og til tider er spenningen nesten ulidelig. Frykten for at noe eller noen når som helst kan dukke opp rundt et hjørne eller sprette frem når du åpner et skap er en skikkelig uhyggelig følelse, som utviklerne er svært så flinke til å spille på.

De mørke omgivelsene og de ukjente lydene glir sammen på mesterlig vis for å skape en skikkelig grufull stemning. Capcom slipper dermed å spille på billige «jump scares», og de gangene jeg hoppet i stolen var det ikke på grunn av noe som spratt frem fra intet, men heller fordi jeg ikke hadde fulgt godt nok med.

Alle som har vært hos tannlegen vet at det er ventingen som ofte er det verste, og når du først får satt deg i stolen går det hele stort sett smertefritt. Akkurat slik er det i Resident Evil 2 også. Plutselig blir spenningen brutt av at flere maltrakterte kropper velter ut i korridoren foran deg, og de synlige truslene går det relativt greit å hamle opp med.

Skyt først, spør etterpå

Man kan aldri være helt sikker på at ting er så døde som de ser ut. Bilde: Capcom

I kampen mot de vandøde får spillere benytte seg av et hendig utvalg av våpen. Til å begynne med er Leon kun utstyrt med en pistol, som jo gjør vei i vellinga, men i demoen fikk jeg etter hvert også prøve meg med både hagle og kniv.

Selve skytingen er litt stiv, og med håndkontroller blir det gjerne litt frem og tilbake for å stille inn siktet akkurat der du vil ha det – i panna på zombiene. Dette er imidlertid en tilvenningssak, og fordi spillets første fiender beveger seg så sakte kan man fint bruke tiden på å bli kjent med både mekanikkene og de ulike våpnene.

Å bytte våpen er heldigvis en langt enklere jobb her enn det var i originalspillet. Du slipper å lete gjennom menyer for å veksle mellom for eksempel pistol og kniv, og bruker i stedet et enkelt tastetrykk for å plukke frem det verktøyet som passer best til enhver situasjon.

Kniven gjør også mer nytte for seg, og fungerer som en kombinasjon av den man hadde i originalen og selvforsvarstypen som ble introdusert i nyversjonen av Resident Evil. Ved siden av å svinge med kniven for å holde hordene på avstand, kan du ved å trykke L1 bruke den for å dytte bort beistene om de får tak i deg. 

Kniven er faktisk ganske nyttig. Bilde: Capcom

Dermed slipper du unna uten et bitemerke i nakken, men du mister også kniven med mindre du får drept zombien og tatt den tilbake. Selvforsvar er heller ikke gratis, og etter bare to ganger blir kniven ødelagt og du må klare deg med tyngre skyts til du kan finne en ny en.

Hemmeligheter og puslespill

Letingen etter nye våpen og andre hemmeligheter er en annen flott del av opplevelsen, og noe av det verste med å spille en tidsbegrenset demo på E3. Ethvert rom har utallige skuffer og skap som lokker med muligheten til å finne ammunisjon, mer informasjon om hva som har skjedd i Raccoon City eller puslespillbiten du trenger for å komme deg videre.

Politistasjonen er full av slike puslespill og gåter, som enten låser opp nye områder, våpen eller bare flere puslespill. For eksempel mangler sikringsskapet en sikring, du må ha nøkkel for å komme deg inn til våpenlageret eller du trenger noen spesielle mynter for å låse opp den hemmelige nødutgangen.

Selv om oppgaven du løser skulle vise seg å være et uinteressant sidespor, har man alltid noe å jobbe mot. I min (riktignok korte) tid med spillet satt jeg meg aldri fast, og jeg fikk aldri kjenne på følelsen av å stange hodet mot veggen i frustrasjon.

Akkurat det kan selvfølgelig endre seg i fullversjonen, og jeg kan godt se for meg at det blir en del løping frem og tilbake gjennom de samme bygningene, korrdorene og rommene. Samtidig vil det endelige spillet by på en større verden med enda mer å gjøre, så det er ikke noe jeg bekymrer meg nevneverdig for. 

Når alt kommer til stykket er dette tross alt en setting jeg kjenner godt, men som likevel er helt ny. Jeg gleder meg derfor stort til å utforske alle forskjellene og likhetene.

Konklusjon

Verdenen er uhyggelig, men svært spennende å utforske.. Bilde: Capcom

Etter flere år med venting har Capcom omsider avduket nyversjonen av Resident Evil 2, og jeg er skråsikker på at utvikleren sitter på en vinner her. Ikke bare skilter spillet med en lekker visuell overhaling, men så godt som alle mekanikker og systemer har fått en moderne vri som pumper ny spenning inn i opplevelsen.

Overgangen fra låste kameravinkler til å kikke over skulderen til Leon i klassisk tredjepersonsskyterstil funker bra, selv om selve skytingen er litt stiv. Spillet er kanskje ikke like skummelt når man kan se rundt hjørner, men Capcom har funnet andre og minst like vellykkede måter å bevare den grufulle stemningen fra originalen. 

Tross de uhyggelige omgivelsene er verdenen en fryd å utforske, og trangen etter å finne enhver hemmelighet er stor. For de som ikke er like interesserte i å saumfare hver krik og krok er det likevel mye å ta tak i. Noe av det jeg likte best fra demoen er nettopp at spillet alltid gir deg flere oppgaver du kan jobbe mot, som tilsynelatende reduserer sjansen for at spillere skal sette seg fast med én bestemt ting.

Med Resident Evil 2 kan Capcom ha funnet den perfekte oppskriften på å lage en nyversjon, med både bedre grafikk og en flott blanding av nytt og gammelt. Nå gjenstår det bare å se om utvikleren lykkes med å tilsette de resterende ingrediensene og servere en førsteklasses opplevelse over hele fjøla.

Ute etter mer fra E3?
På vår samleside finner du flere artikler fra årets messe »

Resident Evil 2-nyutgaven slippes til PlayStation 4, Xbox One og PC 25. januar. Vi fikk spilt spillet under E3-messen i Los Angeles. Reise og opphold ble betalt av Gamer.no.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen