SNIKTITT: Roller Champions
Sniktitt
(Foto: Ubisoft)

Roller Champions

Er dette en Rocket League-killer?

Vår interesse ble vekket av lekne figurer og en deilig fartsfølelse.

LOS ANGELES (Gamer.no): Med rulleskøyter og fargerike arenaer har Ubisoft skapt et spill som minner om en konkurrent til Psyonix’ Rocket League. Men kan storutvikleren hamle opp med indie-folkets massive suksess?

You see me rollin’

Ved første øyekast så Roller Champions ut som noe jeg kunne like. Raske atleter på rulleskøyter i en noe uvanlig sport? Det er kanskje ikke bilfotball, men om ikke annet er dette noe vi ikke har sett tidligere. Konferansen ga ikke stort mer enn en CGI-trailer, så gjett om jeg var spent på å prøve «den ordentlige avtalen», som de sier på engelsk. For det er vel slik man oversetter «the real deal».

  Foto: Ubisoft

Roller Champions føles umiddelbart godt i hendene etter å ha begynt å skøyte. De morsomme designede figurene beveger silkemykt over skjermen, og her finnes det både store romper og syltynne bein, og ikke nødvendigvis på samme figur. Noe for enhver smak altså. Det er imidlertid fartsfølelsen som er den aller beste, og lyden av skøyter som rulles og tråkkes over den glatte banen gjør godt for sjelen. Apropos lyd hørtes det også ut som at spillet kommer med passende lisensiert musikk fra kjente og store artister.

Roller Champions handler likevel om mer enn bare rulleskøyting. Vi skal score mål, for pokker – som min gamle fotballtrener kunne sagt – noe som gjøres ved å kaste en ball gjennom et sirkelformet mål som stikker ut av arenaens vegg noen meter over gulvet. I testen vi fikk prøvd spilte vi fire mot 4, og det var ikke mangel på knuffing og dytting mens det hele pågikk.

Kampene går ut på at en ball slippes et tilfeldig sted på banen i det kampen begynner. Etter at en av spillerne har plukket den opp, må hun skøyte med ballen tilsvarende en hel runde av arenaen før målet «låses opp» slik at man kan score poeng. Én rundgang og mål gir ett poeng, to gir tre, og løper du tre ganger rundt og scorer får laget ditt fem poeng og vinner kampen. Det går altså opp til fem poeng, så det er viktig å stoppe motstanderne fra å score, i motsetning til Rocket League hvor antall mål ikke har noe å si så lenge laget ditt vinner når tiden er ute.

Som helt ny var det vanskelig å score i Roller Champions, men mest fordi indikatoren på hvor man kaster var noe vanskelig å få øye på i kampens hete. Det smalt til slutt for denne elite-delegasjonen fra Norge, men å sikte og skyte mens du blir jaget av illsinte motstandere var vanskeligere enn det ser ut som.

Forbedringspotensialet

Moro til tross, det er visse aspekter ved Roller Champions som vi mener burde pusses på hvis dette skal bli noe helt spesielt. Det er ofte at man ender opp i lufta etter å ha kommet opp i høy fart, men man har så godt som null kontroll mens man er der. Figuren din blir dermed plutselig en fullstendig statisk person, som føles veldig teit når fart og mobilitet er så viktig ellers. I tillegg skulle vi gjerne sett at knuffe- og fartsmekanismene ble endret noe, ettersom nå – hvor man trykker en knapp for å takle (og hoppe unna), og en annen for å få mer fart på vei opp og ned, virker noe vilkårlig på om de vil lande eller ikke. For å sammenligne enda en gang med Rocket League, hvor alt avhenger av hvor hardt du treffer noen istedenfor om du trykker en knapp på riktig tid, føles Roller Champions rett og slett noe «clunky».

  Foto: Ubisoft

Å score mål var definitivt deilig, men igjen er det ikke like kult som i overnevnte spill. Jeg tror noe av dette har å gjøre med at mål-animasjonen ikke er like stilig og kraftfull, og at man ikke føler det i kontrollen når man scoret. Dette burde definitivt forbedres, ettersom det er det å score man virkelig burde jage og sette pris på.

Roller Champions forsøker å samle det beste fra lagsport ved å oppfordre folk til å sentre i vanskelige situasjoner, men vil også belønne enkeltspillere som gjør det sterkt. Som sagt må man score 5 mål i ordinær tid for å gå av med seieren, men du som individ samler ingen enkeltpoeng i normal forstand. Det man imidlertid gjør er å skaffe seg flere tilskuere på tribunene hvis man spiller bra, og man vil flytte seg fra mindre til store arenaer etter hvert som tilhengerskaren blir større. Det er også dette som vil låse opp mer utstyr og andre godsaker, men vi fikk ikke sett noe til dette under vår testing. 

  Foto: Ubisoft

Konklusjon

Roller Champions var morsomt å spille, ikke minst fordi det er noe helt nytt. Å komme seirende ut av en liten knuff, rulle så raskt man kan og deretter score er digg, og jeg skulle gjerne fortsatt testen vi gjennomførte.

Likevel er det flere ting som kan forbedres, blant annet bevegelse i luften, og deilighetsfølelsen av å score burde skrus opp enda noen hakk. Enn så lenge er vi spente på hvordan dette vil ende opp, og gleder oss til å kunne rulle mer.  

Du finner flere E3-artikler på vår samleside for messa »

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen