Foto: Kjersti Stuestøl
Intervju
Foto: Kjersti Stuestøl

Star Wars: The Force Unleashed 2

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

(Los Angeles, Spillverket.no:) Under årets E3-messe tok vi en aldeles så liten koseprat med Sam Witwer, en skuespiller kjent fra både Battlestar Galactica, Dexter og ikke minst, Star Wars: The Force Unleashed og oppfølgeren, som slippes rundt disse tider.

I oppfølgeren følger vi Starkillers flukt fra Darth Vader og hans jakt på sin egen identitet – noe som kan bli en interessant ferd, med tanke på at Starkiller tilsynelatende er en klone. Hvordan jakten går, gjenstår å se når spillet kommer.

Star Wars for alle penga

– Vi som vokste opp med de første Star Wars-filmene, vokste opp med å sitere filmene samtidig. Antagelig er det slik fremdeles, den nye generasjonen SW-fans vokser opp med de samme referansene og det er ganske kult.

Heiet du på de slemme hele veien?

– Jeg bare jobber for den mørke siden, men jeg er faktisk en stor Luke Skywalker-fan, mer enn en Darth Vader-type. De på den mørke siden kan derimot kle seg tøffere, de har kulere klær. Men det skal sies at de dark side-gutta har “major father issues”. De er ikke så gode foreldre at det gjør noe.

Hvor lang tid bruke dere på motion capture for spillet?

– Denne gangen brukte vi en form for video capture, hvor vi hadde flere kameraer på hver skuespiller og fordi vi kunne filme alle skuespillerne på en gang gikk det raskt. Vi tok opp både lyd og bilde samtidig, og det er noe man lengter etter i mer tradisjonelle filmoppdrag, fordi det åpner for bedre samspill skuespillerne i mellom, moe som merkes godt i spillets filmscener.

Vil du si en slik fremgangsmåte fremmer bedre skuespill?

&ndash Ja, absolutt. I det første Force Unleashed-spillet tok vi opp alle replikker i separate snutter, sånn at det kunne redigeres sammen til slutt. Denne gangen snakket vi i munn på hverandre, kjeftet til hverandre og skrek - det var veldig morsomt.

Hvilke superkrefter fra spillet skulle du ønske du hadde?

– Det er noe stort med force push. Jeg vet ikke helt hva, men det lager en stilig boom-lyd. Se for deg at du går nedover en gang og det er folk i veien: Boom, slå dem ut av veien! Jeg ser at jeg ikke akkurat understreker at jeg ikke er en dark side-type når jeg sier dette, så jeg tar det tilbake. Hva med force grip? Du kan sitte i sofaen og hente deg snacksen fra kjøkkenet mens du ser “Return of the Jedi”.

Har du spilt Force Unleashed 2 selv?

– Ja. Jeg har spilt det første spillet mye, fordi jeg er en ivrig gamer, men jeg har også fått litt tid sammen med det nye spillet og det er virkelig moro. De har finpusset opplevelsen, og det er ordentlig gøy.

Men er det ikke merkelig å se seg selv i spillet?

–Jeg har vel kommet over den følelsen av merkelighet nå, men til å begynne med fikk jeg et skikkelig kick ut av det fordi jeg er en stor Star Wars-fan og jeg fikk se meg selv med lyssverd – to lyssverd, faktisk, så det er jo dobbelt så moro.

Helt til slutt, har den mørke siden virkelig cookies?

– Mellom deg og meg? Ja, men jeg ville ikke ha spist dem.

Hvordan går det så til slutt med Star Killer? Det finner vi ut når Star Wars: The Force Unleashed 2 slippes 29. oktober til alt som kryper og går av plattformer.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen