Store nyheter for Call of Duty: Ghosts

Helt ny historie og mange nye spillelementer.

Årets utgave av Call of Duty ble presentert for første gang på Microsofts avduking av Xbox One. Handlingen foregår i USA, over ti år etter at landet opplevde et svært ødeleggende angrep fra en ny supermakt. Hvem denne supermakten er vil ikke Activision fortelle, men det skulle ikke forundre oss om det er svenskene som står bak. Resultatet er i alle fall at USA er i ruiner, og okkupert av en fremmed makt.

Spillet følger to brødre som bestemmer seg for å slå tilbake mot okkupantene. De blir med i den amerikanske motstandsbevegelsen, hvor de må drive moderne geriljakrig. Du blir med i et team bestående av tidligere spesialsoldater, og de benytter seg av alle de profesjonelle teknikkene de lærte før ødeleggelsen av USA. Handlingen skrives av Stephen Gagham, skribenten bak Oscar-vinneren Traffic.

Lagarbeid i fokus

Et av hovedelementene i spillet skal være lagarbeid, og du vil alltid kjempe som en del av en gruppe. Activision skryter av at medlemmene i gruppen styres av en avansert kunstig intelligens, og et av dem skal være litt viktigere enn resten. Det er nemlig en hund, som ikke bare kan gjøre nyttige ting som å snuse seg frem til skjulte eksplosiver, men også slåss sammen med deg. Han er kanskje ikke utstyrt med maskingevær, men i nærkamp gjør de skarpe tennene god nytte for seg.

Call of Duty: Ghosts.

Et av målene til utviklerne hos Infinity Ward skal være at spillerne skal bry seg om hunden, som er basert på en ekte kamphund fra spesialstyrken Navy Seals.

Andre spennende nyheter inkluderer sekvenser som foregår under vann. Du og gruppen din må ved flere anledninger dykke i lekre undervannsmiljøer, og det er ikke fritt for at det blir en og annen skytekamp under vann også. Selv fiskene utstyres med kunstig intelligens, som sikrer at de svømmer realistisk unna når du kommer for nær.

Avansert grafikk

Grafikken skal ha fått seg en kraftig overhaling på den neste konsollgenerasjonen, og det skrytes av svært høyt detaljnivå – blant annet i ansiktene til figurene i spillet. I tillegg kan utviklerne benytte seg av en ny teknikk som kalles Sub D. Denne har visstnok blitt utviklet av Pixar for bruk i animerte filmer, og sikrer at modellene i spillet blir mer detaljerte når de kommer nærmere.

Lekre miljøer.

Et eksempel på dette skal være våpenet ditt. Når du løfter våpenet opp mot ansiktet for å sikte vil detaljnivået automatisk øke slik at kurvene blir jevnere og våpenet tar seg bedre ut.

Vi loves også en rekke ekstra effekter og detaljer som skal være med på å skape mer autentisk grafikk. På tross av langt høyere detaljnivå enn før, skal spillet fortsatt kjøre med seksti bilder i sekundet.

På flersidersiden fortelles det om dynamiske spillmiljøer som endres underveis. De kan påvirkes av ting som jordskjelv eller oversvømmelser, og det skal også være mulig å bruke omgivelsene til å lage feller for motspillerne. Vi loves også lagt mer omfattende muligheter til å endre utseendet på spillfiguren vår enn tidligere spill har tilbudt.

I tillegg til Xbox One og PlayStation 4 kommer Call of Duty: Ghosts til Xbox 360, PlayStation 3 og Windows-baserte PC-er. Lanseringsdatoen skal være satt til 5. november, men det gjenstår å se om denne også gjelder nestegenerasjonsversjonene.

Les også
Anmeldelse: Call of Duty: Ghosts

Informasjonen i denne artikkelen er hentet fra Eurogamer, VG247 og VentureBeat.

Les også: Anmeldelse: Call of Duty: Black Ops II
Les også: Call of Duty-gründerne har snart noe nytt å vise

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden